محمد شاه کرمی
مدیر بازنشسته
[FONT="]مراحل جایگزینی ECU Valeo J34 روی خودروی 206 با دستگاه جی اسکن به شرح زیر است :[/FONT]
[FONT="]نکته : سایر کنترل یونیت های پزو 206 را نیز به همین ترتیب میتوانید جایگزین کنید[/FONT]
ابتدا ECU جدید را در محل خود ( در قسمت سمت چپ زیر درب موتور) قرار دهید وکابل 16 پین دیاگ جی اسکن را به کانکتور پژو 206 وصل کنید
نکته 1: باید ECU جدیدی که می خواهید جایگزین کنید خام باشد.
نکته 2 : برای جایگزینی ECU داشتن کد سوئیچ خودرو الزامی است.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/571463_6x40.jpg
دیاگ جی اسکن را روشن کنید و مطابق تصاویر زیر پیش بروید :
ایران خودرو> پژو 206 > جایگزینی (Valeo j34 < (Replacement
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/2062.jpg
پس از انتخاب نوع کنترل یونیت (ECU) وارد صفحه ی زیر میشوید :
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/resize206-j34.jpg
در این صفحات مطابق تصویر گزینه عملیات ویژه > جایگزینی را انتخاب کنید
سپس کلیه مراحل را گام به گام با دیاگ جی اسکن پیش بروید
توجه مهم : حتما به پیغام هایی که دستگاه میدهد توجه و به آنها در زمان مناسب عمل کنید
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/r206-j34-3.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%BE%D8%A4%D9%88-206-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C.jpg
همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید تمام مراحل و شرایط برای جایگزینی ECU توضیح داده شده پس از خواندن پیغام هرمرحله و ایجاد شرایط لازم دکمه ی OK راروی دیاگ فشار دهید تا به صفحات بعدی برود .
در تصویر زیردیاگ جی اسکن از شما کد 4 رقمی سوئیچ (یا همان Access Code) را میخواهد. کد را وارد کرده و دکمه ی OK را روی دیاگ تایید کنید.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-6.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/r206-j34-7.jpg
بعد از وارد کردن کد و مشاهده ی پیغام بالا باید دکمه ی OK را تایید کنید تا به مراحل بعدی بروید.
در این صفحه از شما می پرسد :
آیا میخواهید با (بی اس آی) جفت شدگی را انجام دهید ؟
دکمه OK را روی دیاگ کلیک کنید تا پروسه ی جفت شدن (Matching) نیز تکمیل شود.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%BE%D8%A4%D9%88-206-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C2.jpg
تا این مرحله کنترل یونیت کد را پذیرفته است. در ادامه، جهت کارکرد درست موتور، پیکربندی موتور(Auto Configuration) را انجام دهید .
برای انجام عملیات پیکربندی مطابق تصاویر زیر پیش بروید.مطابق تصویر در این مرحله باید نوع خودرو را به دقت در منوی دیاگ انتخاب کنید :
F1 : با کروز کنترل
F2 : بدون کروز کنترل
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-10.jpg
در صفحه ی بعدی مدل پژو206 و نوع ECU را انتخاب کنید .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-11.jpg
پس از انتخاب درست مدل خودرو، جی اسکن کلیه تنظیمات پیکربندی را به شما نمایش می دهد .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-12.jpg
انها را بخوانید سپس دکمه OK را روی دیاگ بزنید تا به صفحات بعدی بروید
در تصویر زیر دیاگ جی اسکن پیغام میدهد : عملیات پیکربندی تمام شده است. با تایید OK صفحات بعدی نمایش داده می شود.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-26.jpg
در مرحله بعد تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری پژو 206 شروع میشود
ضروری است برای انجام این عملیات شرایط زیر حتما برقرار باشد :
- موتور سرد باشد ( موتور نباید به مدت 10 دقیقه روشن مانده باشد )
- ولتاژ باتری باید بین 12 و 16 ولت باشد
- سیستم تهویه مطبوع (AC ) باید خاموش باشد.
