• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

استفاده از مکمل های سوخت چه عواقبی دارد؟

بهداد

Well-Known Member
عضویت
24/11/16
ارسالی ها
878
تعداد لایک ها
528
1 (2).jpg

استفاده از مکمل های سوخت چه عواقبی دارد؟

مکمل های مصرف سوخت، از جمله فرآورده های سوختی هستند که حتما آنها را در جایگاه های عرضه سوخت به صورت قرص یا محلول دیده اید.

این مکمل ها آن طور که تولید کنندگان آنها می گویند، می توانند روان کنندگی و بازدهی سوخت را بالا ببرند، آلودگی ناشی از سوخت را کاهش دهند و از یخ زدن سوخت در دماهای پایین جلوگیری کنند، افزایش عمر موتور، پایداری سوخت، جدا شدن رسوبات و مواد زائد و روان کاری اجزای متحرک در سیستم سوخت رسانی و موتور از دیگر موارد ادعایی آنهاست ، این در شرایطی است که سازمان ملی استاندارد و ستاد بهینه سازی مصرف سوخت تا کنون استاندارد این مکمل ها را تایید نکرده اند.

بر همین اساس بهادر کاظمی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد به «آخر هفته» می گوید: هیچ کدام از مواردی که به عنوان فواید این مکمل ها عنوان می شوند، برای سازمان ملی استاندارد اثبات نشده است و این مکمل ها تا کنون موفق به دریافت استاندارد از این سازمان نشده اند. اما اگر این مکمل ها آن طور که کاظمی می گوید محصولاتی غیر استاندارد هستند، چرا به وفور در جایگاه های سوخت به فروش می رسند؟ کاظمی در پاسخ به این سوال می گوید: به هر حال این طور هم نیست که هر کالایی که ما تایید نکنیم، در بازار به فروش نرسد. اما در کنار دو سازمان یاد شده، کارشناسان عقیده دارند این مکمل ها که یا وارداتی هستند یا در کارگاه هایی در داخل کشور بسته بندی می شوند، بر خلاف چیزهایی که در تبلیغات شان گفته می شود اصلا کارآیی ندارند و حتی برای خودرو و سیستم سوخت رسانی آن زیان هایی را هم در پی دارند.

مکمل های سوخت، تجارتی از نوع دروغ؟
داود اسماعیلی، کارشناس مسائل فنی خودرو در رابطه با مکمل های سوخت خودرو به «آخر هفته» می گوید: این مکمل ها برای خودرو فایده ای ندارند چراکه موادی که ادعا می شود در آنها به کار نرفته است. او در رابطه با یکی از ادعاهای این مکمل ها مبنی بر افزایش عدد اکتان سوخت عقیده دارد: اینکه می گویند این مکمل ها موادی دارند که باعث می شود بنزین بهتر بسوزد و از رسوب بنزین جلوگیری می کند، تبلیغی بیش نیست زیرا سوختی که در جایگاه ها عرضه می شود بعد از نظارت های فراوانی تولید و عرضه می شود که احتمال غیراستاندارد بودن آن را بسیار کاهش می دهد.

اسماعیلی بر خلاف عقیده رایج این روزها که سوخت های موجود در جایگاه ها را غیراستاندارد می داند، سوختی که در جایگاه ها عرضه می شود را غیراستاندارد نمی داند و عقیده دارد این خودروها هستند که عملیات سوخت را کامل انجام نمی دهند و به اصطلاح خام سوزی دارند. او در توضیح بیشتر می گوید: برای مثال خودروهای فرسوده بخش زیادی از سوخت را نمی سوزانند بلکه آن را تبدیل به دود می کنند که همین موضوع هم باعث افزایش آلودگی هوا می شود. این کارشناس مسائل فنی خودرو عقیده دارد بسیاری از خودروهایی که صفر هستند هم همین مشکل را دارند و بخشی از سوخت را نمی سوزانند در حالیکه یک خودرو با استانداردهای روز دنیا همین سوخت را به صورت کامل و صحیح می سوزانند و باعث آلودگی هوا نیز نمی شوند. یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود سوخت به صورت کامل فرآیند احتراق را طی نکند آلودگی هوا است زیرا در شرایطی که اکسیژن هوا کم است، بنزین به درستی نمی سوزد این در حالی است که هیچ کدام از مکمل های سوخت تا کنون ادعای خود مبنی بر کاهش آلودگی هوا را عملی نکرده اند.

نوش داروی پس از مرگ سهراب
اما هرچند بسیاری از کارشناسان به طور کلی مصرف مکمل های سوخت را توصیه نمی کنند، اما برخی از صاحبان خودرو از مصرف مکمل ها راضی هستند و عده زیادی هم از این مکمل ها به عنوان مصادیق کلاهبرداری یاد می کنند کارشناسان تاکید دارند که این محصولات هم برای خودرو مضر است و هم برای محیط زیست. جالب است بدانید در رابطه با این موضوع هر دو طرف درست می گویند، اما توجه به یک نکته در چرایی راضی بودن و ناراضی بودن افراد از این مکمل ها ضروری است. به عقیده اسماعیلی اگر مصرف مکمل های سوخت را از خودرویی که صفر است و تا کنون هیچ مسافتی را نپیموده است آغاز کنید، مشکلی برای خودرویتان پیش نمی آید، اما اگر همین مکمل ها را در خودرویی که فرضا ۵ سال کار کرده و هیچ گاه هیچ مکملی هم به خود ندیده است استفاده کنید، خودرو دچار مشکل می شود و مکمل های سوخت در رابطه با خودروهای کارکرده به نوعی نوش داروی پس از مرگ سهراب می شوند.

خودرویی که چند سال بدون هیچ مکمل سوختی کار کرده است قطعا رسوباتی در باک خود دارد که در جایی جمع شده اند و ساکن هستند، این در حالی است که استفاده از مکمل در این دست خودروها باعث می شود این رسوبات در داخل باک حل شود و در مسیر عبور بنزین، لوله های بنزین، پمپ بنزین و در نهایت سوزن انژکتورها حرکت کند و آنها را نیز کثیف کند و جرم ها را به آنجا نیز منتقل کند. بنابراین توصیه می شود اگر خودرویتان صفر است، از این مکمل ها در هر نوبت سوخت گیری اضافه کنید. اما نه تنها سازمان استاندارد و ستاد بهینه سازی مصرف سوخت استفاده از مکمل ها را توصیه نمی کنند؛ بلکه خودروسازان نیز در اطلاعیه های مختلف به مشتریان خود گوشزد می کنند که اضافه کردن انواع مکمل بنزین، شوینده انژکتور، روغن بنزین و تقویت کننده اکتان در هیچ کدام از محصولات تولیدیشان توصیه نمی شود و در این اطلاعیه ها آمده است که مصرف مواد نامبرده علاوه بر لغو گارانتی خودرو، احتمال غیر ایمن ساختن خودرو به ویژه اجزای سوخت رسانی را نیز فراهم می کند. جالب است بدانید تا کنون مواردی از بروز ایرادهای موتوری و سیستم سوخت رسانی نیز در اثر استفاده از این مواد گزارش شده است.

در آخر کارشناس فنی هفته نامه آخر هفته توصیه می کند اگر هم قصد استفاده از هر کدام از این مواد مکمل را دارید یا خودرو شما برای تنظیم سوخت رسانی و تمیز شدن این مسیر به این مواد احتیاج دارد، حتما آن را در نمایندگی های مجاز و زیر نظر پرسنل رسمی این نمایندگی ها به خودرو خود تزریق کنید.
 
بالا