• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

اهرم تعویض دنده در کنسول میانی

وضعیت
موضوع بسته شده است.

بهداد

Well-Known Member
کاربر VIP
عضویت
24/11/16
ارسالی ها
879
تعداد لایک ها
534
1.jpg

اهرم تعویض دنده در کنسول میانی

در اکثر خودروها به صورت سنتی و کاملا عادی ، اهرم ها و دسته هایی موجود است ، این دسته ها و اهرم ها برای اموری چون برف پاک کن ها و راهنما و دسته دنده و یا همان اهرم تعویض دنده ، می باشند .

سیستم تعویض دنده از زمان اختراع اتومبیل ، به دلیل وجود انتقال قدرت با ضرایب مشخص ، همیشه وجود داشته و گاهی نیز به صورتهای متفاوتی به دید آمده است .

منظور از محل قرار گیری اهرم تعویض دنده ، جایگاهی است که راننده به آن دسترسی داشته و بتواند سیستم تعویض دنده را به انجام برساند .

منظور از کنسول میانی خودرو ، در تمام خودروها چه در ردیف جلو و چه در ردیف عقب ، فاصله ای میان دو سرنشین راننده و جانبی ( که عموما به عنوان شاگرد آنرا شناسایی می نمایند ) ، وجود داشته . در این میان یا بهتر بگوییم در این فاصله در ردیف جلو ، محلی قرار داده شده است که برای جاگذاری برخی موارد طراحی شده است و گاهی با طراحی فانتزی به داشبورد متصل می گردد . به بیان دیگر بخشی که فضای داخلی خودرو را به قسمت ( به دو بخش ) مساوی تقسیم می نماید را کنسول میانی گویند .
حال اگر اهرم تعویض دنده ( دسته دنده ) بر روی این قسمت قرار داشته باشد ، گوییم که محل اهرم دنده در کنسول میانی قرار دارد .

پدال های پشت فرمان یا Shifter Pedal
در حال حاضر خودرو سازان به دنبال این بوده که ، تمرکز راننده را از رانندگی به چیز دیگری معطوف ننمایند ، و این در صورتی است که در ابتدای امر دید راننده و توجه راننده از جلو ( و یا حداکثر دید آیینه ها ) به جایی دیگر جلب نشود .

یکی از مواردی که تمامی رانندگان با آن همیشه مشکل داشته اند ، دید و توجه کافی به تعویض دنده بوده است . این مورد یکی از مواردی بوده است که همیشه رانندگان با آن مشکل داشته ، در تعویض دنده های دستی ، دنده گاهی اوقات گیر کرده ، و یا دنده گاهی اوقات درست جا نمی رود ، که طبعا توجه راننده از رانندگی به کنسول میانی جلب شده و این مهم را بوجود می آورد که توجه راننده از رانندگی به جایی دیگر جلب خواهد شد . برای دنده های اتوماتیک نیز همین مهم وجود داشته ، که آیا دنده درست را انتخاب نموده ام و یا نیاز به تعویض دنده هست یا خیر و همین مسئله بیشتر باعث این می شود که راننده توجه خویش را به دسته دنده معطوف نماید .

به همین دلیل و با استفاده از تجارب گذشته ، سعی بر این شده است که راننده حتی دست خویش را از روی فرمان نیز جدا ننموده و کنترل بهتر و بیشتری را بر روی خودرو داشته باشد .

به همین دلایل گفته شده ، خودروسازان از تجارب موفق در زمینه مسابقات فرمولا 1 بهره جسته و طرحی را بر مبنای پدالهای تعویض دنده ، یا شیفتر پدال ها ، دقیقا پشت غربیلک فرمان قرار بدهند . این پدالها ، که 2 پدال و یا 2 دکمه تعویض دنده هستند ، بر روی غربیلک فرمان قرار داشته و یا پشت غربیلک فرمان قرار دارند .

اصولا پدال یا دکمه سمت راست برای سبک کردن دنده ها ( دنده های بالاتر ) و پدال یا همان دکمه سمت چپ برای سنگین تر کردن دنده ها ( دنده با شماره کوچکتر ، کم کردن دنده ها ) می توان استفاده نمود .
برای خلاص نمودن دنده در این گونه از خودروها کافی است که دو پدال و یا 2 دکمه را با یکدیگر بگیرید ، تا دنده به صورت خلاص در بیاید .

دنده فرمانی
در حال حاضر خودرو سازان به دنبال این بوده که ، حواس راننده را از رانندگی به چیز دیگری معطوف ننمایند ، و این در صورتی است که در ابتدای امر دید راننده و توجه راننده از جلو ( و یا حداکثر دید آیینه ها ) به جایی دیگر جلب نشود .

یکی از مواردی که تمامی رانندگان با آن همیشه مشکل داشته اند ، دید و توجه کافی به تعویض دنده بوده است . این مورد یکی از مواردی بوده است که همیشه رانندگان با آن مشکل داشته ، در تعویض دنده های دستی ، دنده گاهی اوقات گیر کرده ، و یا دنده گاهی اوقات درست جا نمی رود ، که طبعا توجه راننده از رانندگی به کنسول میانی جلب شده و این مهم را بوجود می آورد که توجه راننده از رانندگی به جایی دیگر جلب خواهد شد . برای دنده های اتوماتیک نیز همین مهم وجود داشته ، که آیا دنده درست را انتخاب نموده ام و یا نیاز به تعویض دنده هست یا خیر و همین مسئله بیشتر باعث این می شود که راننده توجه خویش را به دسته دنده معطوف نماید .

به همین دلیل و با استفاده از تجارب گذشته ، سعی بر این شده است که راننده حتی دست خویش را از روی فرمان نیز جدا ننموده و کنترل بهتر و بیشتری را بر روی خودرو داشته باشد .
با توجه به دلایل بالا ، خودرو سازان در چند سال اخیر ( خودرو سازان امریکایی که در چند دهه اخیر ) ، دوباره به سراغ طرح هایی از قبل استفاده شده رفتند ( البته خودرو سازان امریکایی طرحهای گذشته را هنوز استفاده می نمایند ) ، و آن استفاده از سیستم اهرم تعویض دنده در پشت فرمان بوده که این مورد در خودروی مرسدس بنز کلاس CL بسیار مشهود می باشد .
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
alfa-dna.jpg
ARGiulietta-DNA.jpg
panamera-gear.jpg
291.jpg

 
آخرین ویرایش:
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا