• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

سیستم STOP-START چگونه کار می کند؟

بهداد

Well-Known Member
عضویت
24/11/16
ارسالی ها
878
تعداد لایک ها
530
1.jpg
2.jpg
1car.ir-Start-Stop-System(1).jpg
2011-dodge-durango-engine-start-stop-button-photo-373648-s-1280x782-310x165.jpg
jvp4_33.jpg
start_stop_button.jpg
startstop.jpg

سیستم STOP-START چگونه کار می کند؟

زمانی نه چندان دور با قاطعیت گفته می‌شد استارت زدن و روشن کردن موتور بیشتر از درجا کار آن کردن بنزین مصرف می‌کند. درست است که یک موتور سرد بیشتر از حد عادی بنزین مصرف می‌کند ولی چنانچه موتور از قبل به دمای لازم رسیده باشد، خاموش و سپس روشن کردن آن بنزین زیادی نمی‌سوزاند. به همین علت است که خودروسازان سیستمی ابداع کرده‌اند که به صوت اتوماتیک، زمان درجا کار کردن یک خودرو متوقف شده را محدود می‌کند. بهتر است بدانید نخستین بار کمپانی فولکس واگن در سال 1983 سیستم stop-start (توقف-حرکت) را با مشارکت کمپانی Polo Formel E تولید کرد. این سیستم در خودروهای هیبریدی نیز شبیه خودروهای بنزینی کار می‌کند. هنگامی که خودرو متوقف می‌شود، کامپیوتر خودرو سوخت‌رسانی و جرقه زدن شمع‌ها را متوقف می‌کند. وقتی راننده پایش را از روی ترمز برمی‌دارد یا کلاچ می‌گیرد، موتور دوباره روشن می‌شود. البته سیستم استارت باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند این خاموش و روشن شدن را تحمل کند. از طرفی، باتری نیز باید سالم و قوی باشد تا بتواند نیازهای برقی خودرو را هنگامی که موتور خاموش است برآورده کند. هنگام پایین آمدن از سراشیبی تپه‌ها نیز سیستم stop-start می‌تواند به راه حلی ساده برای کاهش مصرف سوخت تبدیل بشود. در سال 2008، کمپانی مزدا سیستم Smart Idle Stop یا به اختصار (SISS) را مورد آزمایش قرار داد. این سیستم بدون اتکا به موتور روشن به کارش ادامه می‌دهد.

SISS می‌تواند دینام را به گونه‌ای مدیریت کند که چهار پیستون را در حین کار کردن از حرکت باز دارد.

به این ترتیب هنگام استارت مجدد، سیلندری که در حالت تراکم به سر می‌برد به سوخت بسیار کمتری نیاز خواهد داشت و می‌تواند نیروی کافی را برای سیلندرهای مجاور تولید کند تا به حالت تراکم برسند. سیلندر مجاور به اندازه عادی سوخت دریافت خواهد کرد و احتراق آن میل‌لنگ را در جهت صحیح به حرکت در خواهد آورد. متأسفانه، این ایده ناب هیچ‌گاه رنگ خط تولید را به خودش ندید و کمپانی مزدا به سراغ سیستم i-stop رفت که در ژاپن و اروپا روی موتورهای 2 لیتری بنزینی ساخت مزدا نصب می‌شد. این سیستم برای کمک به احتراق مجدد، از روش انفجار سوخت استفاده می‌کرد، به این ترتیب، فشار زمان استارت را کم و زمان استارت مجدد را به نصف (بنا به ادعای کمپانی مزدا حدود 0.35 ثانیه) کاهش می‌داد. کمپانی فورد به تازگی اعلام کرده است سیستم stop-start این کمپانی که روی بعضی سدان‌ها و شاسی‌بلندهای مدل 2012 به بعد نصب شده است این توانایی را دارد که مصرف سوخت را تا 10 درصد کاهش بدهد. از طرفی کمپانی مزدا که بیشتر به کاهش مصرف سوخت اهمیت می‌دهد، مدعی است خودرو مزدا 3 که به سیستم i-stop مجهز باشد در شهر فقط یک دهم درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. با این حال، مزداهای وارداتی به ایالات متحده به سیستم stop-start مجهز نخواهند شد تا زمانی که این سیستم به عنوان بخشی از یک پکیج ویژه کاهش مصرف سوخت ارائه شود. بازار کانادا نیز بازاری است که سیستم stop-start می‌تواند در آن موفقیت‌هایی به دست بیاورد. در شهر تورنتو قانونی وجود دارد که طبق آن درجا کار کردن قایق‌ها، خودروها و حتی اتوبوس‌ها بیش از یک دقیقه جریمه‌ای 5000 دلاری به دنبال دارد. شاید این قانون نیاز داشته باشد در گوشه گوشه شهر افسرهایی مستقر شده باشند ولی تلاش قانون‌گذاران برای کاهش مصرف سوخت قابل تقدیر است.
 
آخرین ویرایش:
بالا