- عضویت
- 24/11/16
- ارسالی ها
- 879
- تعداد لایک ها
- 534
آشنایی با کویل خودرو
ترمینال ورودی کویل :
برق خروجی از سوییچ وارد ترمینال ورودی کویل میشود . این ترمینال با علامت + و15 و coil و SW مشخص میشود.
ترمینال خروجی فشار ضعیف کویل :
برقی که وارد سیم پیچ اولیه میشود پس از مغناطیس کردن سیم پیچ وارد ترمینال خروجی میشود و از انجا وارد دلکو میشود . این ترمینال با علائم – و CB و DIS و1 مشخص میشود.
ترمینال فشار قوی کویل :
انتهای سیم پیچ ثانویه به این ترمینال وصل میشود تا جریان برق فشار قوی را به خارج از کویل منتقل کند .
بدنه کویل :
جنس بدنه کویل باید ضریب انتقال حرارت بالایی داشته باشد تا حرارت تولید شده توسط سیم پیچ اولیه وثانویه را بتواند به هوای محیط منتقل کند و همچنین سبک باشد . به همین دلیل از الومینیم استفاده میشود.
سیم پیچ اولیه :
به دلیل اینکه حرارت تولید شده توسط سیم پیچ اولیه زیاد است انرا روی سیم پیچ ثانویه قرار میدهند تا بتواند حرارت را به خوبی به بیرون منتقل کند و برای اینکه گرمای ان به سیم پیچ ثانویه منتقل نشود بین ان دو از یک عایق کاغذی استفاده میکنند . قطر سیم حدود یک میلی متر و جنس ان از مس است . تعداد حلقه های ان بین 250 تا 350 حلقه است و مقاومت ان حدود 3 اهم است .
سیم پیچ ثانویه :
این سیم پیچ روی کویل و زیر سیم پیچ اولیه است . قطر سیم پیچ 0.1 میلیمتر است و جنس ان از مس است . تعداد حلقه های ان بین 15000 تا 30000 حلقه است . نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه 50:1 تا 150:1 است .
هسته :
برای افزایش قدرت مغناطیسی سیم پیچ اولیه از هسته اهنی در کویل استفاده میشود . جنس هسته از فولاد نیکل منگز دار بوده و باید به گونه ای باشد که پس از قطع جریان برق خاصیت مغناطیسی خود را سریع از دست بدهد .
این هسته اهنی اگر به صورت یک تکه ساخته شود یک جریان گردابی ناخواسته در ان به وجود می اید که باعث داغ شدن هسته و اتلاف انرژی و کاهش راندمان کویل میشود . برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی انها را به صورت لایه لایه درست میکنند به طوری که دارای ضخامت بین 0.5 تا 1.5 میلیمتر و پهنای 1 سانتیمتر میباشد . لازم به ذکر است که این لایه ها توسط لاک یا پلاستیک نازک نسبت به یکدیگر عایق میشوند .
مقاومت داخلی کویل :
این مقاومت به صورت سری با سیم پیچ اولیه وقبل از ان درون دلکو قرار میگیرد . این مقاومت در حقیقت جبران کننده تعداد سیم پیچ اولیه را بر عهده دارد واز داغ شدن و سوختن سیم پیچ اولیه جلوگیری میکند . البته دیگر از این نوع استفاده نمیشود زیرا باعث گرم شدن درون کویل ودر نتیجه سوختن سیم پیچ ها میشود .
مقاومت خارجی کویل :
در بعضی از کویل ها قبل از سیم پیچ اولیه مقاومتی قرار میگیرد وکار ان محافظت از سیم پیچ اولیه است . کار ان جبران تعداد حلقه های سیم پیچ اولیه است .
ترمینال ورودی کویل :
برق خروجی از سوییچ وارد ترمینال ورودی کویل میشود . این ترمینال با علامت + و15 و coil و SW مشخص میشود.
ترمینال خروجی فشار ضعیف کویل :
برقی که وارد سیم پیچ اولیه میشود پس از مغناطیس کردن سیم پیچ وارد ترمینال خروجی میشود و از انجا وارد دلکو میشود . این ترمینال با علائم – و CB و DIS و1 مشخص میشود.
ترمینال فشار قوی کویل :
انتهای سیم پیچ ثانویه به این ترمینال وصل میشود تا جریان برق فشار قوی را به خارج از کویل منتقل کند .
بدنه کویل :
جنس بدنه کویل باید ضریب انتقال حرارت بالایی داشته باشد تا حرارت تولید شده توسط سیم پیچ اولیه وثانویه را بتواند به هوای محیط منتقل کند و همچنین سبک باشد . به همین دلیل از الومینیم استفاده میشود.
سیم پیچ اولیه :
به دلیل اینکه حرارت تولید شده توسط سیم پیچ اولیه زیاد است انرا روی سیم پیچ ثانویه قرار میدهند تا بتواند حرارت را به خوبی به بیرون منتقل کند و برای اینکه گرمای ان به سیم پیچ ثانویه منتقل نشود بین ان دو از یک عایق کاغذی استفاده میکنند . قطر سیم حدود یک میلی متر و جنس ان از مس است . تعداد حلقه های ان بین 250 تا 350 حلقه است و مقاومت ان حدود 3 اهم است .
سیم پیچ ثانویه :
این سیم پیچ روی کویل و زیر سیم پیچ اولیه است . قطر سیم پیچ 0.1 میلیمتر است و جنس ان از مس است . تعداد حلقه های ان بین 15000 تا 30000 حلقه است . نسبت سیم پیچ اولیه به ثانویه 50:1 تا 150:1 است .
هسته :
برای افزایش قدرت مغناطیسی سیم پیچ اولیه از هسته اهنی در کویل استفاده میشود . جنس هسته از فولاد نیکل منگز دار بوده و باید به گونه ای باشد که پس از قطع جریان برق خاصیت مغناطیسی خود را سریع از دست بدهد .
این هسته اهنی اگر به صورت یک تکه ساخته شود یک جریان گردابی ناخواسته در ان به وجود می اید که باعث داغ شدن هسته و اتلاف انرژی و کاهش راندمان کویل میشود . برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی انها را به صورت لایه لایه درست میکنند به طوری که دارای ضخامت بین 0.5 تا 1.5 میلیمتر و پهنای 1 سانتیمتر میباشد . لازم به ذکر است که این لایه ها توسط لاک یا پلاستیک نازک نسبت به یکدیگر عایق میشوند .
مقاومت داخلی کویل :
این مقاومت به صورت سری با سیم پیچ اولیه وقبل از ان درون دلکو قرار میگیرد . این مقاومت در حقیقت جبران کننده تعداد سیم پیچ اولیه را بر عهده دارد واز داغ شدن و سوختن سیم پیچ اولیه جلوگیری میکند . البته دیگر از این نوع استفاده نمیشود زیرا باعث گرم شدن درون کویل ودر نتیجه سوختن سیم پیچ ها میشود .
مقاومت خارجی کویل :
در بعضی از کویل ها قبل از سیم پیچ اولیه مقاومتی قرار میگیرد وکار ان محافظت از سیم پیچ اولیه است . کار ان جبران تعداد حلقه های سیم پیچ اولیه است .