• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

آشنایی با وسائل الکترونیک و شناخت و تست آن ها آموزش تست ترانزیستور و ماسفت عالی

Hossein Oghbaei

مدیریت کل
عضو کادر مدیریت
مدیریت کل سایت
عضویت
25/12/12
ارسالی ها
2,018
تعداد لایک ها
1,390
محل سکونت
Tehran
وب سایت
www.iranianecu.com
آموزش تست ترانزیستور و ماسفت عالی
ترانزیستور چیست و کاربرد و انواع آن
اگه حس خوندن این مطلب رو ندارید همین چند خط زیر رو بخونید.

ترانزیستور :
سه تا پایه به نام های بیس ، امیتر و کلکتور داره.
کاربرد های فراوونی از جمله تقویت جریان ، کلید یا همون سوییچ ، تثبیت کننده و … دارد.
و انواع مختلفی دارد که هر کدوم ویژگی مختص به خودشون رو دارند.!
این قطعه از اون قطعه های پرکاربرد در الکترونیک میباشد. !!!
این قطعه هم در مدارات آنالوگ و هم دیجیتال کاربرد دارد

http://dmf313.ir/wp-content/uploads/2014/06/Untitled-1.jpg

ویژگی های ترانزیستور
۱) ترانزیستور از عناصری به نام نیمه هادی مانند سیلیکون و ژرمانیوم ساخته می شود نیمه هادی ها جریان الکتریسیته را نسبتا خوب
(اما نه به اندازه ای خوب که رسانا خوانده شوند مانند مس و آلومنیوم و تقریبا بد اما نه به اندازه ای که عایق نامگذاری شوند مانند شیشه) هدایت می کنند به همین دلیل به آنها نیمه هادی می گویند.

۲)عمل جادویی که ترانزیستور می تواند انجام دهد اینست که می تواند مقدار هادی بودن خود را تغییر دهد . هنگامی که لازم است یک هادی باشد می تواند هدایت خوبی دشته باشد و هنگامی که لازم است تا به عنوان عایق عمل کند جریان بسیار کمی را از خود عبور می دهد که می توان آن را ناچیز شمرد.

ناحیه کاری ترانزیستور
۱) ناحیه قطع
۲) ناحیه فعال(کاری یا خطی)
۳) ناحیه اشباع

ناحیه قطع: حالتی است که ترانزیستور در آن ناحیه فعالیت خاصی انجام نمی‌دهد.

ناحیه فعال : اگر ولتاژ B را افزایش دهیم ترانزیستور از حالت قطع بیرون امده و به ناحیه فعال وارد می‌شود در حالت فعال ترانزیستور مثل یک عنصر تقریباً خطی عمل می‌کند.

حالت اشباع: اگر ولتاژ B را همچنان افزایش دهیم به ناحیه‌ای می‌رسیم که با افزایش جریان ورودی در B دیگر شاهد افزایش جریان بین C و E نخواهیم بود به این حالت می‌گویند حالت اشباع و اگر جریان ورودی به B زیاد تر شود امکان سوختن ترانزیستور وجود دارد.

ترانزیستور چگونه کار می کند
طرز کار ترانزیستور به اینصورت است، چنانچه پیوند BE را بصورت مستقیم بایاس (Bias به معنی اعمال ولتاژ و تحریک است) کنیم بطوری که این پیوند PN روشن شود (برای اینکار کافی است که به این پیوند حدود ۰.۶تا ۰.۷ولت با توجه به نوع ترانزیستور ولتاژ اعمال شود)، در آنصورت از مدار بسته شده میان E و C می توان جریان بسیار بالایی کشید. اگر به شکل دوم دقت کنید بوضوح خواهید فهمید که این عمل چگونه امکان پذیر است.

در حالت عادی میان E و C هیچ مدار بازی وجود ندارد اما به محض آنکه شما پیوند BE را با پلاریته موافق بایاس کنید، با توجه به آنچه قبلا” راجع به یک پیوند PN توضیح دادیم، این پیوند تقریبا” بصورت اتصال کوتاه عمل می کند و شما عملا” خواهید توانست از پایه های E و C جریان قابل ملاحظه ای بکشید. (در واقع در اینحالت می توان فرض کرد که در شکل دوم عملا” لایه PN مربوط به BE از بین می رود و بین EC یک اتصال کوتاه رخ می دهد.)

