حسن روشن زاده
مدیر بازنشسته
[h=2]عیوبی که در سر سیلندر رخ می دهند [/h] کربن گرفتگی سر سیلندر
عیب دیگری که در سر سیلندر دیده می شود ، کربن گرفتگی آن است . منظور از کربن نیز دوده های حاصل از احتراق
است . موتور به مرور زمان و در اثر کارکرد ، دارای کربن گرفتگی در بخش های سر سیلندر می شود . این اتفاق در
صورتی که موتور تنظیم نباشد و یا مشکلات دیگری در طول سال ها برای آن پیش آید ، بیشتر خواهد شد . کربن ها و
دوده ها به مرور زمان روی هم انباشته می شوند و سطح نسبتا محکمی را تشکیل می دهند .
در نتیجه باعث کوچک شدن اتاق احتراق می شوند . کوچک شدن اتاق احتراق باعث افزایش نسبت تراکم و در نتیجه
بروز پدیده خودسوزی و یا ضربه در موتور می شود . ضمن اینکه این دوده ها با نشستن روی نعلبکی سوپاپ ها ، در
کارکرد آنها نیز اثر منفی می گذارند و سوپاپ ها نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند . داغ شدن دوده ها ،
همچنین می تواند باعث پدیده خودسوزی نیز شوند .
http://www.iranrover.ir/uploads/%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%DA%AF%DB%8C_%D8%B3%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%B1.jpg
موتوری که کربن گرفتگی پیدا کرده است ، نسبت به میزان آن ، دچار مشکلاتی مثل ایجاد ضربه و کوبش در موتور در
نتیجه احتراق های زودهنگام ، کم شدن قدرت و کشش موتور و در نتیجه افزایش مصرف سوخت به خاطر ایجاد مشکل
در موتور و کارکرد نادرست سوپاپ ها خواهد شد . برای پاک کردن دوده ها نیز هم می توان از محلول های شیمیایی
استفاده کرد و هم باید سر سیلندر باز شود که معمولا راه دوم بهترین راه خواهد بود ، چرا که وقتی انباشته شدن
دوده ها اثر خود را نشان می دهند ، باز کردن سر سیلندر و پولیش کاری و سنباده زدن قسمت های مختلف آن ، نتیجه
بخش خواهد بود .
عیب دیگری که در سر سیلندر دیده می شود ، کربن گرفتگی آن است . منظور از کربن نیز دوده های حاصل از احتراق
است . موتور به مرور زمان و در اثر کارکرد ، دارای کربن گرفتگی در بخش های سر سیلندر می شود . این اتفاق در
صورتی که موتور تنظیم نباشد و یا مشکلات دیگری در طول سال ها برای آن پیش آید ، بیشتر خواهد شد . کربن ها و
دوده ها به مرور زمان روی هم انباشته می شوند و سطح نسبتا محکمی را تشکیل می دهند .
در نتیجه باعث کوچک شدن اتاق احتراق می شوند . کوچک شدن اتاق احتراق باعث افزایش نسبت تراکم و در نتیجه
بروز پدیده خودسوزی و یا ضربه در موتور می شود . ضمن اینکه این دوده ها با نشستن روی نعلبکی سوپاپ ها ، در
کارکرد آنها نیز اثر منفی می گذارند و سوپاپ ها نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند . داغ شدن دوده ها ،
همچنین می تواند باعث پدیده خودسوزی نیز شوند .
http://www.iranrover.ir/uploads/%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%DA%AF%DB%8C_%D8%B3%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%B1.jpg
موتوری که کربن گرفتگی پیدا کرده است ، نسبت به میزان آن ، دچار مشکلاتی مثل ایجاد ضربه و کوبش در موتور در
نتیجه احتراق های زودهنگام ، کم شدن قدرت و کشش موتور و در نتیجه افزایش مصرف سوخت به خاطر ایجاد مشکل
در موتور و کارکرد نادرست سوپاپ ها خواهد شد . برای پاک کردن دوده ها نیز هم می توان از محلول های شیمیایی
استفاده کرد و هم باید سر سیلندر باز شود که معمولا راه دوم بهترین راه خواهد بود ، چرا که وقتی انباشته شدن
دوده ها اثر خود را نشان می دهند ، باز کردن سر سیلندر و پولیش کاری و سنباده زدن قسمت های مختلف آن ، نتیجه
بخش خواهد بود .