J
javankhodro
مهمان
مهمان
فلسفه ساخت خودرو کوچک و کممصرف مینی به سال 1959 بازمیگردد که لئوناردو لورد از مدیران شرکت british motor corporation دستور ساخت خودرویی کممصرف با ابعاد کوچک و با موتوری چالاک را صادر کرد تا بتواند با فولکس بیتل رقابت کند.
الکس اسیوگونس مدتی بعد موفق به طراحی خودرو محبوب مینی شد و جالب اینکه این خودرو کوچک محبوب به غیر از انگلستان درچند کشور دیگر جهان از جمله کشورهای اسپانیا، ایتالیا و پرتغال نیز تولید شد. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد این خودرو در آن زمان نمایان بودن کلیه اتصالات بدنه از بیرون بود که به بهبود فضای داخلی کمک میکرد. ضمن اینکه باز شدن در صندوق بار آن به مانند وانت بارها فضا برای قرار گرفتن اجسام با طول بیشتر را فراهم میکرد. نمونههای اولیه که به غلط در کشور ما مینیماینر گفته میشود در حقیقت برگرفته از لغت انگلیسی ماینور (minor) به معنای کوچک است. مدلهای اولیه در سایر کشورها با نامهای آستین 850 و موریس 850 شناخته میشد و در نهایت نام آستین مینی توسط شرکت سازنده جایگزین سایر نامها شد. امروزه مدلهای جدید این خودرو نام کوپر را به همراه دارند و در همه نمونهها اصالت و فلسفه اصلی پیدایش این خودرو نمایانگر است.
حضوری متفاوت در خیابان
هنگامیکه اولین بار مینی کوپر s مدل 2012 را در میان انبوهی از خودروهای چینی، کرهای و وطنی در خیابانهای تهران مشاهده کنید دلنشین بودن طرح آن شما را وادار به تحسینی همراه با لبخند میکند. هنوز مطمئن نیستیم که دلیل این لبخند ابعاد نامتعارف آن و یا استفاده کمدین معروف «مستر بین» از این خودرو و یا ترکیبی از این 2 عامل است ولی به واقع اصالت طراحی و خاص بودن در این خودرو موج میزند آنهم در بازار خودرو ایران که گرایش به آپشن سلیقه عام و خاص شده است. خودرو مذکور به رنگ نقرهای و از معدود نمونههای کوپر S درکشور مجهز به توربوشارژر است. همین موضوع اشتیاق ما را به چالش کشیدن قابلیتهای حرکتی آن دوچندان میکند. اما در ابتدا نگاهی به طراحی خودرو میاندازیم.
طراحی خارجی
در نمای بیرون از جلو تکامل تکنولوژیک این مدل نسبت به نمونههای اولیه با تعامل خاص و رعایت اصالتها صورت گرفته و به عنوان مثال خط مشی رنجرور در مدل ایووک که تکامل تکنولوژیک به حفظ اصالت برتری داده شده است در این خودرو دیده نمیشود. چراغهای جلو با قاب استیل و مجموعهای مدرن از لامپهای زنون و زیبا طراحی شده است. دریچه ورود هوا که تنفس سیستم توربو را میسر میکند روی در موتور و سپر جلو با 2 دریچه قاب کرومی قابل تشخیص است. رنگ نقرهای این خودرو با سقف مشکی رنگ و از طرفی دیگر 2 خط امتدادیافته در امتداد خودرو حس اسپرت بودن را دوچندان کرده است. در موتور خودرو را که باز میکنیم نکتهای جالب توجهمان را جلب میکند. در موتور نه تنها چراغهای جلو را در بر میگیرد بلکه عملا گلگیر خودرو نیز به حساب میآید ودر حقیقت این خودرو گلگیر مجزا ندارد.
در نمای جانبی علاوه بر آینههای جانبی با طراحی خاص که به طور خاصی نیز جانمایی شدهاند حرف S که بیانگر مدل این خودرو است در کنار چراغهای جانبی به طرز ماهرانهای جانمایی شده. رینگهای 17 اینچی با نشانگر Mini در میانه آن کاملا با طراحی خودرو سازگاری دارد و لاستیکهای 17/45/205 کنتیننتال علاوه بر هماهنگی با این مجموعه قابلیتهای دینامیکی خودرو را بهبود میدهد.
