ع
علی فیاض
مهمان
مهمان
بر اساس اظهارات وزارت صنعت معدن و تجارت ، وکارشناسان مربوطه ، صنعت خودرو به عنوان ستون فقرات اقتصاد ملی ایران به شمار می رود .
به گزارش سایت خودرو ، وزارت صنعت، معدن و تجارت که بهتازگی از دومین نسخه راهبردی خود تا افق ۱۴۰۴رونمایی کرد، «صنعت خودرو» را بهعنوان یک صنعت مادر و پیشبرنده توسعه صنعتی کشور معرفی کرد؛ صنعتی که کارشناسان از آن بهعنوان ستون فقرات اقتصاد ملی نام میبرند و تاکید میکنند در روزهایی که بحث استقلال از اقتصاد نفتی مطرح میشود، صنعت خودرو جایگزین خوبی برای تولید ناخالص ملی است؛ صنعتی استراتژیک و مهم که در زمره صنایع اولویتدار و منتخب در بخش تولید و تجارت نیز بهشمار میرود.
حال براساس چشمانداز صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ دستیابی به جایگاه نخست منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم در جهان با تکیه بر توسعه رقابتپذیری هدف اصلی این صنعت عنوان شده است. به همین منظور، وزارت صنعت، معدن و تجارت در نسخه بهروز شده سند راهبردی خود در بخش صنعت خودرو، هدفگذاری کرده است تا ۳میلیون دستگاه خودرو با سطح استاندارد آلایندگی روز اتحادیه اروپا را در سال ۱۴۰۴تولید و ۳۳درصد آن را صادر کند.
همچنین براساس این سند راهبردی مقرر شده است تولید خودروی تجاری به ۱۲۰هزار دستگاه با محوریت صادرات ۲۵درصدی افزایش یابد. در همین زمینه روزنامه «دنیای خودرو» با کارشناسان این صنعت گفتوگویی داشته است تا بگویند ملزومات رسیدن به این هدف چیست؟
هدفگذاری در صنعت خودرو
غلام محمد زارعی
نماینده کمیسیون صنایع مجلس دهم
در ابتدا باید باور کنیم با توجه به ظرفیتها و تجربهها این کار شدنی است، یعنی میتوانیم در هشت سال به رتبه اول منطقه تبدیل شویم. هرگاه مسئولان و متخصصین تصمیم گرفتند این کار عملی خواهد شد. اما دراین میان این هدفگذاری که در سند انجام شده است، بسیار خوب به نظر میرسد.
حدود ۵۰سال است که ایران در صنعت خودرو فعالیت میکند، پس اگر در این ۵۰ سال تجربه کافی کسب نکرده باشیم تا به سرانجام برسیم، غیرمنطقی است. از دیگر سو، در این روزها وزارتخانه را زیر سوال میبرند اما وزارت صنعت یک واسطه و سیاستگذار است و کار اجرایی انجام نمیدهد. به همین دلیل مقایسه عملکرد وزارت صمت و دیگر دستگاهها سخت است اما در کل اقدامات خوبی صورت داده است که در دولت بعد باید بهتر شود تا به اهداف سندی که تدوین شده است، نزدیک شویم.
ندیدن اثر برجام در صنعت خودرو بیانصافی است
مصطفی ذوالقدر
عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم
لازمه کار این است که تکنولوژی را در ایران بومیسازی کنیم. همچنین باید با دنیا تعامل برقرار شود تا مواد اولیه را بهراحتی وارد کشور کنیم تا کیفیت تولیدمان را نیز بهرغم کاهش هزینهها بالا ببریم. ما تجربه خوبی در صنعت خودرو داشتیم اما وقتی نگاه میکنیم متوجه میشویم سابقه هیوندای کرهجنوبی و ایران خودروی ما نزدیک به یکدیگر است یعنی تقریبا در یک زمان کار را شروع کردهاند اما آنها در حال حاضر در حال ساخت موتور جت هستند اما شاید ما برای ساخت یک ایربگ ساده هم مشکل داریم.
درست است که ما جنگ و شرایط تحریم بیرحمانهای داشتیم و شرایط بد اقتصادی را تجربه کردیم اما حق مردم است از یک ماشین باکیفیت و با قیمت مناسب استفاده کنند. لازمه این موضوع، برنامهریزی، بومی کردن فناوری و مدیریت است تا این اقدامات موثر واقع شوند. در این شبها مناظرات را که میبینیم برجام را زیر سوال میبرند اما برجام موجب شد نظام اسلامی بیمه شود.
