محمد شاه کرمی
مدیر بازنشسته
[FONT="]چه زمان ریست کنترل یونیت (ECU Engine) را انجام میدهیم ؟[/FONT]
[FONT="]ECU یک میکرو کامپیوتر است که به کمک سنسورها و با تعیین شرایط لحظه*ای موتور به یک سری، عملگرهای نصب شده بر روی موتور، فرمان میدهد تا از این طریق ( زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم* سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندرها و……) تامین کند. این میکروکامپیوتر نیز مانند دیگر همنوعان خود شامل CPU، حافظه و برنامه*ریز است.[/FONT]
[FONT="]ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخ*هاي لازم را به خروجي*ها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زن*ها و … اعمال مي*کند. سنسورهاي کيت*هاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي*تواند شرايط موتور را درک کند.[/FONT]
[FONT="]از جمله سنسورهاي مهم عبارتند از:[/FONT]
[FONT="]سنسور دور يا RPM[/FONT]
[FONT="]سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP[/FONT]
[FONT="]سنسور دريچه گاز يا TPS[/FONT]
[FONT="]سنسور دماي آب يا CTS[/FONT]
[FONT="]سنسور دماي هوا ATS[/FONT]
[FONT="]سنسور اکسيژن[/FONT]
[FONT="]سنسور ضربه[/FONT]
[FONT="]استپر موتور[/FONT]
[FONT="]زمانی که سنسوری دچار مشکل شود اطلاعات اشتباه به ECU ارسال میکند در نتیجه عملکرد خودرو دچار مشکل میشود و بعد از مدتی اطلاعات و پارامترهای اشتباه در حافظه ECU باقی میماند و مطابق با اطلاعاتی که سنسور اشتباه ارسال می کند شرایط را تنظیم می کند[/FONT]
[FONT="]به طور مثال : سنسور MAP ، سنسور دریچه گاز و سنسور دور موتور هرکدام اطلاعاتی را برای کنترل یونیت ارسال میکنند کنترل یونیت اطلاعات دریافتی از این سه سنسور را با هم مقایسه می کند و متوجه میشود که برخی از اطلاعات با هم هماهنگی ندارد و میزان فشار هوای ورودی که سنسور MAP اعلام می کند با توجه به مقادیری که سنسورهای دور موتور و دریچه گازبه ECU میفرستند، امکان پذیر نیست. بنا براین بعد از چندین بار که ECU اطلاعات را بررسی کرد و متوجه شد که سنسور MAP پارامترهای اشتباه اعلام می کند، دستوراتی که به عملگرها ارسال میکند با توجه به مقادیر اشتباه تغییر میدهد تا کارکرد خودرو کمتر دچار مشکل شود.[/FONT]
[FONT="] اما وقتی سنسور MAP را عوض کنید و یک سنسور سالم جایگزین کنید هنوز در حفظه ی ECU اطلاعات اشتباه ثبت شده است و خودرو تا مدتی بد کار می کند.[/FONT]
[FONT="]بنابراین بعد از تعویض بعضی از سنسورها (بعنوان مثال : سنسور اکسیژن ، سنسور دریچه گاز ، سنسور MAP …) چون هنوزبرخی از اطلاعات و پارامترهای اشتباه در حافظه ی ECU باقی می ماند نیاز است که ECU را ریست کنید تا[FONT="] اطلاعات به حالت اولیه (تنظیم کارخانه ای) برگردد و خودرو به درستی کار کند[/FONT].[/FONT]
[FONT="]یکی دیگراز دلایل ریست ECU پاک کردن کدهای خطایی است که حتی پس از رفع ایراد خودرو از حافظه ی ECU پاک نمیشود .گزینه ی ریست کمک میکند تا کدهای خطا از حافظه کنترل یونیت خودرو پاک شود.[/FONT]
[FONT="]ریست ECU Engine در خودروهای سایپا با دیاگ جی اسکن :[/FONT]
کابل 16 پین جی اسکن را به کانکتور خودرو وصل کنید و دستگاه را روشن کنید
ابتدا باید به وسیله دیاگ جی اسکن کدهای خطای موجود را بخوانید و عیب های نشان داده شده توسط دیاگ جی اسکن را برطرف کنید
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/1.jpg
سپس برای انجام عملیات ریست مطابق تصویر زیر پیش بروید
منوی سایپا >عملیات ویژه > ریست کنترل یونیت
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/0.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/2.jpg عملیات ویزه" height="269" width="400">
با انتخاب این گزینه ها صفحه ی زیر نمایش داده میشود .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/3.jpgعملیات ویژه" height="269" width="400">
نکته : در تصویر بالا برای خواندن کدهای خطا میتوانید گزینه کد خطا را انتخاب کنید .