در قسمت عقب خودرو باز هم قاب کروم چراغهای عقب و سپر عقب هماهنگ با سپر جلو هماهنگی متوازنی را در مجموعه فراهم کرده و محل قرارگیری خروجی اگزوز به سبک خودروهای اسپرت همچون پورشه در وسط سپر قرار گرفته است.
بال عقب خودرو که با فشردن دکمه در داخل خودرو باز و بسته میشود نمای زیباتر و اسپرت تری را به عقب خودرو بخشیده است. با این توضیحات و آشنایی نسبی با سبک این خودرو اصیل در خودرو را با فشردن دکمه روی ریموت فوقالعاده زیبای خودرو باز کرده و وارد فضای داخل کابین میشویم.
حال و هوای کابین
درابتدا فضای بسیار مناسب داخلی به خصوص صندلیهای جادار و اسپرت است که جلب توجه میکند برخلاف رقیب خود فولکس بیتل خبری از صندلیهای عقب نیست که با توجه به ماهیت این خودرو چندان عجیب نیست. نگاهی به کنسول جلو که بیاندازید دایره بزرگ نشانگر سرعت خودرو که به طور سنتی به بخشی از فرهنگ مینیکوپر تبدیل شده است دیده میشود. اما در میانه این نشاگر دایرهای مونیتور خودرو و سیستم هوشمند تنظیمات گوناگون به خوبی جا داده شده است و در حاشیه این دایره، کیلومتر شمار خودرو قرار دارد. اما در روبهروی راننده و پشت غربیلک فرمان نیز مینیکوپر دور موتور به همراه نشانگر دیجیتالی میزان سوخت را قرارداده که در نگاه اول کمی کوچک و نامانوس به نظر میرسد. داخل خودرو سعی شده همهچیز الهامبخش فرم چراغهای جلو باشد. از طراحی فرمان تا نحوه طراحی دریچههای کولر و اسپیکرها همگی دایرهای شکل هستند.
سیستم صوتی حرفهای هرمن کاردون به اصالت و کیفیت خودرو افزوده و مجموعهای از میدرنجهای دایره شکل و تیوترها که کامپوننت نام دارد سیستم صوتی را تشکیل میدهد. جالب اینکه درداخل هر در خودرو 2 عدد اسپیکر قرار دارد.
آزمایش رانندگی
با فشردن دکمه روی کنسول، موتور خودرو با صدایی آرام روشن میشود. گیرباکس 6 دنده اتوماتیک با تنظیمات رانندگی معمولی و اسپرت و قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان مجموعهای کامل را در اختیار راننده به خصوص جهت رانندگی اسپرت قرار میدهد و جایی برای گله باقی نمیگذارد. با قراردادن گیرباکس در حالت اسپرت و فشردن پدال گاز شروع به شتابگیری میکنیم. واکنش گیرباکس به پدال گاز بسیار خوب است و برخلاف فولکس بیتل که چند روز قبل آنرا آزمودیم، از مکث و تاخیر درابتدای حرکت در مینیکوپر خبری نیست. در کمتر از 7 ثانیه سرعت خودرو به 100 کیلومتربرساعت میرسد. اقدام به ترمز گیری کرده و این بار با کمک شیفترهای پشت فرمان اقدام به شتابگیری مجدد میکنیم. این بار کسری از ثانیه سریعتر به سرعت 100 کیلومتربرساعت رسیدیم و عدد 6.8 ثانیه ادعایی کارخانه با توجه به نیروی تورک 177 پوندفیت که در 1600 دوربردقیقه حاصل میشود کاملا قابل دستیابی به نظر میرسد. اما شتابگیری تنها نقطه قوت مینیکوپر نیست. کافی است با همان سرعت 100 کیلومتربرساعت اقدام به ترمزگیری آنی کنید تا به قدرت فوقالعاده ترمزهای مینی به خصوص در مقایسه با فولکس بیتل پی ببرید.
