م
میلاد میرعابدینی
مهمان
مهمان
بعد از بررسیهای مختلف، سازمان استاندارد با تایید استاندارد ۷ مدل موتورسیکلت برقی وارداتی، مجوزهای لازم برای شمارهگذاری این موتورسیکلتها را صادر کرد و با این اتفاق، طلسم شماره گذاری موتورسیکلتهای برقی در کشور شکسته شد.
داستان ورود موتورسیکلتهای برقی به بازار سر دراز دارد. سالهاست شهرداری تهران سعی در جایگزینی موتورهای برقی با انواع کاربراتوری دارد و برای تحقق آن برنامههای متعددی نیز تدوین کرده است.
به گزارش ایرانجیب به نقل از دنیایخودرو، از تسهیلات بلاعوض تا طرحهای لیزینگی بانک شهر و حتی پیشنهاد حذف الزام گواهینامه برای موتورسیکلتهای برقی. با اینحال اما جای موتورسیکلتهای برقی در بازار موتورسیکلت همچنان خالی است و با وجود تمام تبلیغات رنگارنگ برای سوق دادن مردم به استفاده از این موتورسیکلتها اما هنوز ردی از برقیها در بازار موتورسیکلت به چشم نمیخورد. اصلیترین علت هم نبود استانداردهای مدون برای موتورسیکلتهای برقی در سازمان استاندارد بود که باعث میشد این سازمان در صدور مجوزهای استاندارد، شاخصهای مدونی در اختیار نداشته باشد. همین موضوع باعث شده است با گذشت چند سال از طرح موضوع برقیسازی موتورسیکلتها در پایتخت ردی از این وسیله نقلیه پاک دیده نشود.
صدور مجوز استاندارد برای ۷ موتورسیکلت برقی
حال اما بعد از گذشت سالها سرانجام سازمان ملی استاندارد طلسم را شکست و با تدوین شاخصهای استاندارد موتورسیکلتهای برقی، هفت نوع از این وسیلهنقلیه را مجاز به شمارهگذاری اعلام کرد. بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد سه مدل موتورسیکلت برقی با توان 3000وات، سه مدل موتورسیکلت با توان 2000وات و تنها یک مدل 1500وات مجوزهای استاندارد را کسب کردهاند و بر این اساس ثبت سفارش و دریافت پلاک توسط این مدلها مجاز خواهد بود.
تسهیلات 2.5 میلیونی برای موتورسیکلت های برقی
فرشید باباخانی، مدیر پروژه موتوربرقی شهرداری تهران با اشاره به مجوز سازمان ملی استاندارد گفت: «با تدوین استانداردهای لازم برای واردات موتورسیکلت، از این پس واردکنندگان میتوانند پس از دریافت مجوزهای سازمان ملی استاندارد، نسبت به واردات و دریافت پلاک برای موتورهای برقی اقدام کنند.»
به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران، تسهیلات ویژهای برای واردات موتورسیکلتهای برقی درنظر گرفته شده است و تنها به واردکنندگانی که برنامه قابلقبولی برای ایجاد خط تولید این محصول داشته باشند، پرداخت میشود. بر همین اساس به ازای هر دستگاه موتورسیکلت برقی دو و نیم میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است که پیش از واردشدن محصول، به واردکننده پرداخت میشود. با اینکار تولیدکنندگان و واردکنندگان تمایل بیشتری برای ورود به موضوع موتورسیکلتهای برقی پیدا خواهند کرد و درنهایت مبلغ تسهیلات هنگام فروش از پرداختی مشتری به شرکت تولیدکننده یا وارد کننده کسر میشود.
باباخانی تاکید کرد: « این تسهیلات تنها به موتورهایی پرداخت میشود که توان جایگزینی با موتورسیکلتهای مورد استفاده در پیکهای موتوری باید حداقل 3کیلو وات توان داشته باشند و بتوانند روزانه حداقل 100 کیلومتر پیمایش کنند.»
مدیر پروژه موتوربرقی شهرداری تهران از اعلام آمادگی سه شرکت برای مشارکت با شهرداری تهران برای دریافت تسهیلات بلاعوض واردات موتورسیکلت خبر داد و گفت: «در نخستین گام شرکت سایپا قرارداد واردات 500دستگاه موتورسیکلت را نهایی کرده است که امیدواریم تا پایان سال بیشاز 2هزار دستگاه موتورسیکلت برقی تولید و روانه بازار کنیم.»
