• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

سنسورها و عملگرها آشنائی با سیستم هشدار انحراف از مسیر( ilas

داود کلایی

مدیر تالار خودروهای وارداتی
عضو کادر مدیریت
عضویت
31/1/13
ارسالی ها
224
تعداد لایک ها
48
محل سکونت
کرج
آشنائی با سیستم هشدار انحراف از مسیر( ILAS )
"این سیستم بهبود امنیت رانندگی و امکان عملکرد بهتر راننده را فراهم می سازد "
در صورتی که راننده دچار خواب الودگی یا حواس پرتی گردد و از مسیر خود منحرف شود این سیستم به صورتاتوماتیک در زمان کمتر از 200 میلی ثانیه فعال شده ، هشدار خروج از خطوط جاده را با ویبره نمودن صندلیراننده اعلام می نماید.
این سیستم در صورتی فعال می گردد که :
- کلید فعال بودن روشن باشد .
- سرعت خودرو بیشتراز 80 کیلومتر در ساعت باشد.
- چراغ های راهنما روشن نباشند.
کاربرد دیگر این سیستم که هنوز عملی نشده است خواندن بار کد های خیابان می باشد ، این سیستم بهرانندگان کمک میکند تا اطلاعات مربوط به جاده و علائم رانندگی را ا ز طریق خطوط عرضی که به صورت بار کدروی خیابان کشیده شده است خوانده و دستورات مربوط را به اطلاع آنان برساند بعنوان مثال "فعال سازی بوقخطر ناک است "یا"حداکثر سرعت 30 کیلومتر بر ساعت است " این کاربرد زمانی ارائه می شود که قانونگذاران نیاز به این سیستم را اعلام نمایند .
بارکدها با 4 یا 5 خط که دارای عرض ها و فواصل غیر هم سان هستند روی عرض خیابان مشخص می شوند .
http://www.gerdavari.com/enheraf-az-masir1.jpg
http://www.gerdavari.com/enheraf-az-masir2.jpg
ILAS مخفف عبارت : Involuntary Lane-crossing Alert System

اجزاء اختصاصی سیستم
- یک کلید فشاری فعال ساز روی کنسول وسط (شکل شماره 1)
-دو دستگاه ویبراتور(شکل شماره 2)
- شش سنسور دوبل Infra-red ( شکل شماره 3)
- یک دستگاه واحد کنترل الکترونیکی (ECU)
http://www.gerdavari.com/enheraf-az-masir3.jpg

عملکرد سیستم :
هر یک از سنسورهای زیر سپر دارای یک جفت EMITTER (منتشر کننده ) برای ارسال امواج نوری ویک جفتRECEIVER (گیرنده) برای دریافت اشعه های ساط ع شده می باشند EMITTER اشعه را به طرف زمین ارسالمی نماید و RECEIVER امواج منعکس شده از زمین را دریافت می نماید . امواج دریافتی رنگ سیاه (آسفالت) باامواج دریافتی رنگ سفید(خط کشی ) تفاوت داشته و این اختلاف به ECU گزارش می شود. در این هنگام ECUبه ویبراتور (عملگر) چپ یا راست بسته به منبع ارسال اطلاعات مربوطه دستور فعال شدن را صادر می نماید،طبیعی است که راننده نیز عکس العمل مخالف از خود بروز داده و خودرو را به مسیر اولیه هدایت نماید . تازمانیکه اطلاعات دریافتی از سنسور ه ا مبنی بر حرکت روی خطوط جاده با شد لرزش صندلی بصورت متناوب(خاموش – قدرت کم –حداکثر قدرت) کار می کند .
برای مینیمم نمودن خطا و توانایی بیشتر در آشکار سازی فلش ها و خطوط پیوسته، 60 % آشکار سازی توسطسنسور یک ، 30 % توسط سنسوردو و 10 % توسط سنسور سه در هر سمت چپ یا راست انجام می پذیرد .
http://www.gerdavari.com/enheraf-az-masir4.jpg
شایان ذکر است این سیستم در برف غیر فعال است .
همچنین باران های سنگین یا گل و لجن در لوله های سنسورها می تواند ایجاد اشکال در عملکرد سنسورهانماید .

شماتیک ورودی و خروجی واحد کنترل الکترونیکی سیستم :

http://www.gerdavari.com/enheraf-az-masir5.jpg

http://www.gerdavari.com/enheraf-az-masir6.jpg
سیستم شناسایی نقاط کور در خودرو(BSWS ) یا BLIS))
امروزه خودرو سازان به منظور کاهش تصادفات ناشی از تغییر مسیر خودروها از سیستمی با نام مخفف
BLIS(Blind Spot Information System)
یا
BSWS(Blind Spot Warning System)
به معنی سیستم شناسایی و تشخیص نقاط کور استفاده می نمایند در این سیستم بر روی هر آینه جانبییک دوربین دیجیتال نصب شده است که هریک ازاین دوربینها حدودا مساحتی به طول 9.5 متر و عرض 3 متر رادر هرطرف خودرو تحت پوشش قرارمی دهند .این دوربینها قادرند در هر ثانیه حدود 25 تصویر از میدان دید خودتهیه و به یک کامپیوتر پردازشگر انتقال دهند این کامپیوتر با پردازش تصاویر دریافتی می تواند وجود خودروی دیگریا موتورسوارها را تشخیص دهد و یک چراغ هشدار را روی آی نه جانبی روشن نماید و بدین وسیله راننده ازوجود وسایل نقلیه دیگر، در نقاطی که امکان دیدن ندارد آگاه می گردد.
این سیستم در سرعتهای بالای 10 کیلومتر بر ساعت فعال شده و قابلیت شناسایی وسایل نقلیه را در روز وشب دارد و همچنین به وسایل نقلیه ای که با سرعتی کمتر از 20 کیلومتر بر ساعت اهسته تر و بیشتر از 70 کیلومتر بر ساعت سریعتر از خودروی حامل خود حرکت می کنند واکنش نشان می دهد ولی به خودروهایپارک شده ، گاردریلها،ستونهای برق و ... واکنشی از خود نشان نمی دهد .
http://www.gerdavari.com/enheraf-az-masir7.jpg

http://www.gerdavari.com/enheraf-az-masir8.jpg
 
بالا