• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

اخبار خودرو داخلی “وينچ كردن” در آفرود چيست و چگونه از آن استفاده میشود؟

  • شروع کننده موضوع شیوا تدین پور
  • تاریخ شروع
ش

شیوا تدین پور

مهمان
مهمان
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

وینچ یک وسیله کشنده است که از آن برای کشیدن وسایل نقلیه آفرودی که در جایی گیر کرده‌اند (مانند زمین‌های گلی یا سربالایی‌های تند)، استفاده می‌شود. وینچ ابتدا نیروی موتور را به گیربکس منتقل می‌کند، سپس این نیرو به قرقره یا درام رسیده و باعث پیچش آن و در نتیجه کشیده شدن طناب یا بیرون دادن آن در مواقع لزوم می‌شود.

وینچ از اجزای متعددی از جمله موتور، قرقره دوک یا درام (Drum)، حلقه هدایت کننده (Fairlead)، کابل یا طناب و سیستم کنترل تشکیل شده است. موتور، نیروی کار وینچ را فراهم می‌کند، در حالی که درام، کابل یا طناب را نگه می‌دارد.

Fairlead وسیله‌ای است که کابل را روی درام هدایت و عملکرد روان طناب را تسهیل می‌کند. کابل یا طناب برای کشیدن یا بالا بردن به یک گیره متصل است.

https://www.javankhodro.ir/wp-content/uploads/2023/08/31-3-e1692691977210.webp

برای کار با وینچ از سیستم کنترل استفاده می‌شود که به کاربر امکان می‌دهد جهت و سرعت فرآیند وینچ کردن را کنترل کند.

موتور در وینچ به درام نیرو می‌دهد تا بچرخد و بتواند سیم را به دور خود پیچیده، باز کند و بیرون دهد. البته همه وینچ‌ها دارای موتور نیستند، اما اکثر وینچ‌های آفرودی دارای موتوری برای افزایش سرعت کار هستند. در همه انواع موتورها، هرچه قدرت اسب بخار بالاتر باشد، موتور دارای گشتاور و قدرت بیشتری خواهد بود. اسب بخار موتور تاثیر مستقیمی بر روی سرعت جمع شدن طناب و قدرت کشش دارد.

https://www.javankhodro.ir/wp-content/uploads/2023/08/38a65electric-winches-500x500-1.jpg

چگونه یک وینچ مناسب انتخاب کنم؟

هنگام انتخاب یک وینچ برای استفاده در آفرود، عواملی مانند وزن وسیله نقلیه، نوع زمینی که طی می‌کنید و احتمال برخورد با موانع چالش برانگیز را در نظر بگیرید. به طور کلی، وینچی با ظرفیت 1.5 برابر وزن ناخالص خودرو توصیه می‌شود. این امر قدرت کشش کافی را برای بازیابی وسایل نقلیه بدون فشار به وینچ تضمین می‌کند.

همچنین توجه به سرعت پیچش طناب وینچ نیز ضروری است که بر سرعت کشیدن بار تأثیر می‌گذارد.

در هنگام استفاده از وینچ همیشه باید محتاط بود و با استفاده از تکنیک‌های مناسب و ایمن عمل وینچ کردن را انجام داد. در ادامه چندین تکنیک ضروری برای استفاده از وینچ آورده شده است:

نقطه لنگر مناسب: وینچ باید همیشه به یک نقطه لنگر قابل اعتماد و مطمئن مانند یک درخت محکم، سنگ بزرگ یا وسیله نقلیه دیگر متصل شود. اطمینان حاصل کنید که نقطه لنگری که انتخاب می‌کنید، بتواند نیروی وارد شده توسط وینچ را بدون ایجاد آسیب و با ایمنی کامل تحمل کند.

زاویه و جهت طناب: طناب وینچ را تا حد امکان صاف قرار دهید تا فشار وارده بر وینچ کاهش یابد. همیشه طناب را در مستقیم‌ترین حالت ممکن به سمت نقطه لنگر بکشید تا قدرت کشش را به حداکثر رسانده و خطر قطع شدن کابل یا طناب را به حداقل برسانید.

مدیریت طناب وینچ: طناب وینچ را به طور مرتب روی درام قرقره نگه دارید تا از گره خوردن جلوگیری شود. از تسمه محکم یا دمپر طناب وینچ برای مدیریت آن استفاده کنید تا در صورت پارگی، آسیب را کاهش دهید.

لوازم جانبی: برای افزایش کارایی و ایمنی فرآیند وینچ کردن، از لوازم جانبی مانند تسمه و زنجیر، قرقره چفت‌دار، تسمه بکسل و … استفاده کنید. این لوازم جانبی باعث بهبود عملکرد و افزایش کارایی وینچ می‌شوند. همچنین قدرت کشش را افزایش می‌دهند و به نقطه لنگر نیز بهتر متصل می‌شوند.

وینچ کردن در آفرود چگونه است؟

قبل از اتصال قلاب وینچ به تسمه ها و شروع به کار ابتدا وینچ را یک بار تست کنید و از کارکرد آن اطمینان حاصل کنید.