وی با تاکید بر اینکه چین بهعنوان مهد موتورسیکلتهای برقی در جهان مطرح است، گفت: «عمده قراردادهای شرکتهای داخلی با شرکای چینی است که باید در نهایت پس از واردات به ایجاد خط تولید موتورسیکلتهای برقی در داخل کشور بینجامد.»
رانندگی با موتورسیکلتهای برقی نیز نیاز به گواهینامه دارد
قول مساعد مسئولان برای کاهش برخی محدودیتها و پرداخت تسهیلات بیشتر به خریداران موتورسیکلت و عملی نشدن آنها در سالهای گذشته نیز مورد دیگری بود که باباخانی در پاسخ به آن گفت: «برداشتن برخی محدودیتها مانند عدم نیاز به گواهینامه رانندگی برای موتورهای برقی عملا غیرممکن است. زیرا موتورسیکلتهای برقی با توان بالا عملکردی مانند موتورسیکلتهای بنزینی دارند و راندن آنها نیاز به مهارت دارد. لذا چنین انتظاری غیرمنطقی است.»
وی یادآوری کرد: «براساس مصوبه استاندارد، موتورسیکلتهای برقی با توان کمتر از یککیلو وات که در حالحاضر به قیمت 2میلیون و 200هزار تومان در بازار معامله میشوند، نیازی به شمارهگذاری و الزامی نیز برای داشتن گواهینامه برای رانندگی با این موتورها ندارند.»
حال بعد از شکستن طلسم شمارهگذاری موتورهای برقی، باید منتظر واکنش مصرفکنندگان بود. مصرفکنندگانی که بیشتر قشر ضعیف جامعه را تشکیل میدهند و توان مالی بالایی برای پرداخت پنجونیم تا شش میلیون تومان هزینه برای خرید یک دستگاه موتورسیکلت ندارند.
مظنه موتورسیکلت در بازار
نقش ۴۰ درصدی موتورسیکلت ها در تصادفات شهری
جریمه و توقیف موتورسیکلت هایی که در پیاده روها تردد می کنند
بررسی موتور سیکلت آپاچی در بازار ایران
عدم ترخیص موتورسیکلتهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث
شرایط و مدارک مورد نیاز برای شماره گذاری موتورسیکلت ها
واردات موتورسیکلتهای بنزینی به چه شکل است؟
ادامه مطلب.....
داستان ورود موتورسیکلتهای برقی به بازار سر دراز دارد. سالهاست شهرداری تهران سعی در جایگزینی موتورهای برقی با انواع کاربراتوری دارد و برای تحقق آن برنامههای متعددی نیز تدوین کرده است.
به گزارش ایرانجیب به نقل از دنیایخودرو، از تسهیلات بلاعوض تا طرحهای لیزینگی بانک شهر و حتی پیشنهاد حذف الزام گواهینامه برای موتورسیکلتهای برقی. با اینحال اما جای موتورسیکلتهای برقی در بازار موتورسیکلت همچنان خالی است و با وجود تمام تبلیغات رنگارنگ برای سوق دادن مردم به استفاده از این موتورسیکلتها اما هنوز ردی از برقیها در بازار موتورسیکلت به چشم نمیخورد. اصلیترین علت هم نبود استانداردهای مدون برای موتورسیکلتهای برقی در سازمان استاندارد بود که باعث میشد این سازمان در صدور مجوزهای استاندارد، شاخصهای مدونی در اختیار نداشته باشد. همین موضوع باعث شده است با گذشت چند سال از طرح موضوع برقیسازی موتورسیکلتها در پایتخت ردی از این وسیله نقلیه پاک دیده نشود.
صدور مجوز استاندارد برای ۷ موتورسیکلت برقی
حال اما بعد از گذشت سالها سرانجام سازمان ملی استاندارد طلسم را شکست و با تدوین شاخصهای استاندارد موتورسیکلتهای برقی، هفت نوع از این وسیلهنقلیه را مجاز به شمارهگذاری اعلام کرد. بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد سه مدل موتورسیکلت برقی با توان 3000وات، سه مدل موتورسیکلت با توان 2000وات و تنها یک مدل 1500وات مجوزهای استاندارد را کسب کردهاند و بر این اساس ثبت سفارش و دریافت پلاک توسط این مدلها مجاز خواهد بود.