برجام کاری کرد که دیگر کشورهای ۱+۵ در کنار هم نمینشینند تا علیه ما تحریم را تصویب کنند و این بزرگترین دستاورد برجام بود. حداقل برجام در صنعت خودرو و سرمایهگذاری در بخش قطعات تاثیر زیادی داشته است. وقتی ما سندی را برای اهداف خودروسازی تصویب میکنیم باید ببینیم لازمهاش چیست؟ آیا برجام این لازمه را به ما نداد؟
چگونه به یک خودروساز در منطقه تبدیل شویم و به رتبه پنجم آسیا در زمینه صنعت خودرو برسیم. این در حالی است که در صنعت قطعهسازی ما برای وارد کردن ماشینآلات هزاران مشکل وجود دارد. اعتقاد ما این است نقد سازنده داشته باشیم اما بیانصافی نکنیم. آماری از خودروسازان و قطعهسازان گرفته شود تا مشخص شود شرایطشان در همین دو سال چه تفاوتی کرده است. عدهای میگویند در صنعت خودرو شاهد تغییرات محسوسی نیستیم.
در شرایط اقتصادی مگر به سرعت میشود دستاورد داشت؟ اما رونمایی پژو ۲۰۰۸ نشاندهنده دستاوردی است که حداقل صنعت خودرو به دست آورده و با همین فرمان میتواند اهداف سند تدوین شده را پیش ببرد.
تزریق سرمایه برای اهداف راهبردی سند
دکتر ابوالفضل خلخالی
استاد دانشگاه مهندسی خودرو
صنعت خودرو را بهعنوان ستون فقرات اقتصاد ملی کشور میشناسیم. در کشورهای توسعهیافته صنعت خودرو بهعنوان یکی از کلیدیترین صنعتها شناخته شده است. در کشور ما با توجه به اینکه تاکید بر این است به سمتی برویم تا اقتصاد را از صنعت نفت کاملا مستقل کنیم، یکی از امیدهای دستیابی به این هدف سرمایهگذاری در صنعت خودرو است. اگر روزی بخواهیم کشور را در جایگاه توسعهیافتگی ببینیم، یکی از عواملی که در تولید ناخالص ملی ما میتواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد، صنعت خودرو است.
نباید فراموش کنیم امروزه در کشوری مانند چین سالانه ۲۰ میلیون خودرو تولید میشود. در آمریکا که کشور دوم است سالانه حدود ۱۱ میلیون خودرو تولید میشود. در رتبه سوم ژاپن قرار دارد که در سال حدود ۹ میلیون خودرو تولید میکند و توسعهیافتگی در کشورها بهصورت خاصی به صنعت خودرو پیوند خورده است. صنعت خودرو به همراه خود تکنولوژیهای نوین را به همراه دارد و پیشرفت در صنایع مختلف هم زمان با صنعت خودرو اتفاق میافتد. پس اگر سند اهداف خودرو تنظیم شود، بسیار مهم است.
یعنی وقتی آمار جهانی تولید خودرو را مورد بررسی قرار میدهیم در نتیجه این هدفگذاری اهمیت پیدا میکند که چگونه به این آمار نزدیک شویم. از نظر من رسیدن به این اهداف براساس چشمانداز صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ که دستیابی به جایگاه نخست منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم در جهان با تکیه بر توسعه رقابتپذیری هدف اصلی این صنعت عنوان شده است، ملزوماتی نیاز دارد.
صنعت خودروی ما یک صنعت دولتی است. وقتی از صنعت خودرو صحبت میکنیم، اولین چیزی که به ذهن هرکسی میرسد این است که باید این صنعت خصوصیسازی شود. وقتی میگوییم میخواهیم مشکلات صنعت خودرو را رفع کنیم اینکه بگوییم باید این صنعت خصوصیسازی شود، راهکار نیست بلکه بهنوعی فرافکنی است. در حال حاضر این صنعت دولتی است، حالا وقتی این صنعت دولتی است باید سراغ وظایف دولت برویم. یعنی دولت در قبال این صنعت چه وظایفی دارد. یکی از مهمترین وظایف دولت در حال حاضر در قبال این صنعت استراتژیهای کلان است.