بنابراین مشاهده می کنید که با برقراری یک جریان کوچک Ib شما می توانید یک جریان بزرگ Ic را داشته باشید. این مدار اساس سوئیچ های الکترونیک در مدارهای الکترونیکی است. بعنوان مثال شما می توانید در مدار کلکتور یک رله قرار دهید که با جریان مثلا چند آمپری کار می کند و در عوض با اعمال یک جریان بسیار ضعیف در حد میلی آمپر – حتی کمتر – در مدار بیس که ممکن است از طریق یک مدار دیجیتال تهیه شود، به رله فرمان روشن یا خاموش شدن بدهید.

کاربرد ترانزیستور
ترانزیستور هم در مدارات الکترونیک آنالوگ و هم در مدارات الکترونیک دیجیتال کاربردهای بسیار وسیعی دارد.
در مدارات آنالوگ ترانزیستور در حالت فعال کار می‌کند و می‌توان از آن به عنوان تقویت کننده یا تنظیم کننده ولتاژ (رگولاتور) و… استفاده کرد.
و در مدارات دیجیتال ترانزیستور در دو ناحیه قطع و اشباع فعالیت می‌کند که می‌توان از این حالت ترانزیستور در پیاده سازی مدار منطقی، حافظه، سوئیچ کردن و… استفاده کرد.

۱) در تقویت کننده ها (تقویت جریان)
۲) در تثبیت کننده ها
۳) به عنوان سوییچ استفاده میشود. (سوئیچ = کلید)
۴) در نوسان سازها (در مدارات اسیلاتور)
۵) در مدارات آشکارساز
۶) در مخلوط کننده ها (مدارات میکسر)
۷) درمدارات مدولاتور
انواع ترانزیستور
۱) ترانزیستور دوقطبی پیوندی (BJT )
۲) ترانزیستور پیوند اثر میدانی ( JFET )
۳) ترانزیستور اثر میدانی (FET )
۴) ترانزیستور اثر میدانی( MOSFET)

۱) ترانزیستور دوقطبی پیوندی (BJT)

http://dmf313.ir/wp-content/uploads/2014/06/BJT-transistor.jpg



در ترانزیستور دو قطبی پیوندی با اعمال یک جریان به پایه B جریان عبوری از دو پایه C و E کنترل می‌شود.
ترانزیستورهای دوقطبی پیوندی در دونوع npn و pnpساخته می‌شوند.
بسته به حالت بایاس این ترانزیستورها ممکن است در ناحیه قطع، فعال و یا اشباع کار کنند. سرعت بالای این ترانزیستورها و بعضی قابلیت‌های دیگر باعث شده که هنوز هم از آنها در بعضی مدارات خاص استفاده شود. امروزه بجای استفاده از مقاومت وخازن و… در مدارات مجتمع تماماً از ترانزیستوراستفاده می‌کنند.

۱) PNP
شامل سه لایه نیم هادی که دو لایه کناری از نوع p و لایه میانی از نوع n است و مزیت اصلی آن در تشریح عملکرد ترانزیستور این است که جهت جاری شدن حفره‌ها با جهت جریان یکی است.

۲) NPN
شامل سه لایه نیم هادی که دو لایه کناری از نوع n و لایه میانی از نوع p است. پس از درک ایده‌های اساسی برای قطعهٔ pnp می‌توان به سادگی آنها را به ترانزیستور پرکاربردتر npn مربوط ساخت.

۲) ترانزیستور پیوند اثر میدانی ( JFET )
http://dmf313.ir/wp-content/uploads/2014/06/JFET.png


در ترانزیستورهای پیوند اثر میدانی (JFET) در اثر میدان، با اعمال یک ولتاژ به پایه گیت میزان جریان عبوری از دو پایه سورس و درین کنترل می‌شود.
ترانزیستور اثر می‌دانی بر دو قسم است: نوع n یا N-Type و نوع p یا P-Type. از دیدگاهی دیگر این ترانزیستورها در دو نوع افزایشی و تخلیه‌ای ساخته می‌شوند.
نواحی کار این ترانزستورها شامل «فعال» و «اشباع» و «ترایود» است.
این ترانزیستورها تقریباً هیچ استفاده‌ای ندارند چون جریان دهی آنها محدود است و به سختی مجتمع می‌شوند.