تسهیلات 2.5 میلیونی برای موتورسیکلت های برقی
فرشید باباخانی، مدیر پروژه موتوربرقی شهرداری تهران با اشاره به مجوز سازمان ملی استاندارد گفت: «با تدوین استانداردهای لازم برای واردات موتورسیکلت، از این پس واردکنندگان میتوانند پس از دریافت مجوزهای سازمان ملی استاندارد، نسبت به واردات و دریافت پلاک برای موتورهای برقی اقدام کنند.»
به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران، تسهیلات ویژهای برای واردات موتورسیکلتهای برقی درنظر گرفته شده است و تنها به واردکنندگانی که برنامه قابلقبولی برای ایجاد خط تولید این محصول داشته باشند، پرداخت میشود. بر همین اساس به ازای هر دستگاه موتورسیکلت برقی دو و نیم میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است که پیش از واردشدن محصول، به واردکننده پرداخت میشود. با اینکار تولیدکنندگان و واردکنندگان تمایل بیشتری برای ورود به موضوع موتورسیکلتهای برقی پیدا خواهند کرد و درنهایت مبلغ تسهیلات هنگام فروش از پرداختی مشتری به شرکت تولیدکننده یا وارد کننده کسر میشود.
باباخانی تاکید کرد: « این تسهیلات تنها به موتورهایی پرداخت میشود که توان جایگزینی با موتورسیکلتهای مورد استفاده در پیکهای موتوری باید حداقل 3کیلو وات توان داشته باشند و بتوانند روزانه حداقل 100 کیلومتر پیمایش کنند.»
مدیر پروژه موتوربرقی شهرداری تهران از اعلام آمادگی سه شرکت برای مشارکت با شهرداری تهران برای دریافت تسهیلات بلاعوض واردات موتورسیکلت خبر داد و گفت: «در نخستین گام شرکت سایپا قرارداد واردات 500دستگاه موتورسیکلت را نهایی کرده است که امیدواریم تا پایان سال بیشاز 2هزار دستگاه موتورسیکلت برقی تولید و روانه بازار کنیم.»
وی با تاکید بر اینکه چین بهعنوان مهد موتورسیکلتهای برقی در جهان مطرح است، گفت: «عمده قراردادهای شرکتهای داخلی با شرکای چینی است که باید در نهایت پس از واردات به ایجاد خط تولید موتورسیکلتهای برقی در داخل کشور بینجامد.»
رانندگی با موتورسیکلتهای برقی نیز نیاز به گواهینامه دارد
قول مساعد مسئولان برای کاهش برخی محدودیتها و پرداخت تسهیلات بیشتر به خریداران موتورسیکلت و عملی نشدن آنها در سالهای گذشته نیز مورد دیگری بود که باباخانی در پاسخ به آن گفت: «برداشتن برخی محدودیتها مانند عدم نیاز به گواهینامه رانندگی برای موتورهای برقی عملا غیرممکن است. زیرا موتورسیکلتهای برقی با توان بالا عملکردی مانند موتورسیکلتهای بنزینی دارند و راندن آنها نیاز به مهارت دارد. لذا چنین انتظاری غیرمنطقی است.»
وی یادآوری کرد: «براساس مصوبه استاندارد، موتورسیکلتهای برقی با توان کمتر از یککیلو وات که در حالحاضر به قیمت 2میلیون و 200هزار تومان در بازار معامله میشوند، نیازی به شمارهگذاری و الزامی نیز برای داشتن گواهینامه برای رانندگی با این موتورها ندارند.»
حال بعد از شکستن طلسم شمارهگذاری موتورهای برقی، باید منتظر واکنش مصرفکنندگان بود. مصرفکنندگانی که بیشتر قشر ضعیف جامعه را تشکیل میدهند و توان مالی بالایی برای پرداخت پنجونیم تا شش میلیون تومان هزینه برای خرید یک دستگاه موتورسیکلت ندارند.
مظنه موتورسیکلت در بازار
نقش ۴۰ درصدی موتورسیکلت ها در تصادفات شهری
جریمه و توقیف موتورسیکلت هایی که در پیاده روها تردد می کنند
بررسی موتور سیکلت آپاچی در بازار ایران
عدم ترخیص موتورسیکلتهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث
شرایط و مدارک مورد نیاز برای شماره گذاری موتورسیکلت ها
واردات موتورسیکلتهای بنزینی به چه شکل است؟
ادامه مطلب.....