در حال حاضر استراتژیهای کلان دولت در برابر صنعت خودرو چیست؟ این استراتژیها در کجا بیان شده است؟ قرار است صنعت خودروی ما مونتاژ کند یا محصول جدید تولید کند؟ اگر قرار است خودروسازی ما محصول جدید تولید کند تا چه حد هزینه سرمایهگذاری نیاز دارد و چه میزانش را دولت تامین میکند؟ اگر قرار است محصول جدیدی تولید کند باید مشخص شود قرار است چند عدد و در چند سال تحویل داده شود؟
اینها در واقع سیاستهای کلی است که نسبت به آن ابهام وجود دارد و خط مشی را دولت تعیین نکرده است. اگر دولت صنعت خودرو را بهصورت صحیح بشناسد، سرمایهگذاریاش را در جایی متمرکز میکند که مشکلات واقعی وجود دارد و میداند به کدام بخش سرمایه تزریق کند تا به اهدافی که تدوین شده نزدیک شویم.
جوینت شدن شرکتهای داخلی
حمید گرمابی
عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم
تا هشت سال دیگر امکانش وجود دارد رتبه نخست منطقه در خودروسازی بشویم اما باید ملزومات این امر رعایت شود.
یکی از مباحثی که باید به صورت جدی پیگیری شود، جوینتونچرهایی است که باید با کشورهای دیگر در نظر داشته باشیم و فقط فرانسویها در این موضوع دخیل نباشند.
از دیگر سو، برنامه سرمایهگذاری در این صنعت را داشته باشیم. اگر سرمایهگذاری را افزایش دهیم و حتی شاید نیاز باشد خودروسازان داخلی ما با یکدیگر جوینت شوند. معمولا دیدهایم شرکتهایی که با یکدیگر جوینت شدهاند و شرکتهای بزرگتری را تشکیل دادهاند، موفقتر هستند.
چیزی که در دنیا مشخص است و در یکی، دو دهه اخیر شاهد بودهایم، شرکتهای داخلی با جوینت شدن با یکدیگر میتوانند هزینه سربار را کاهش دهند و در بازار رقابت دوام بیاورند.
در کنار این موضوع قطعا نیاز داریم راندمان کارمان را بهبود بدهیم. آموزش به پرسنل، روشهای مدیریتی بهروز که البته در خودروسازی ما کموبیش جا افتاده است، همه این عوامل برای این است که هزینه تمامشده را کاهش دهیم و بتوانیم با خودروسازانی که صاحب تکنولوژی هستند، ادامه همکاری بدهیم.
The post ستون فقرات اقتصاد ملی ایران صنعت خودرو appeared first on خودروهای ایرانی و خارجی.
ادامه مطلب.....
به گزارش سایت خودرو ، وزارت صنعت، معدن و تجارت که بهتازگی از دومین نسخه راهبردی خود تا افق ۱۴۰۴رونمایی کرد، «صنعت خودرو» را بهعنوان یک صنعت مادر و پیشبرنده توسعه صنعتی کشور معرفی کرد؛ صنعتی که کارشناسان از آن بهعنوان ستون فقرات اقتصاد ملی نام میبرند و تاکید میکنند در روزهایی که بحث استقلال از اقتصاد نفتی مطرح میشود، صنعت خودرو جایگزین خوبی برای تولید ناخالص ملی است؛ صنعتی استراتژیک و مهم که در زمره صنایع اولویتدار و منتخب در بخش تولید و تجارت نیز بهشمار میرود.
حال براساس چشمانداز صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ دستیابی به جایگاه نخست منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم در جهان با تکیه بر توسعه رقابتپذیری هدف اصلی این صنعت عنوان شده است. به همین منظور، وزارت صنعت، معدن و تجارت در نسخه بهروز شده سند راهبردی خود در بخش صنعت خودرو، هدفگذاری کرده است تا ۳میلیون دستگاه خودرو با سطح استاندارد آلایندگی روز اتحادیه اروپا را در سال ۱۴۰۴تولید و ۳۳درصد آن را صادر کند.
همچنین براساس این سند راهبردی مقرر شده است تولید خودروی تجاری به ۱۲۰هزار دستگاه با محوریت صادرات ۲۵درصدی افزایش یابد. در همین زمینه روزنامه «دنیای خودرو» با کارشناسان این صنعت گفتوگویی داشته است تا بگویند ملزومات رسیدن به این هدف چیست؟
هدفگذاری در صنعت خودرو
غلام محمد زارعی
نماینده کمیسیون صنایع مجلس دهم
در ابتدا باید باور کنیم با توجه به ظرفیتها و تجربهها این کار شدنی است، یعنی میتوانیم در هشت سال به رتبه اول منطقه تبدیل شویم. هرگاه مسئولان و متخصصین تصمیم گرفتند این کار عملی خواهد شد. اما دراین میان این هدفگذاری که در سند انجام شده است، بسیار خوب به نظر میرسد.
