• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

دلایل روغن کم کردن

بهداد

Well-Known Member
عضویت
24/11/16
ارسالی ها
878
تعداد لایک ها
528
1 (2).jpg
نگهداری-از-خودرو-1.jpg

دلایل روغن کم کردن

کم کردن روغن در خودرو از مسائلی می باشد که از دید کارشناسان خودرو امری طبیعی و لازم است و از دید مصرف کنندگان خودرو امری غیر معمول و نشانه های از خرابی موتور خودرو است.فروش خودرو، از دید کارشناسان و مکانیک های خودرو کم شدن روغن موتور با توجه به ذات موتور و کارکرد آن در شرایط مختلف و به دلیل بالا رفتن حرارت در خودروها امری عادی تلقی شده به طور مثال خودروهایی که در اتومبیل رانی از آنها استفاده می گردد با توجه به کارکرد موتور خودرو در دمای بالا و نیز فشار و راندمان بالا و سخت تر شدن شرایط کاری موتور میزان تبخیر روغن موتور بیشتر بوده و این امری طبیعی است. هر کارخانه سازنده خودرو علاوه بر معرفی روغنی برای خودرو خود به عنوان مثال کارخانه پژو برای مدل های 206 از روغن توصیه شده توتال استفاده می کند و از حد مجاز و تعریف شده ای برای کاهش میزان روغن خودرو در مصافتی خاص مشخص گردیده است که اکثرا مصرف کنندگان به آن توجهی نمی کنند.

به عنوان مثال شرکت پژو برای موتور XU7 میزان کم کردن روغن تا 0.5 لیتر در هر 1000 کیلومتر را مجاز دانسته ولی اغلب مصرف کنندگان این میزان کاهش را دلیلی بر عدم مرغوبیت روغن دانسته و اقدام به تعویض کامل روغن می کنند حال آنکه کاهش کاملاً طبیعی است و می توان با اضافه نمودن روغنی از همان نوع وبه همان مقدار آن را برطرف نمود.

دلایل اصلی کم کردن روغن موتور
بطور کلی برای کم کردن روغن موتور سه علت را می توان بر شمرد:

۱- معمولاً ده تا بیست درصد روغن خروجی از طریق کارتر جداره سیلندر می سوزد و از موتور خارج می شود، این مقدار کاهش حدود mm3/round ۰٫۰۶ می باشد. که با در نظر گرفتن دور موتور ۴۰۰RPM و سرعت صد کیلومتر در ساعت، حدود CM3 ۱۵۰ روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر خارج می گردد.

۲- در موتور های احتراق داخلی (شما می توانید در بخش مقالات کامل از انواع موتور ها و سیستم های آن اطلاع پیدا کیند) به دلیل بالا بودن دمای سیستم ، مقداری از روغن موجود درون کارتر تبخیر شده. برای مثال برای بسیاری سوال پیش آمده است که دلیل بالا بودن حرارت و بالا بودن آمپر آب در خودرو هایی همانند پژو چیست؟ جواب در این است موتورهایی با احتراق داخلی برای عدم خام سوزی و نیز مشکل در سیستم احتراق نیاز مبرم به دمای مناسب دارند و در غیر اینصورت مصرفی بالاتر از حد و نیز عدم استفاده از قدرت مناسب در خودرو را منجرب می شود.

به هر صورت مجموع کاهش مجاز روغن در ۱۰۰۰ کیلومتر حدود ۲/۱ لیتر می باشد که در بعضی از خودرو ها به دلیل شرایط کاری سخت تر این میزان حتی ممکن است به 2/5 لیتر در هر ۱۰۰۰کیلومتر نیز برسد .به هر شکل می باید این میزان کاهش با سرریز نمودن روغنی از همان نوع توصیه شده توسط سازنده و موجود درون کارتر، جبران گردد.

دلایل نگران کننده کم کردن روغن موتور خودرو
علاه بر عوامل کم کردن روغن موتور در بعضی از مواقع به دلیل پاره ای اشکالات میزان کم شدن روغن موتور افزایش می یابد. که باید با دقت به آن توجه کرد و در جهت رفع آن اقدام کرد.

۱- سطح روغن از محدوده مجاز بالاتر است در این حال باید روغن را تا زیر حد مجاز بالایی تخلیه نمود.

۲- روغن با ویسکوزیته نامناسب و کمتر از توصیه سازنده خودرو انتخاب شده است ،روغن باید تخلیه شود و روغن مناسب جایگزین گردد.(شما در بخش مقالات یا پیوست ها می توانید اطلاعات جامعی در باره روغن و اصطلاحات آن کسب نمائید.)

۳- دمای روغن از حد نرمال بالاتر رفته است باید اشکالات مکانیکی را مورد توجه قرار داد.

۴- روغن از طریق آب بندها ی میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون نشت می کند اشکالات آب بندها باید بر طرف گردد.

۵- رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شده اند، رینگ ها و پیستون ها باید تعمیر یا تعویض شوند.

۶- گاید و ساق سوپاپ ها دچار چسبندگی شده اند، در اینصورت قطعات باید تعویض شوند.

۷- آب بندی و سوپاپ ها در حالت بسته دچار اشکال است . باید سوپاپ ها و نشیمنگاه آنها را مورد برسی و توجه قرار داد.

۸- ویسکوزیته روغن بایدمطابق توصیه سازنده خوردو انتخاب شده است . ولی به دلیل محدوده وسیع طول هیدروکربورهای موجود در روغن ، هیدروکربورهای کوتاه تر سبک تر و سریعاً تبخیر می شوند و میزان روغن ها کاهش می یابد.

در انتها با توجه شرایط و نیز نحوه کارکرد خودرو به طور مرتب سطح روعن موتور خودرو را توسط گیج(گژ) روغن چک نمائید و برخلاف تصور رنگ روغن نشان از کیفیت روغن موتور نیست و یکی از خاصیت های روغن موتور تمیز کردن و دوده زدایی می باشد و در اصل باید خاصیت روغن بررسی گردد.

وظایف روغن موتور در خودرو

1.کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور

2. کاهش سایش قطعات موتور

3.خنک نمودن قطعات داخلی موتور

4.تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات

5.آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون

6.محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی

در ضمن بر روی هر ظرف از روغن حروفی نوشته شده است که نمادی از میزان کیلومتر مورد استفاده و موثر آن است.البته فراموش نشود که تمامی نکات ذکر شده بسته به شرایط استفاده و محیط تغییر می کند.
 
بالا