- عضویت
- 24/11/16
- ارسالی ها
- 879
- تعداد لایک ها
- 534
اهمیت دمای روغن موتور
همانطور که می دانید یکی از وظایف روغن علاوه بر روانکاری، انتقال حرارت است.
برای افرادی که رانندگی پر فشاری دارند دانستن دمای روغن یکی از مهمترین اطلاعات است. گاز دادن و بالا بردن دور موتور هنگامی که روغن هنوز به دمای کاری خود نرسیده است بسیار خطرناک می باشد. به این فکر نباشید که دمای آب موتور میزان دمای روغن آن را نیز مشخص می کند زیرا اینطور نیست.
به عنوان یک قاعده کلی، بعد از گرم شدن موتور عموما دمای روغن چند درجه داغتر از دمای آب موتور خواهد بود.
با این وجود روغن در مقایسه با آب رادیاتور، به زمان خیلی بیشتری برای رسیدن به دمای ایده آل نیاز دارد. بسیاری از ما آنقدر خرد و منطق داریم که وقتی اول صبح خودرو خود را روشن می کنیم قبل از اینکه دمای آب موتور به حد نرمال نرسد دور موتور را بالا نبریم. فشار نیاوردن به موتوری که هنوز دمای آب آن سرد است اقدام خوبی است ولی صرفا گرم شدن دمای آب موتور هنوز زمان ایده آلی برای بالا بردن دور آن نیست. زیرا روغن به خصوص در مناطق سرد چندین برابر آب زمان می خواهد تا گرم شود.
دمای روغن فقط با کارکرد موتور در حالت درجا یا Idling به حد نرمال نمی رسد بلکه مستلزم کار کردن موتور در حین حرکت خودرو است. گاز دادن در حالت در جا برای گرم شدن موتور نه تنها فایده خاصی نداشته بلکه باعث فرسایش زودرس موتور می شود. بهترین کار برای گرم کردن روغن موتور این است که پس از حدود 1 دقیقه کار کردن در حالت در جا، چند دقیقه ای آهسته با آن رانندگی کنید. اگر خودروی شما مجهز به آمپر دمای روغن یا فشار روغن باشد تشخیص دمای روغن ساده تر خواهد بود.
خطر فشار آوردن به موتور سرد ممکن است منجر به از کار افتادن کامل موتور نیز بشود. ممکن است هر کدام از ما تحت شرایطی مجبور شدیم با موتور سرد سریع رانندگی کنیم ولی انجام مداوم این کار (به خصوص در موتورهایی که تقویت سنگین شده اند) همراه با ریسک بالا خواهد بود.
فشار و دمای پایین روغن از عوامل اصلی یاطاقان زدن موتور هستند. زیرا روغنی که سرد باشد یا فشارش پایین باشد عمل روانکاری را به خوبی انجام نمی دهد.
موتوری که خیلی سرد باشد (حتی دمای آب نیز به حد نرمال نرسیده باشد) قدرت ایده آل خود را تولید نمی کند. مثلا موتورهای VTEC هوندا تا وقتی دمای آب به حد نرمال نرسد سیستم VTEC را فعال نمی کنند که این موضوع برای بسیاری از سیستم های زمانبندی متغیر دیگر نیز صدق می کند که در واقع نوعی پیشگیری از خطر است. تا وقتی که دمای روغن خیلی پایین باشد فشار روی قطعات داخلی موتور زیاد است و فاصله بین رینگ پیستون ها و دیواره سیلندر به خوبی با روغن پر نمی شود. پس تا وقتی روغن به حد کافی گرم نشده فشار به موتور خودرویتان وارد نکنید و ملاک گرم بودن روغن را بالا بودن دمای آب قرار ندهید و بگذارید مدتی خودرو حرکت کند تا دمای روغن به حد ایده آل برسد.
هنگامی که اول صبح موتور را روشن می کنید تا حدود 5 دقیقه اول دور موتور را پایین نگهدارید و اگر در شرایطی هستید که دمای محیط خیلی سرد است بیش از 5 دقیقه صبر کنید. نیازی به تاکید نیست که دمای آب را ملاک گرم شدن کامل موتور قرار ندهید.
در خودروهایی که مجهز به خنک کن روغن هستند (که بین بلوک موتور و فیلتر روغن واقع شده است) از آب رادیاتور برای پایین آوردن دمای روغن استفاده می شود که این ویژگی برای پایین نگه داشتن دمای روغن در شرایط کاری سخت موتور موثر است.
اگر به فکر اضافه کردن آمپر جدیدی در صفحه پشت آمپر هستید، آمپر دمای روغن یا فشار روغن یک وسیله سودمند خواهد بود برای سنجش میزان فشار روی موتور و آگاه نگهداشتن شما از شرایطی که ممکن است دوام خودروی شما را به خطر بیندازد. این قضیه به ویژه در موتورهای توربوشارژ یا رانندگی در پیست با سرعت بالا اهمیت زیادی دارد زیرا ممکن است دمای روغن در حدی بالا برود که خاصیت روانکاری خود را از دست داده و باعث صدمه دیدن موتور بشود.
به خاطر داشته باشید که وقتی موتور کاملا گرم باشد و در محدوده دمای مجازش کار کند قدرت بهینه خود را تولید می کند. این حالت در دنیای واقعی به این معناست که وقتی در بزرگراه در حال رانندگی هستید و موتور کاملا گرم است و جریان هوای مقابل گرمای داخل محفظه موتور را به پایین آن انتقال می دهد.
هرگز به فکر تایم زدن بهتر با خودرو خود با روغن سرد نباشید و هیچ وقت با گاز دادن یا بالا بردن بیش از حد دور سعی نکنید موتور را گرم کنید.
با رعایت موارد فوق موتور خودروی شما عمر طولانی تری می کند و بسیاری از تجربیات ناخوشایند ناشی از آسیب دیدن موتور را تجربه نخواهید کرد.