حدود ۵۰سال است که ایران در صنعت خودرو فعالیت میکند، پس اگر در این ۵۰ سال تجربه کافی کسب نکرده باشیم تا به سرانجام برسیم، غیرمنطقی است. از دیگر سو، در این روزها وزارتخانه را زیر سوال میبرند اما وزارت صنعت یک واسطه و سیاستگذار است و کار اجرایی انجام نمیدهد. به همین دلیل مقایسه عملکرد وزارت صمت و دیگر دستگاهها سخت است اما در کل اقدامات خوبی صورت داده است که در دولت بعد باید بهتر شود تا به اهداف سندی که تدوین شده است، نزدیک شویم.
ندیدن اثر برجام در صنعت خودرو بیانصافی است
مصطفی ذوالقدر
عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم
لازمه کار این است که تکنولوژی را در ایران بومیسازی کنیم. همچنین باید با دنیا تعامل برقرار شود تا مواد اولیه را بهراحتی وارد کشور کنیم تا کیفیت تولیدمان را نیز بهرغم کاهش هزینهها بالا ببریم. ما تجربه خوبی در صنعت خودرو داشتیم اما وقتی نگاه میکنیم متوجه میشویم سابقه هیوندای کرهجنوبی و ایران خودروی ما نزدیک به یکدیگر است یعنی تقریبا در یک زمان کار را شروع کردهاند اما آنها در حال حاضر در حال ساخت موتور جت هستند اما شاید ما برای ساخت یک ایربگ ساده هم مشکل داریم.
درست است که ما جنگ و شرایط تحریم بیرحمانهای داشتیم و شرایط بد اقتصادی را تجربه کردیم اما حق مردم است از یک ماشین باکیفیت و با قیمت مناسب استفاده کنند. لازمه این موضوع، برنامهریزی، بومی کردن فناوری و مدیریت است تا این اقدامات موثر واقع شوند. در این شبها مناظرات را که میبینیم برجام را زیر سوال میبرند اما برجام موجب شد نظام اسلامی بیمه شود.
برجام کاری کرد که دیگر کشورهای ۱+۵ در کنار هم نمینشینند تا علیه ما تحریم را تصویب کنند و این بزرگترین دستاورد برجام بود. حداقل برجام در صنعت خودرو و سرمایهگذاری در بخش قطعات تاثیر زیادی داشته است. وقتی ما سندی را برای اهداف خودروسازی تصویب میکنیم باید ببینیم لازمهاش چیست؟ آیا برجام این لازمه را به ما نداد؟
چگونه به یک خودروساز در منطقه تبدیل شویم و به رتبه پنجم آسیا در زمینه صنعت خودرو برسیم. این در حالی است که در صنعت قطعهسازی ما برای وارد کردن ماشینآلات هزاران مشکل وجود دارد. اعتقاد ما این است نقد سازنده داشته باشیم اما بیانصافی نکنیم. آماری از خودروسازان و قطعهسازان گرفته شود تا مشخص شود شرایطشان در همین دو سال چه تفاوتی کرده است. عدهای میگویند در صنعت خودرو شاهد تغییرات محسوسی نیستیم.
در شرایط اقتصادی مگر به سرعت میشود دستاورد داشت؟ اما رونمایی پژو ۲۰۰۸ نشاندهنده دستاوردی است که حداقل صنعت خودرو به دست آورده و با همین فرمان میتواند اهداف سند تدوین شده را پیش ببرد.
تزریق سرمایه برای اهداف راهبردی سند
دکتر ابوالفضل خلخالی
استاد دانشگاه مهندسی خودرو
صنعت خودرو را بهعنوان ستون فقرات اقتصاد ملی کشور میشناسیم. در کشورهای توسعهیافته صنعت خودرو بهعنوان یکی از کلیدیترین صنعتها شناخته شده است. در کشور ما با توجه به اینکه تاکید بر این است به سمتی برویم تا اقتصاد را از صنعت نفت کاملا مستقل کنیم، یکی از امیدهای دستیابی به این هدف سرمایهگذاری در صنعت خودرو است. اگر روزی بخواهیم کشور را در جایگاه توسعهیافتگی ببینیم، یکی از عواملی که در تولید ناخالص ملی ما میتواند تاثیر بسیار خوبی داشته باشد، صنعت خودرو است.