- دستگاه دیاگ جی اسکن را به واحدهای اصلی متصل کنید.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%BE%D8%A4%D9%88-206-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C3.jpg
پس از تایید صفحه ی بالا،تصاویر زیر را مشاهده می کنید که به شما اعلام میکند
1- سوئیچ را خاموش کنید تا مقدار خود سازگاری به *** برسد.
2- سپس سوئیچ را به مدت 15 ثانیه باز بگذارید ،و بعد از 15 ثانیه موتور را نیز روشن کنید
3- اجازه دهید موتور در دور آرام کار کند بدون اینکه به پدال گاز فشار دهید و تمام تجهیزات الکتریکی خاموش باشند و تهویه مطبوع نیز خاموش باشد تا زمانی که فن از کار بیفتد ،پس از اینکه فن خنک کننده موتور شروع به کار کرد ، موتور را خاموش کنید سپس دوباره موتور را روشن کنید
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-17.jpg http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-18.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-19.jpg
در صورتی که تمام مراحل بالا را کامل انجام دهید ECU خام جدید جایگزین ، و خودرو روشن و پیکربندی (Auto Configuration) نیزبه درستی انجام میشود.
چنانچه هرکدام از مراحل پیکربندی و تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری را به درستی و کامل انجام ندهید روی برخی از عملکردهای خودرو (مثل : فعال نشدن عملکرد تشخیص احتراق ناقص یا تعریف دریچه گاز ) تاثیر میگذارد و باید مجددا عملیات پیکربندی بی اس آی را انجام دهید
نکته : مراحل انجام پیکربندی و تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری سایر ECU ها ( Sagem * Bosch 7.4.4 * Bosch 7.4.5 ) ممکن است کمی با هم متفاوت باشد بنابراین همه ی مراحل را گام به گام با دستگاه انجام دهید تا همه ی عملیات به درستی انجام شود .
به طور مثال :
در جایگزینی ECU Bosch 7.4.5 پس وارد کردن کد سوئیچ و پیکربندی در منوهای دیاگ جی اسکن ،مراحل تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری مطابق تصاویر زیر است :
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-22.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-23.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-26.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-25.jpg
[FONT="]نکته : سایر کنترل یونیت های پزو 206 را نیز به همین ترتیب میتوانید جایگزین کنید[/FONT]
ابتدا ECU جدید را در محل خود ( در قسمت سمت چپ زیر درب موتور) قرار دهید وکابل 16 پین دیاگ جی اسکن را به کانکتور پژو 206 وصل کنید
نکته 1: باید ECU جدیدی که می خواهید جایگزین کنید خام باشد.
نکته 2 : برای جایگزینی ECU داشتن کد سوئیچ خودرو الزامی است.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/571463_6x40.jpg
دیاگ جی اسکن را روشن کنید و مطابق تصاویر زیر پیش بروید :
ایران خودرو> پژو 206 > جایگزینی (Valeo j34 < (Replacement
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/2062.jpg
پس از انتخاب نوع کنترل یونیت (ECU) وارد صفحه ی زیر میشوید :
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/resize206-j34.jpg
در این صفحات مطابق تصویر گزینه عملیات ویژه > جایگزینی را انتخاب کنید
سپس کلیه مراحل را گام به گام با دیاگ جی اسکن پیش بروید
توجه مهم : حتما به پیغام هایی که دستگاه میدهد توجه و به آنها در زمان مناسب عمل کنید
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/r206-j34-3.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%BE%D8%A4%D9%88-206-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C.jpg
همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید تمام مراحل و شرایط برای جایگزینی ECU توضیح داده شده پس از خواندن پیغام هرمرحله و ایجاد شرایط لازم دکمه ی OK راروی دیاگ فشار دهید تا به صفحات بعدی برود .
در تصویر زیردیاگ جی اسکن از شما کد 4 رقمی سوئیچ (یا همان Access Code) را میخواهد. کد را وارد کرده و دکمه ی OK را روی دیاگ تایید کنید.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-6.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/r206-j34-7.jpg
بعد از وارد کردن کد و مشاهده ی پیغام بالا باید دکمه ی OK را تایید کنید تا به مراحل بعدی بروید.
