• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

آموزش موزش جایگزینی و پیکربندی کنترل یونیت در پژو 206 با دستگاه دیاگ جی اسکن

محمد شاه کرمی

مدیر بازنشسته
عضویت
3/1/13
ارسالی ها
432
تعداد لایک ها
81
محل سکونت
تهران
[FONT=&quot]مراحل جایگزینی ECU Valeo J34 روی خودروی 206 با دستگاه جی اسکن به شرح زیر است :[/FONT]

[FONT=&quot]نکته : سایر کنترل یونیت های پزو 206 را نیز به همین ترتیب میتوانید جایگزین کنید[/FONT]

ابتدا ECU جدید را در محل خود ( در قسمت سمت چپ زیر درب موتور) قرار دهید وکابل 16 پین دیاگ جی اسکن را به کانکتور پژو 206 وصل کنید
نکته 1: باید ECU جدیدی که می خواهید جایگزین کنید خام باشد.
نکته 2 : برای جایگزینی ECU داشتن کد سوئیچ خودرو الزامی است.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/571463_6x40.jpg
دیاگ جی اسکن را روشن کنید و مطابق تصاویر زیر پیش بروید :
ایران خودرو> پژو 206 > جایگزینی (Valeo j34 < (Replacement
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/2062.jpg
پس از انتخاب نوع کنترل یونیت (ECU) وارد صفحه ی زیر میشوید :
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/resize206-j34.jpg
در این صفحات مطابق تصویر گزینه عملیات ویژه > جایگزینی را انتخاب کنید
سپس کلیه مراحل را گام به گام با دیاگ جی اسکن پیش بروید
توجه مهم : حتما به پیغام هایی که دستگاه میدهد توجه و به آنها در زمان مناسب عمل کنید

http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/r206-j34-3.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%BE%D8%A4%D9%88-206-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C.jpg
همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید تمام مراحل و شرایط برای جایگزینی ECU توضیح داده شده پس از خواندن پیغام هرمرحله و ایجاد شرایط لازم دکمه ی OK راروی دیاگ فشار دهید تا به صفحات بعدی برود .
در تصویر زیردیاگ جی اسکن از شما کد 4 رقمی سوئیچ (یا همان Access Code) را میخواهد. کد را وارد کرده و دکمه ی OK را روی دیاگ تایید کنید.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-6.jpg

http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/r206-j34-7.jpg
بعد از وارد کردن کد و مشاهده ی پیغام بالا باید دکمه ی OK را تایید کنید تا به مراحل بعدی بروید.
در این صفحه از شما می پرسد :
آیا میخواهید با (بی اس آی) جفت شدگی را انجام دهید ؟
دکمه OK را روی دیاگ کلیک کنید تا پروسه ی جفت شدن (Matching) نیز تکمیل شود.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%BE%D8%A4%D9%88-206-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C2.jpg
تا این مرحله کنترل یونیت کد را پذیرفته است. در ادامه، جهت کارکرد درست موتور، پیکربندی موتور(Auto Configuration) را انجام دهید .
برای انجام عملیات پیکربندی مطابق تصاویر زیر پیش بروید.مطابق تصویر در این مرحله باید نوع خودرو را به دقت در منوی دیاگ انتخاب کنید :
F1 : با کروز کنترل
F2 : بدون کروز کنترل
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-10.jpg
در صفحه ی بعدی مدل پژو206 و نوع ECU را انتخاب کنید .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-11.jpg
پس از انتخاب درست مدل خودرو، جی اسکن کلیه تنظیمات پیکربندی را به شما نمایش می دهد .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-12.jpg
انها را بخوانید سپس دکمه OK را روی دیاگ بزنید تا به صفحات بعدی بروید
در تصویر زیر دیاگ جی اسکن پیغام میدهد : عملیات پیکربندی تمام شده است. با تایید OK صفحات بعدی نمایش داده می شود.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-26.jpg
در مرحله بعد تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری پژو 206 شروع میشود
ضروری است برای انجام این عملیات شرایط زیر حتما برقرار باشد :
- موتور سرد باشد ( موتور نباید به مدت 10 دقیقه روشن مانده باشد )
- ولتاژ باتری باید بین 12 و 16 ولت باشد
- سیستم تهویه مطبوع (AC ) باید خاموش باشد.
- دستگاه دیاگ جی اسکن را به واحدهای اصلی متصل کنید.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%BE%D8%A4%D9%88-206-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C3.jpg
پس از تایید صفحه ی بالا،تصاویر زیر را مشاهده می کنید که به شما اعلام میکند
1- سوئیچ را خاموش کنید تا مقدار خود سازگاری به *** برسد.
2- سپس سوئیچ را به مدت 15 ثانیه باز بگذارید ،و بعد از 15 ثانیه موتور را نیز روشن کنید
3- اجازه دهید موتور در دور آرام کار کند بدون اینکه به پدال گاز فشار دهید و تمام تجهیزات الکتریکی خاموش باشند و تهویه مطبوع نیز خاموش باشد تا زمانی که فن از کار بیفتد ،پس از اینکه فن خنک کننده موتور شروع به کار کرد ، موتور را خاموش کنید سپس دوباره موتور را روشن کنید
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-17.jpg http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-18.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-19.jpg
در صورتی که تمام مراحل بالا را کامل انجام دهید ECU خام جدید جایگزین ، و خودرو روشن و پیکربندی (Auto Configuration) نیزبه درستی انجام میشود.
چنانچه هرکدام از مراحل پیکربندی و تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری را به درستی و کامل انجام ندهید روی برخی از عملکردهای خودرو (مثل : فعال نشدن عملکرد تشخیص احتراق ناقص یا تعریف دریچه گاز ) تاثیر میگذارد و باید مجددا عملیات پیکربندی بی اس آی را انجام دهید
نکته : مراحل انجام پیکربندی و تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری سایر ECU ها ( Sagem * Bosch 7.4.4 * Bosch 7.4.5 ) ممکن است کمی با هم متفاوت باشد بنابراین همه ی مراحل را گام به گام با دستگاه انجام دهید تا همه ی عملیات به درستی انجام شود .
به طور مثال :
در جایگزینی ECU Bosch 7.4.5 پس وارد کردن کد سوئیچ و پیکربندی در منوهای دیاگ جی اسکن ،مراحل تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری مطابق تصاویر زیر است :
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-22.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-23.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-26.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-25.jpg
 
بالا