هندلینگ
اما مزیت دیگری در این خودرو جلب توجه کرد که سایر مزیتهای آن را به حاشیه میبرد، هندلینگ و چسبندگی این خودرو بینظیر و عالی است و شاید نتوانید انتهای خودرو را حتی به صورت عمدی منحرف کنید. چسبندگی این خودرو هم در حرکتهای آنی و هم در سرپیچها بسیار خوب است. در سرعتهای معمولی نیز از تکانهای معروف خودروهای اسپرت در این مدل خبری نیست.
جالب است با اینکه ابعاد این خودرو کوچک به نظر میرسد اما سازنده سنسورهای عقب را فراموش نکرده و شاید علت آن دید نسبتا کم عقب خودرو است. صندلیهای خودرو نیز با اینکه طرحی اسپرت دارد اما در رانندگیهای طولانی به هیچ وجه احساس خستگی به سرنشینان منتقل نمیکند و با چرم مرغوب پوشیده شده است. مصرف سوخت این مدل بهطور متوسط 8.1 لیتر در100 کیلومتر است که با داشتن موتور 181 اسببخاری بسیار ایده آل بهنظر میرسد.
در صندوق عقب خودرو را که باز کنید با فضایی غیر قابل باور بزرگ مواجه میشوید که شاید در خودروهای سدان فقط بتوان نمونه آنرا یافت و به دلیل بزرگ بودن دهانه ورودی در صندوق امکان قراردادن چمدانهای بزرگ نیز وجود دارد.
جمع بندی
در مجموع خودرو دوستداشتنی مینی با دارا بودن گذشتهای پرافتخار هرچند به بازار خودرو کشور راه نیافته اما در صورت ورود در دوران پساتحریم میتواند گزینه خوبی برای مقابله با خودروهای آلفارومئو جولیتا و فولکس بیتل باشد. در حال حاضر و در آشفته بازار قیمتهای کنونی باید بالغ بر 380 میلیون تومان برای این مدل خاص و تک بپردازید که تقریبا 2 برابر فولکس بیتل است. به امید روزی که قشر متوسط جامعه که در بسیاری از کشورها میتوانند خودروهای 20 تا 30 هزار دلاری خریداری کنند در ایران نیز بتوانند خودروهایی در این رده را نه به عنوان خودرو لوکس بلکه به عنوان خودروهای خوب متوسط خریداری کنند.
ادامه مطلب.....
الکس اسیوگونس مدتی بعد موفق به طراحی خودرو محبوب مینی شد و جالب اینکه این خودرو کوچک محبوب به غیر از انگلستان درچند کشور دیگر جهان از جمله کشورهای اسپانیا، ایتالیا و پرتغال نیز تولید شد. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد این خودرو در آن زمان نمایان بودن کلیه اتصالات بدنه از بیرون بود که به بهبود فضای داخلی کمک میکرد. ضمن اینکه باز شدن در صندوق بار آن به مانند وانت بارها فضا برای قرار گرفتن اجسام با طول بیشتر را فراهم میکرد. نمونههای اولیه که به غلط در کشور ما مینیماینر گفته میشود در حقیقت برگرفته از لغت انگلیسی ماینور (minor) به معنای کوچک است. مدلهای اولیه در سایر کشورها با نامهای آستین 850 و موریس 850 شناخته میشد و در نهایت نام آستین مینی توسط شرکت سازنده جایگزین سایر نامها شد. امروزه مدلهای جدید این خودرو نام کوپر را به همراه دارند و در همه نمونهها اصالت و فلسفه اصلی پیدایش این خودرو نمایانگر است.
حضوری متفاوت در خیابان
هنگامیکه اولین بار مینی کوپر s مدل 2012 را در میان انبوهی از خودروهای چینی، کرهای و وطنی در خیابانهای تهران مشاهده کنید دلنشین بودن طرح آن شما را وادار به تحسینی همراه با لبخند میکند. هنوز مطمئن نیستیم که دلیل این لبخند ابعاد نامتعارف آن و یا استفاده کمدین معروف «مستر بین» از این خودرو و یا ترکیبی از این 2 عامل است ولی به واقع اصالت طراحی و خاص بودن در این خودرو موج میزند آنهم در بازار خودرو ایران که گرایش به آپشن سلیقه عام و خاص شده است. خودرو مذکور به رنگ نقرهای و از معدود نمونههای کوپر S درکشور مجهز به توربوشارژر است. همین موضوع اشتیاق ما را به چالش کشیدن قابلیتهای حرکتی آن دوچندان میکند. اما در ابتدا نگاهی به طراحی خودرو میاندازیم.