نباید فراموش کنیم امروزه در کشوری مانند چین سالانه ۲۰ میلیون خودرو تولید میشود. در آمریکا که کشور دوم است سالانه حدود ۱۱ میلیون خودرو تولید میشود. در رتبه سوم ژاپن قرار دارد که در سال حدود ۹ میلیون خودرو تولید میکند و توسعهیافتگی در کشورها بهصورت خاصی به صنعت خودرو پیوند خورده است. صنعت خودرو به همراه خود تکنولوژیهای نوین را به همراه دارد و پیشرفت در صنایع مختلف هم زمان با صنعت خودرو اتفاق میافتد. پس اگر سند اهداف خودرو تنظیم شود، بسیار مهم است.
یعنی وقتی آمار جهانی تولید خودرو را مورد بررسی قرار میدهیم در نتیجه این هدفگذاری اهمیت پیدا میکند که چگونه به این آمار نزدیک شویم. از نظر من رسیدن به این اهداف براساس چشمانداز صنعت خودرو تا افق ۱۴۰۴ که دستیابی به جایگاه نخست منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه یازدهم در جهان با تکیه بر توسعه رقابتپذیری هدف اصلی این صنعت عنوان شده است، ملزوماتی نیاز دارد.
صنعت خودروی ما یک صنعت دولتی است. وقتی از صنعت خودرو صحبت میکنیم، اولین چیزی که به ذهن هرکسی میرسد این است که باید این صنعت خصوصیسازی شود. وقتی میگوییم میخواهیم مشکلات صنعت خودرو را رفع کنیم اینکه بگوییم باید این صنعت خصوصیسازی شود، راهکار نیست بلکه بهنوعی فرافکنی است. در حال حاضر این صنعت دولتی است، حالا وقتی این صنعت دولتی است باید سراغ وظایف دولت برویم. یعنی دولت در قبال این صنعت چه وظایفی دارد. یکی از مهمترین وظایف دولت در حال حاضر در قبال این صنعت استراتژیهای کلان است.
در حال حاضر استراتژیهای کلان دولت در برابر صنعت خودرو چیست؟ این استراتژیها در کجا بیان شده است؟ قرار است صنعت خودروی ما مونتاژ کند یا محصول جدید تولید کند؟ اگر قرار است خودروسازی ما محصول جدید تولید کند تا چه حد هزینه سرمایهگذاری نیاز دارد و چه میزانش را دولت تامین میکند؟ اگر قرار است محصول جدیدی تولید کند باید مشخص شود قرار است چند عدد و در چند سال تحویل داده شود؟
اینها در واقع سیاستهای کلی است که نسبت به آن ابهام وجود دارد و خط مشی را دولت تعیین نکرده است. اگر دولت صنعت خودرو را بهصورت صحیح بشناسد، سرمایهگذاریاش را در جایی متمرکز میکند که مشکلات واقعی وجود دارد و میداند به کدام بخش سرمایه تزریق کند تا به اهدافی که تدوین شده نزدیک شویم.
جوینت شدن شرکتهای داخلی
حمید گرمابی
عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم
تا هشت سال دیگر امکانش وجود دارد رتبه نخست منطقه در خودروسازی بشویم اما باید ملزومات این امر رعایت شود.
یکی از مباحثی که باید به صورت جدی پیگیری شود، جوینتونچرهایی است که باید با کشورهای دیگر در نظر داشته باشیم و فقط فرانسویها در این موضوع دخیل نباشند.
از دیگر سو، برنامه سرمایهگذاری در این صنعت را داشته باشیم. اگر سرمایهگذاری را افزایش دهیم و حتی شاید نیاز باشد خودروسازان داخلی ما با یکدیگر جوینت شوند. معمولا دیدهایم شرکتهایی که با یکدیگر جوینت شدهاند و شرکتهای بزرگتری را تشکیل دادهاند، موفقتر هستند.
چیزی که در دنیا مشخص است و در یکی، دو دهه اخیر شاهد بودهایم، شرکتهای داخلی با جوینت شدن با یکدیگر میتوانند هزینه سربار را کاهش دهند و در بازار رقابت دوام بیاورند.
در کنار این موضوع قطعا نیاز داریم راندمان کارمان را بهبود بدهیم. آموزش به پرسنل، روشهای مدیریتی بهروز که البته در خودروسازی ما کموبیش جا افتاده است، همه این عوامل برای این است که هزینه تمامشده را کاهش دهیم و بتوانیم با خودروسازانی که صاحب تکنولوژی هستند، ادامه همکاری بدهیم.
The post ستون فقرات اقتصاد ملی ایران صنعت خودرو appeared first on خودروهای ایرانی و خارجی.
ادامه مطلب.....