در این صفحه از شما می پرسد :
آیا میخواهید با (بی اس آی) جفت شدگی را انجام دهید ؟
دکمه OK را روی دیاگ کلیک کنید تا پروسه ی جفت شدن (Matching) نیز تکمیل شود.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%BE%D8%A4%D9%88-206-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C2.jpg
تا این مرحله کنترل یونیت کد را پذیرفته است. در ادامه، جهت کارکرد درست موتور، پیکربندی موتور(Auto Configuration) را انجام دهید .
برای انجام عملیات پیکربندی مطابق تصاویر زیر پیش بروید.مطابق تصویر در این مرحله باید نوع خودرو را به دقت در منوی دیاگ انتخاب کنید :
F1 : با کروز کنترل
F2 : بدون کروز کنترل
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-10.jpg
در صفحه ی بعدی مدل پژو206 و نوع ECU را انتخاب کنید .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-11.jpg
پس از انتخاب درست مدل خودرو، جی اسکن کلیه تنظیمات پیکربندی را به شما نمایش می دهد .
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-12.jpg
انها را بخوانید سپس دکمه OK را روی دیاگ بزنید تا به صفحات بعدی بروید
در تصویر زیر دیاگ جی اسکن پیغام میدهد : عملیات پیکربندی تمام شده است. با تایید OK صفحات بعدی نمایش داده می شود.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-26.jpg
در مرحله بعد تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری پژو 206 شروع میشود
ضروری است برای انجام این عملیات شرایط زیر حتما برقرار باشد :
- موتور سرد باشد ( موتور نباید به مدت 10 دقیقه روشن مانده باشد )
- ولتاژ باتری باید بین 12 و 16 ولت باشد
- سیستم تهویه مطبوع (AC ) باید خاموش باشد.
- دستگاه دیاگ جی اسکن را به واحدهای اصلی متصل کنید.
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%BE%D8%A4%D9%88-206-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%DB%8C3.jpg
پس از تایید صفحه ی بالا،تصاویر زیر را مشاهده می کنید که به شما اعلام میکند
1- سوئیچ را خاموش کنید تا مقدار خود سازگاری به *** برسد.
2- سپس سوئیچ را به مدت 15 ثانیه باز بگذارید ،و بعد از 15 ثانیه موتور را نیز روشن کنید
3- اجازه دهید موتور در دور آرام کار کند بدون اینکه به پدال گاز فشار دهید و تمام تجهیزات الکتریکی خاموش باشند و تهویه مطبوع نیز خاموش باشد تا زمانی که فن از کار بیفتد ،پس از اینکه فن خنک کننده موتور شروع به کار کرد ، موتور را خاموش کنید سپس دوباره موتور را روشن کنید
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-17.jpg http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-18.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/206-j34-19.jpg
در صورتی که تمام مراحل بالا را کامل انجام دهید ECU خام جدید جایگزین ، و خودرو روشن و پیکربندی (Auto Configuration) نیزبه درستی انجام میشود.
چنانچه هرکدام از مراحل پیکربندی و تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری را به درستی و کامل انجام ندهید روی برخی از عملکردهای خودرو (مثل : فعال نشدن عملکرد تشخیص احتراق ناقص یا تعریف دریچه گاز ) تاثیر میگذارد و باید مجددا عملیات پیکربندی بی اس آی را انجام دهید
نکته : مراحل انجام پیکربندی و تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری سایر ECU ها ( Sagem * Bosch 7.4.4 * Bosch 7.4.5 ) ممکن است کمی با هم متفاوت باشد بنابراین همه ی مراحل را گام به گام با دستگاه انجام دهید تا همه ی عملیات به درستی انجام شود .
به طور مثال :
در جایگزینی ECU Bosch 7.4.5 پس وارد کردن کد سوئیچ و پیکربندی در منوهای دیاگ جی اسکن ،مراحل تعریف اولیه مقادیر خودسازگاری مطابق تصاویر زیر است :
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-22.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-23.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-26.jpg
http://nilicar.com/wp-content/uploads/2014/07/7.4.5-25.jpg