طراحی خارجی
در نمای بیرون از جلو تکامل تکنولوژیک این مدل نسبت به نمونههای اولیه با تعامل خاص و رعایت اصالتها صورت گرفته و به عنوان مثال خط مشی رنجرور در مدل ایووک که تکامل تکنولوژیک به حفظ اصالت برتری داده شده است در این خودرو دیده نمیشود. چراغهای جلو با قاب استیل و مجموعهای مدرن از لامپهای زنون و زیبا طراحی شده است. دریچه ورود هوا که تنفس سیستم توربو را میسر میکند روی در موتور و سپر جلو با 2 دریچه قاب کرومی قابل تشخیص است. رنگ نقرهای این خودرو با سقف مشکی رنگ و از طرفی دیگر 2 خط امتدادیافته در امتداد خودرو حس اسپرت بودن را دوچندان کرده است. در موتور خودرو را که باز میکنیم نکتهای جالب توجهمان را جلب میکند. در موتور نه تنها چراغهای جلو را در بر میگیرد بلکه عملا گلگیر خودرو نیز به حساب میآید ودر حقیقت این خودرو گلگیر مجزا ندارد.
در نمای جانبی علاوه بر آینههای جانبی با طراحی خاص که به طور خاصی نیز جانمایی شدهاند حرف S که بیانگر مدل این خودرو است در کنار چراغهای جانبی به طرز ماهرانهای جانمایی شده. رینگهای 17 اینچی با نشانگر Mini در میانه آن کاملا با طراحی خودرو سازگاری دارد و لاستیکهای 17/45/205 کنتیننتال علاوه بر هماهنگی با این مجموعه قابلیتهای دینامیکی خودرو را بهبود میدهد.
در قسمت عقب خودرو باز هم قاب کروم چراغهای عقب و سپر عقب هماهنگ با سپر جلو هماهنگی متوازنی را در مجموعه فراهم کرده و محل قرارگیری خروجی اگزوز به سبک خودروهای اسپرت همچون پورشه در وسط سپر قرار گرفته است.
بال عقب خودرو که با فشردن دکمه در داخل خودرو باز و بسته میشود نمای زیباتر و اسپرت تری را به عقب خودرو بخشیده است. با این توضیحات و آشنایی نسبی با سبک این خودرو اصیل در خودرو را با فشردن دکمه روی ریموت فوقالعاده زیبای خودرو باز کرده و وارد فضای داخل کابین میشویم.
حال و هوای کابین
درابتدا فضای بسیار مناسب داخلی به خصوص صندلیهای جادار و اسپرت است که جلب توجه میکند برخلاف رقیب خود فولکس بیتل خبری از صندلیهای عقب نیست که با توجه به ماهیت این خودرو چندان عجیب نیست. نگاهی به کنسول جلو که بیاندازید دایره بزرگ نشانگر سرعت خودرو که به طور سنتی به بخشی از فرهنگ مینیکوپر تبدیل شده است دیده میشود. اما در میانه این نشاگر دایرهای مونیتور خودرو و سیستم هوشمند تنظیمات گوناگون به خوبی جا داده شده است و در حاشیه این دایره، کیلومتر شمار خودرو قرار دارد. اما در روبهروی راننده و پشت غربیلک فرمان نیز مینیکوپر دور موتور به همراه نشانگر دیجیتالی میزان سوخت را قرارداده که در نگاه اول کمی کوچک و نامانوس به نظر میرسد. داخل خودرو سعی شده همهچیز الهامبخش فرم چراغهای جلو باشد. از طراحی فرمان تا نحوه طراحی دریچههای کولر و اسپیکرها همگی دایرهای شکل هستند.
سیستم صوتی حرفهای هرمن کاردون به اصالت و کیفیت خودرو افزوده و مجموعهای از میدرنجهای دایره شکل و تیوترها که کامپوننت نام دارد سیستم صوتی را تشکیل میدهد. جالب اینکه درداخل هر در خودرو 2 عدد اسپیکر قرار دارد.