ابتدا باید یک نقطه اتکا و محل مناسب برای اتصال وینچ پیدا کنید. تنه درختان، تخته سنگ ها و ماشین های دیگر معمولا مناسب برای اتصال قلاب هستند. چنانچه محلی برای اتصال قلاب وجود ندارد می توانید از لنگر زمین استفاده کنید.

همیشه سعی کنید محل اتصال با دهانه وینچ در یک راستا باشند تا کابل یا طناب به صورت مستقیم کشیده شوند.

تنه درخت را با پتو یا محافظی بپوشانید و یا از تسمه استفاده کنید تا به درخت آسیب نرسد.

یکی از روش های اتصال کابل و کشش را که در عکس توضیح داده شده را بسته به شرایطی که در آن قرار دارید انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

مسیر کشش وینچ را تا جای ممکن از وجود موانع موجود بر سر راه ماشین خالی کنید.

از اطرافیان، یک نفر را مسئول کنترل وینچ کنید و خود کنترل ماشین را به دست بگیرید. در غیر این صورت اگر تنها هستید باید به طور همزمان چند کار را انجام دهید.

سایر افراد را از ماشین های دودیفرانسیل درگیر در عملیات نجات دور کنید. توصیه می شود افراد در فاصله ای بیش از یک و نیم برابر طول کابل در حال کشش قرار گیرند.

دست های خود را به دور از رولر و سیم در حال کشش نگه دارید و به هیچ وجه از روی کابل عبور نکنید زیرا در حال کشش به ویژه در زمین های لغزنده ممکن است ماشین به چپ و راست منحرف شود و باعث آسیب به شما شود.

پتو یا برزنت را بر روی کابل یا طناب در حال کشش قرار دهید تا در صورت پارگی احتمالی از پرتاب شدن به اطراف و صدمه زدن به ماشین ها و افراد جلوگیری کند.

هیچگاه پیچ شگل را تا انتها محکم نکنید و یک نصف دور رها بگذارید زیرا مانع سفت شدن و گیر کردن پیچ شگل می شود.

تا جای ممکن از قرقره استفاده کنید. این کار نیروی کششی وینچ را افزایش، و تنش وارد بر کابل و وینچ را کاهش می دهد و سبب افزایش ضریب اطمینان می شود.

از انتقال نیرو به چرخ ها توسط نیروی موتور و کمک کردن به وینچ خودداری کنید و بگذارید وینچ کار خود را انجام دهد زیرا لحظه ای تداخل در انتقال قدرت به چرخ ها سبب وارد شدن ضربه به وینچ و کابل می شود که منجر به صدمه به وینچ و یا پاره شدن کابل می شود.

وینچ های الکتریکی در صورت استفاده یکسره، نیاز به کمی توقف دارند. این کار هم اجازه خنک شدن به موتور وینچ را می دهد و هم مجال شارژ شدن به باطری ماشین می دهد.

بعد از استفاده از وینچ چه نکاتی مهم است؟

  1. بعد از رهایی خودرو از محل به دام افتاده ابتدا از امن و مطمئن بودن موقعیت اطمینان حاصل کنید و سپس اتصالات را آزاد کنید.
  2. وینچ هم مانند هر وسیله دیگری نیاز به سرویس و نگهداری دارد. بعد از هر سفر انجام یک سری کارها برای افزایش عمر وینچ و هم چنین حفظ کیفیت کارکرد و افزایش ضریب اطمینان استفاده از آن در مواقع حساس الزامی است.
  3. کابل و یا طناب وینچ هر چه تمیزتر باشد عمر بیشتری خواهد داشت به ویژه در وینچ های طنابی هر از چند گاهی شستشوی طناب توصیه می شود.
  4. پیچیده شدن یکنواخت و منظم کابل و طناب به دور درام طول عمر آن را افزایش داده و مانع از گره خوردن و رشته رشته شدن آن می شود.
  5. قرار گرفتن بیش از حد مجاز استاندارد در محیط رطوبی و یا تماس مستقیم با آب سبب سولفاته شدن و زنگ زدن اجزا و قطعات می شود و گاه سبب خرابی کامل اجزای الکتریکی و یا مکانیکی می شود. از این رو از استاندارد IP (مقاومت در برابر آب و اجزای خارجی) وینچ خود مطلع شوید و از استفاده کردن یا قرار دادن طولانی در تماس با آب پرهیز کنید.
  6. بعد از هر بار سرویس از کاور وینچ استفاده کنید تا وینچ شما برای استفاده بعدی در شرایط سخت و حساس، آماده به کار باشد.

وینچ یکی از تجهیزات مهم در آفرود است. از آنجایی که وقایعی که در آفرود ممکن است اتفاق بیفتند قابل پیش بینی نیستند، بهتر است این وسیله را همراه خود داشته باشید.

البته باید وینچ را به طرز صحیحی نصب کنید تا در مواقعی که به آن نیاز دارید بتوانید از آن استفاده کنید. اگر این کار را اشتباه انجام دهید، وسیله نقلیه و همچنین خود را از بسیاری جهات در معرض خطر قرار می‌دهید.

ادامه مطلب.....
 
بالا