• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

علت قفل شدن ترمز ماشین و روش‌های رفع آن

babak9899

New Member
عضویت
7/10/19
ارسالی ها
1
تعداد لایک ها
1
ترمز یکی از سیستم های مهم و اصلی در خودروها به شمار می رود. ترمز خودرو باید به موقع تنظیم شود. همچنین نقص در سیستم ترمز بسیار مهم و قابل اهمیت است و باید آن را جدی گرفت و مشکل آن را به سرعت رفع نمود.
ولی علت قفل شدن ترمز خودرو چیست و برای رفع آن چه راهکارهایی وجود دارد؟


سفت شدن پدال ترمز

این وضعیت ممکن است با فشرده شدن پدال ترمز ایجاد شود. قفل شدن پدال ترمز علت های مختلفی می تواند داشته باشد مانند وجود مشکل در بوستر، کم بودن میزان و اندازه وکیوم موتور و یا حتی شلنگ وکیومی که با سیستم ترمز در ارتباط است. معمولاهنگامی که شیر کنترل خراب می شود پدال ترمز سفت میشود که در اصطلاح به آن چوب شدن پدال ترمز هم می گویند.
برای بررسی کردن شیر کنترل باید ابتدا موتور روشن شود و چند دقیقه کار کند تا خلاء داخل بوستر ایجاد شود. سپس موتور را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه باید بر پدال ترمز فشار وارد شود تا اطمینان حاصل کنیم که که داخل بوستر خلأ باقی نمانده است. اگر همان ابتدا که فشار وارد شد پدال ترمز سفت باشد شیر کنترل باید تعویض شود.

برای اینکه اطمینان حاصل شود بوستر ترمز سالم است یا خیر، ابتدا باید موتور را خاموش کرده و چند مرتبه پدال ترمز فشار داده شود تا با این کار خلأ داخل بوستر از بین برود و به این صورت پدال سفت می شود. پس از آن باید موتور را در حالتی که پدال ترمز فشار داده شده روشن نمود. در این حالت اگر پدال ترمز پایین رفت و نرم شده بود به این معنی است که بوستر سالم است و اگر همچنان پدال سفت بود یعنی در سیستم ترمز نقص وجود داشته و باید بوستر ترمز تعویض گردد. زیرا همین می تواند علت قفل شدن ترمز خودرو به صورت مکرر باشد.

نرم بودن بیش از اندازه پدال ترمز

این حالت زمانی به وجود می آید که در سیستم ترمز هوا وجود داشته باشد. وجود هوا در سیستم ترمز می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد مانند پایین بودن سطح روغن ترمز و یا سوراخ شدن قسمتی از سیستم ترمز متورم شدن لوله انتقال روغن ترمز. برای رفع این مشکل باید سیستم ترمز توسط یک نفر مکانیک سیار هواگیری شود.
کم شدن میزان روغن ترمز
این احتمال وجود دارد که به علت کم شدن میزان قطر لنت ترمز، فشار روغن ترمز بیشتر شده و باعث کاهش سطح روغن ترمز و نقص در سیستم ترمز گردد. بنابراین بهترین کار این است که ابتدا لنت ها بررسی شود. اگر لنت ها دارای ضخامت کافی بودند، احتمال دارد در سیستم ترمز نشتی وجود داشته باشد و باید همه قسمتهای مربوط به این قسمت بررسی شود و قطعه ای که دچار مشکل شده تعویض گردد. در صورت وجود نشتی در سیستم نباید خودرو حرکت داده شود. توجه داشته باشید که اگر میزان روغن موتور خودرو کم باشد توسط چراغ که نصب شده هشدار نقص در سیستم ترمز را نشان میدهد.

سوت کشیدن لنت ترمز هنگام ترمز گرفتن

اگر در موقع ترمز گرفتن صدای سوت لنت ترمز به گوش رسید این به معنی وجود نقص در سیستم ترمز می‌باشد که علت‌های مختلفی دارد. یکی از دلایل آن میتواند لرزیدن‌های میان گیره نگهدارنده پیستون و یا لنت ترمز یا تماس میان دیسک و لنت ترمز باشد. لازم به ذکر است که در مقایسه با ترمز آزبستی، لنت ترمز غیر آزبستی و سرامیکی، صدای کمتری تولید می کند. برای از بین بردن این صدا باید لایه های صداگیر در پشت لنت نصب شود و یا بر روی دیسک ها مقداری گریس ترمز ریخته شود.

پایین بودن پدال ترمز

در خودروهایی که سیستم ترمز چرخ های عقب آنها به شکل کاسه ای است، اگر کفشک های ترمز زنگ زده شده باشند و یا بیش از اندازه سایده شده باشند، این امر سبب می‌شود که ترمز پایین تر از حالت معمول و استاندارد قرار بگیرد. همین امر می‌تواند علت قفل شدن ترمز ماشین باشد. برای حل این مشکل بهترین کار تعویض و یا تمیز کردن کفشک‌ها است.برای طلاعات بیشتر کیلیک کنید.

منحرف شدن خودرو به یک سمت در موقع ترمز گرفتن

در این حالت به چرخها نیروی یکسانی توسط ترمز وارد نمی‌شود و دلیل آن وجود نقض در ترمز است که باید عملکرد ترمز چرخ ها مورد بررسی قرار بگیرد. این نقص در سیستم ترمز علتهای مختلفی می‌تواند داشته باشد. از جمله چرب بودن سطح دیسک و لنت ترمز به علت ریخته شدن روغن موتور بر روی آنها، چسبناک یا خراب بودن گیره نگهدارنده پیستون ترمز و یا مشکل بوجود آمده در منتقل کردن روغن به یکی از کالیپرها.
 
بالا