آزمایش رانندگی
با فشردن دکمه روی کنسول، موتور خودرو با صدایی آرام روشن میشود. گیرباکس 6 دنده اتوماتیک با تنظیمات رانندگی معمولی و اسپرت و قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان مجموعهای کامل را در اختیار راننده به خصوص جهت رانندگی اسپرت قرار میدهد و جایی برای گله باقی نمیگذارد. با قراردادن گیرباکس در حالت اسپرت و فشردن پدال گاز شروع به شتابگیری میکنیم. واکنش گیرباکس به پدال گاز بسیار خوب است و برخلاف فولکس بیتل که چند روز قبل آنرا آزمودیم، از مکث و تاخیر درابتدای حرکت در مینیکوپر خبری نیست. در کمتر از 7 ثانیه سرعت خودرو به 100 کیلومتربرساعت میرسد. اقدام به ترمز گیری کرده و این بار با کمک شیفترهای پشت فرمان اقدام به شتابگیری مجدد میکنیم. این بار کسری از ثانیه سریعتر به سرعت 100 کیلومتربرساعت رسیدیم و عدد 6.8 ثانیه ادعایی کارخانه با توجه به نیروی تورک 177 پوندفیت که در 1600 دوربردقیقه حاصل میشود کاملا قابل دستیابی به نظر میرسد. اما شتابگیری تنها نقطه قوت مینیکوپر نیست. کافی است با همان سرعت 100 کیلومتربرساعت اقدام به ترمزگیری آنی کنید تا به قدرت فوقالعاده ترمزهای مینی به خصوص در مقایسه با فولکس بیتل پی ببرید.
هندلینگ
اما مزیت دیگری در این خودرو جلب توجه کرد که سایر مزیتهای آن را به حاشیه میبرد، هندلینگ و چسبندگی این خودرو بینظیر و عالی است و شاید نتوانید انتهای خودرو را حتی به صورت عمدی منحرف کنید. چسبندگی این خودرو هم در حرکتهای آنی و هم در سرپیچها بسیار خوب است. در سرعتهای معمولی نیز از تکانهای معروف خودروهای اسپرت در این مدل خبری نیست.
جالب است با اینکه ابعاد این خودرو کوچک به نظر میرسد اما سازنده سنسورهای عقب را فراموش نکرده و شاید علت آن دید نسبتا کم عقب خودرو است. صندلیهای خودرو نیز با اینکه طرحی اسپرت دارد اما در رانندگیهای طولانی به هیچ وجه احساس خستگی به سرنشینان منتقل نمیکند و با چرم مرغوب پوشیده شده است. مصرف سوخت این مدل بهطور متوسط 8.1 لیتر در100 کیلومتر است که با داشتن موتور 181 اسببخاری بسیار ایده آل بهنظر میرسد.
در صندوق عقب خودرو را که باز کنید با فضایی غیر قابل باور بزرگ مواجه میشوید که شاید در خودروهای سدان فقط بتوان نمونه آنرا یافت و به دلیل بزرگ بودن دهانه ورودی در صندوق امکان قراردادن چمدانهای بزرگ نیز وجود دارد.
جمع بندی
در مجموع خودرو دوستداشتنی مینی با دارا بودن گذشتهای پرافتخار هرچند به بازار خودرو کشور راه نیافته اما در صورت ورود در دوران پساتحریم میتواند گزینه خوبی برای مقابله با خودروهای آلفارومئو جولیتا و فولکس بیتل باشد. در حال حاضر و در آشفته بازار قیمتهای کنونی باید بالغ بر 380 میلیون تومان برای این مدل خاص و تک بپردازید که تقریبا 2 برابر فولکس بیتل است. به امید روزی که قشر متوسط جامعه که در بسیاری از کشورها میتوانند خودروهای 20 تا 30 هزار دلاری خریداری کنند در ایران نیز بتوانند خودروهایی در این رده را نه به عنوان خودرو لوکس بلکه به عنوان خودروهای خوب متوسط خریداری کنند.
ادامه مطلب.....