• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

آشنایی با سیستم 4WS در پورشه

بهداد

Well-Known Member
عضویت
24/11/16
ارسالی ها
878
تعداد لایک ها
530
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

آشنایی با سیستم 4WS در پورشه

حتی مأمور بارکشی فروشگاه هم قبول دارد که دور زدن یک پیچ تند وقتی هر چهار چرخ می‌توانند بپیچند راحت‌تر است. اما اجرا کردن این ایده در واقعیت روی خودرو چندان ساده نیست. برای مدت‌های طولانی خودروسازان به دنبال طراحی سیستمی بودند که چرخ‌ها عقب را مانند چرخ‌های جلو فرمان دهد. می توان گفت که این ایده در همه‌ی حالت‌های رانندگی تأثیر مثبت دارد. هنگام رانندگی در کوچه‌های باریک دور زدن با شعاع بسیار کمتری را امکان پذیر می‌سازد. در جاده‌های پر پیچ و خم قدرت فرمان پذیری خودرو (هندلینگ) را افزایش می‌دهد. در سرعت‌های بسیار بالا باعث افزایش پایداری خودرو می‌شود.
اما تا به حال اجرای عملی این سیستم بر روی یک خودروی سواری امکان پذیر نبوده است. اضافه کردن یک سیستم فرمان به چرخ‌های عقب؟ سیستمی که مانند چرخ‌های جلو به طور مکانیکی کنترل می‌شود؟

خیر. این سیستم به علت هزینه‌ی زیاد و کمبود فضا در محور عقب عملی نیست.
.مهندسان شرکت ZF تصمیم گرفتند که یک سیستم جایگزین پیدا کنند که به AKC (مخفف عبارت Active Kinematic Control) شناخته می‌شود. این ایده‌ی جدید نسبتاً ساده است. طراحی یک سیستم تعلیق که بتواند ویژگی‌های خودش را همراه با حرکت خودرو تغییر دهد. ویژگی‌هایی از قبیل زاویه‌ی چرخ‌ها. متخصصان یک بازوی کنترلی متغیر را که برای تغییر دادن جهت حرکت چرخ‌ها مناسب است طراحی کردند و آن را عمود بر جهت حرکت قرار دادند.
اگر بازوی کنترلی به هنگام حرکت خودرو طول و یا مکان را تغییر دهد، چرخ‌های عقب نیز زاویه‌ی خود را چیزی در حدود 3 درجه تغییر می‌دهند. علی رغم کمبود این مقدار، هنگامی که با حرکت چرخ‌های جلو ترکیب بشود می‌تواند تأثیر بسیار مفیدی در عملکرد حرکتی خودرو داشته باشد.

در نتیجه سیستم AKC شرکت ZF با بازوی کنترلی خودش یک سیستم فرمان عادی (مانند چرخ‌های جلو) به حساب نمی‌آید. این سیستم تنها زمانی وارد عمل می‌شود که ECS (یا ECU مخفف Electronic control system) دستور مناسب را با توجه به شرایط خودرو بدهد. تحت کنترل هوشمند ECS تغییر در زاویه‌ی چرخ‌های عقب می‌تواند طوری اعمال شود که با شرایط خودرو تطابق کامل داشته باشد و باعث عملکرد بهتر شود. در سرعت‌های پایین AKC چرخ‌های عقب را مخالف با جهت چرخ‌های جلو زاویه می‌دهد که باعث کوچک و کوتاه‌تر شدن شعاع پیچیدن خودرو می‌گردد و قابلیت فرمان پذیری (هندلینگ) خودرو را افزایش می‌دهد. در سرعت‌های بالاتر AKC چرخ‌های عقب را هم جهت با چرخ‌های جلو زاویه می‌دهد که باعث پایدارتر و ایمن‌تر شدن خودرو می‌گردد.

به علت تأثیر فوق العاده ی این سیستم بر قابلیت فرمان پذیری (هندلینگ) در همه‌ی سرعت‌ها، خودروسازان علاقه‌ی خودشان را به داشتن این سیستم در خودروهای خود اعلام کرده‌اند. در آینده‌ی نزدیک این سیستم به سمت تولید انبوه با دو بازوی کنترلی در خودروهای اسپرت و یک بازوی کنترلی (که در وسط محور (اکسل) عقب نصب می‌گردد) در خودروهای معمولی پیش می‌رود.

این سیستم در حال حاضر روی آخرین نسل پورشه 911 نصب شده است و بازخورد بسیار خوبی از آن گرفته شده است.

(در باره فیلم):سیستمی که در این فیلم مشاهده نمودید ساخته‌ی شرکت ZF نیست اما ایده‌ی آن کاملاً یکسان است با این تفاوت که هنگام ترمز کردن چرخ‌های عقب هر دو به سمت داخل خودرو زاویه می‌گیرند که مانند ترمز عمل می‌کند و به کاهش سرعت خودرو کمک می‌کند.
 
آخرین ویرایش:
بالا