ولی برای ادامه ی عملیات ریست باید مطابق تصویر: عملیات ویژه > تنظیم مجدد کنترل یونیت را انتخاب کنید.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/4.jpg
سپس جی اسکن برای شروع عملیات پیغام میدهد که موتور را خاموش کنید و سوئیچ را باز کنید،بعد از آن دکمه OK را انتخاب کنید .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/5.jpg
چند ثانیه صبرکنید تا دستگاه عملیات ریست را انجام دهد و مطابق شکل زیر پیغا م دهد : عملیات به اتمام رسید .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/6.jpg
ریست کنترل یونیت خودروهای کارخانه ی ایران خودرو نیز به همین ترتیب انجام میشود :
(گزینه ی ریست رامطابق تصویر زیر انتخاب کنید و بقیه مراحل را دقیقا مانند مراحل بالا انجام دهید )
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.jpg
[FONT="]ECU یک میکرو کامپیوتر است که به کمک سنسورها و با تعیین شرایط لحظه*ای موتور به یک سری، عملگرهای نصب شده بر روی موتور، فرمان میدهد تا از این طریق ( زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم* سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندرها و……) تامین کند. این میکروکامپیوتر نیز مانند دیگر همنوعان خود شامل CPU، حافظه و برنامه*ریز است.[/FONT]
[FONT="]ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخ*هاي لازم را به خروجي*ها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زن*ها و … اعمال مي*کند. سنسورهاي کيت*هاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي*تواند شرايط موتور را درک کند.[/FONT]
[FONT="]از جمله سنسورهاي مهم عبارتند از:[/FONT]
[FONT="]سنسور دور يا RPM[/FONT]
[FONT="]سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP[/FONT]
[FONT="]سنسور دريچه گاز يا TPS[/FONT]
[FONT="]سنسور دماي آب يا CTS[/FONT]
[FONT="]سنسور دماي هوا ATS[/FONT]
[FONT="]سنسور اکسيژن[/FONT]
[FONT="]سنسور ضربه[/FONT]
[FONT="]استپر موتور[/FONT]
- [FONT="]در حافظه ی ECU یک سری مقادیر وجود دارد که به صورت پیش فرض در درون ECU بار گذاری شده است.در برخی از موارد ممکن است این مقادیر و پارامتر ها رو از دست بدهد و خودرو تا مدتی بد کار کند.[/FONT]
[FONT="]زمانی که سنسوری دچار مشکل شود اطلاعات اشتباه به ECU ارسال میکند در نتیجه عملکرد خودرو دچار مشکل میشود و بعد از مدتی اطلاعات و پارامترهای اشتباه در حافظه ECU باقی میماند و مطابق با اطلاعاتی که سنسور اشتباه ارسال می کند شرایط را تنظیم می کند[/FONT]
[FONT="]به طور مثال : سنسور MAP ، سنسور دریچه گاز و سنسور دور موتور هرکدام اطلاعاتی را برای کنترل یونیت ارسال میکنند کنترل یونیت اطلاعات دریافتی از این سه سنسور را با هم مقایسه می کند و متوجه میشود که برخی از اطلاعات با هم هماهنگی ندارد و میزان فشار هوای ورودی که سنسور MAP اعلام می کند با توجه به مقادیری که سنسورهای دور موتور و دریچه گازبه ECU میفرستند، امکان پذیر نیست. بنا براین بعد از چندین بار که ECU اطلاعات را بررسی کرد و متوجه شد که سنسور MAP پارامترهای اشتباه اعلام می کند، دستوراتی که به عملگرها ارسال میکند با توجه به مقادیر اشتباه تغییر میدهد تا کارکرد خودرو کمتر دچار مشکل شود.[/FONT]
[FONT="] اما وقتی سنسور MAP را عوض کنید و یک سنسور سالم جایگزین کنید هنوز در حفظه ی ECU اطلاعات اشتباه ثبت شده است و خودرو تا مدتی بد کار می کند.[/FONT]
[FONT="]بنابراین بعد از تعویض بعضی از سنسورها (بعنوان مثال : سنسور اکسیژن ، سنسور دریچه گاز ، سنسور MAP …) چون هنوزبرخی از اطلاعات و پارامترهای اشتباه در حافظه ی ECU باقی می ماند نیاز است که ECU را ریست کنید تا[FONT="] اطلاعات به حالت اولیه (تنظیم کارخانه ای) برگردد و خودرو به درستی کار کند[/FONT].[/FONT]
[FONT="]یکی دیگراز دلایل ریست ECU پاک کردن کدهای خطایی است که حتی پس از رفع ایراد خودرو از حافظه ی ECU پاک نمیشود .گزینه ی ریست کمک میکند تا کدهای خطا از حافظه کنترل یونیت خودرو پاک شود.[/FONT]
[FONT="]ریست ECU Engine در خودروهای سایپا با دیاگ جی اسکن :[/FONT]
کابل 16 پین جی اسکن را به کانکتور خودرو وصل کنید و دستگاه را روشن کنید
ابتدا باید به وسیله دیاگ جی اسکن کدهای خطای موجود را بخوانید و عیب های نشان داده شده توسط دیاگ جی اسکن را برطرف کنید
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/1.jpg
سپس برای انجام عملیات ریست مطابق تصویر زیر پیش بروید
منوی سایپا >عملیات ویژه > ریست کنترل یونیت
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/0.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/2.jpg عملیات ویزه" height="269" width="400">
با انتخاب این گزینه ها صفحه ی زیر نمایش داده میشود .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/3.jpgعملیات ویژه" height="269" width="400">
نکته : در تصویر بالا برای خواندن کدهای خطا میتوانید گزینه کد خطا را انتخاب کنید .
ولی برای ادامه ی عملیات ریست باید مطابق تصویر: عملیات ویژه > تنظیم مجدد کنترل یونیت را انتخاب کنید.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/4.jpg
سپس جی اسکن برای شروع عملیات پیغام میدهد که موتور را خاموش کنید و سوئیچ را باز کنید،بعد از آن دکمه OK را انتخاب کنید .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/5.jpg
چند ثانیه صبرکنید تا دستگاه عملیات ریست را انجام دهد و مطابق شکل زیر پیغا م دهد : عملیات به اتمام رسید .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/6.jpg
ریست کنترل یونیت خودروهای کارخانه ی ایران خودرو نیز به همین ترتیب انجام میشود :
(گزینه ی ریست رامطابق تصویر زیر انتخاب کنید و بقیه مراحل را دقیقا مانند مراحل بالا انجام دهید )
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.jpg