۳) ترانزیستور اثر میدانی(MOSFET)
http://dmf313.ir/wp-content/uploads/2014/06/MOSFET.png


این ترانزیستور نیز مانند JFET عمل می‌کنند با این تفاوت که جریان ورودی گیت آنها صفر است.همچنین رابطه جریان با ولتاژ نیز متفاوت است.
این ترانزیستورها دارای دو نوع PMOS و NMOS هستند که تکنولوژی استفاده از دو نوع آن در یک مدار تکنولوژی CMOS نام دارد.
این ترانزیستورها امروزه بسیار کاربرد دارند زیرا براحتی مجتمع می‌شوند و فضای کمتری اشغال می‌کنند. همچنین مصرف توان بسیار ناچیزی دارند.
به تکنولوژی‌هایی که از دو نوع ترانزیستورهای دوقطبی و Mosfet در آن واحد استفاده می‌کنند Bicmos می‌گویند.
البته نقطه کار این ترانزیستورها نسبت به دما حساس است وتغییر می‌کند. بنابراین بیشتر در سوئیچینگ بکار می‌‌روند.

۴) ترانزیستور اثر میدان ( FET )
http://dmf313.ir/wp-content/uploads/2014/06/FET.jpg
همانگونه که از نام این المان مشخص است، پایه کنترلی آن جریانی مصرف نمی کند و تنها با اعامل ولتاژ و ایجاد میدان درون نیمه هادی ، جریان عبوری از FET کنترل می شود. به همین دلیل ورودی این مدار هیچ گونه اثر بارگذاری بر روی طبقات تقویت قبلی نمی گذارد و امپدانس بسیار بالایی دارد.

فت دارای سه پایه با نام های درِین (D ) و سورس( S ) و گیت( G ) است که پایه گیت ، جریان عبوری از درین به سورس را کنترل می نماید. فت ها دارای دو نوع N کانال و P کانال هستند. در فت نوع N کانال زمانی که گیت نسبت به سورس مثبت باشد جریان از درین به سورس عبور می کند . FET ها معمولاً بسیار حساس بوده و حتی با الکتریسیته ساکن بدن نیز تحریک می گردند. به همین دلیل نسبت به نویز بسیار حساس هستند.

فت ها در ساخت فرستنده باند FM رادیو نیز کاربرد فراوانی دارند.
معمولاً مقاومت بین پایه درین و گیت از مقاومت پایه درین و سورس بیشتر است که از این طریق می توان پایه درین را از سورس تشخیص داد.



تشخیص پایه های ترانزیستور با استفاده از مولتی متر

همونطور که در شکل زیر میبینید، ترانزیستورها یه مدل دیودی دارن که به کمشون میشه پایه های ترانزیستور رو تشخیص داد.


http://dmf313.ir/wp-content/uploads/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7.png

خب حالا اگه موتی متر رو در حالت تست دیود بزارید با دو بار تست کردن میتونید پایه ها رو تشخیص بدید.

توجه ۱ : در حالت تست دیود با مولتی متر ولتاژ بین پایه BوE بیشتر از ولتاژ بین پایه های BوC هستش.

منبع : یکی از کتابهای درسی فنی حرفه ای(اسمش خاطرم نیست دقیقا)

مطالعه بیشتر : نحوه تست ترانزیستوربا مولتی متر

توجه ۲ : اصلا به این کار هیچ نیازی نیست http://dmf313.ir/wp-content/plugins/kama-wp-smile/packs/qip/laugh.gif، چون ترتیب پایه های ترانزیستور ها به صورت شکل زیر هستش :
شخیص پایه های BJT بدون استفاده از مولتی متر
خب برای این کار شکل های زیر رو ببینید و بسته به نوع BJT شما تریتب پایه هاش ببینید به چه صورت هستش :
http://dmf313.ir/wp-content/uploads/Transistor-Pinouts2.png
ترتیب پایه های ترانزیستور bc547
خب اگه به دیتاشیت هر ترانزیستوری مراجعه کنید، ترتیب پایه های اون ترانزیستور رو در صفحات اولیه دیتاشیتش پیدا میکنید، شکل زیر رو از دیتاشیت bc547 من برداشتم :


http://dmf313.ir/wp-content/uploads/transitorcases.jpg

http://dmf313.ir/wp-content/uploads/Base_Diags.pnghttp://dmf313.ir/wp-content/uploads/pinouts-1024x679.png
ترتیب پایه های ترانزیستور bc547
خب اگه به دیتاشیت هر ترانزیستوری مراجعه کنید، ترتیب پایه های اون ترانزیستور رو در صفحات اولیه دیتاشیتش پیدا میکنید، شکل زیر رو از دیتاشیت bc547 من برداشتم :

http://dmf313.ir/wp-content/uploads/%D8%AA%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D8%A8-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-bc547.jpg
 

Download all Attachments

بالا