• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

روشن کردن خودرو با باطری قلمی

بهداد

Well-Known Member
عضویت
24/11/16
ارسالی ها
878
تعداد لایک ها
529
1.jpg

روشن کردن خودرو با باطری قلمی

برای راه انداختن خودرو به ۲۵۰ آمپر توان نیاز خواهد بود و هر باتری ۱.۵ ولتی مرسوم در بازار مصرف می‌تواند تنها ۱۰ آمپر تولید کند.

تا به‌حال به مقایسه باتری‌های خودرو و باتری‌های AA یا AAA فکر کرده‌اید؟ در عمل، مقایسه این دو نوع باتری مانند مقایسه کردن فیل و مورچه است اما باید بدانید که می‌توان از طریق باتری‌های کوچک نیز به توان خروجی باتری‌های خودرو رسید ولی سوال اصلی اینجاست که چند باتری قلمی می‌توانند یک خودرو را روشن کنند؟!

به‌تازگی یک آزمون بسیار جالب انجام‌شده است که در طی آن به بررسی جواب این سوال پرداخته‌شده ولی در ابتدای امر، دو مورد مهم وجود دارد که باید آن‌ها را یادآور شد:

نخست این‌که این پروژه در حقیقت غیرقابل پیاده‌سازی خواهد بود و دوم این‌که حتی اگر بتوان آن را به اجرا درآورد، به علت هزینه بالا و ریسک بالای خطرسازی آن نمی‌توان انتظار داشت که کسی به سراغ این ایده دیوانه‌وار برود.

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که این تئوری توسط پروفسور گیورگیو ریتزونی (Giorgio Rizzoni) از دانشگاه ایالت اوهایو آمریکا ارایه شده است.

این پروفسور برای این کار باتری 12 ولتی را با دمای بالاتر از دمای یخ‌زدگی به‌عنوان هدف کاری خود در نظر گرفت.

حال در نظر داشته باشید که برای راه انداختن خودرو به 250 آمپر توان نیاز خواهد بود و هر باتری 1.5 ولتی مرسوم در بازار مصرف می‌تواند تنها 10 آمپر تولید کند.

بر اساس نیاز به ولتاژ، تنها با سری کردن 8 باتری قلمی می‌توان به ولتاژ مورد نظر دست پیدا کرد ولی وقتی بحث آمپراژ به میان می‌آید، محاسبات ساده نشان می‌دهد که نیاز به 25 سری از باتری‌های 12 ولتی خواهیم داشت.

این امر به معنای ضرب 8 در 25 خواهد بود که نشان می‌دهد که برای تولید ولتاژ و آمپراژ مشابه با خودرو نیاز به استفاده از 200 باتری AA خواهد بود.

البته این رقم در بهترین شرایط به کار می‌آید زیرا متصل کردن این باتری‌ها به یکدیگر و اتصال آن‌ها به خودرو با مشکلی به نام مقاومت همراه خواهد بود و در عمل نیز این باتری‌ها به خاطر عدم توانایی شارژ شدن می‌توانند به‌سرعت خالی شوند.

با این حساب نمی‌توان گفت که برای عملکرد قطعی خودرو به چند باتری نیاز خواهد بود زیرا این موضوع به موارد متعددی مانند سایز خودرو، مسافت و سرعت حرکت و استفاده از تجهیزات برقی داخلی و خارجی بستگی دارد.

تخمین انجام‌شده برای راه انداختن یک خودرو و طی مسافت با آن توسط باتری‌های AA به رقمی بین یک هزار و 200 تا 5 هزار عدد باتری قلمی نیاز خواهد بود.

با یک حساب سرانگشتی و ضرب کردن این تعداد در قیمت باتری‌های قلمی می‌توان به این نتیجه رسید که باتری خودرو گزینه بسیار معقولی است و نباید به دنبال جایگزین‌هایی این‌چنینی برای آن گشت.
 
بالا