ali hashem
New Member
- عضویت
- 10/10/20
- ارسالی ها
- 1
- تعداد لایک ها
- 1
ا تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که بلافاصله بعد از روشنکردن ماشین یا درحین رانندگی بهمدت چند ثانیه ماشین دو سه بار تکان بخورد یا به اصطلاح ریپ بزند؟ دقت کنید که ریپ زدن خودرو با لرزش خودرو متفاوت است و دلایل آنها یکی نیست.
ریپ زدن خودرو ممکن است در هر شرایطی اتفاق بیفتد، بااینحال جز در چند مورد، معمولا دلایل آنها شبیه به هم است.
معمولا رایجترین موارد ریپ زدن، یکی ریپ زدن ماشین در هنگام شتاب گرفتن است و دیگری، ریپ زدن ماشین در هنگام استارت زدن.
تقریبا در همه موارد، ریپ زدن ماشین به معنای وجود مشکلی است که باید بهسرعت بررسی شود.
دلایل رایج ریپ زدن ماشین چیست؟
اولین شک شما باید به بنزین باشد. وقتی بنزین تمام میشود، ماشین ریپ میزند، اما اگر باک پر باشد چه؟
اگر باک پر است، یعنی مشکل مهمتری در محفظه موتور وجود دارد که بررسینکردن آن به آسیبهای بیشتر و هزینههای بالاتری برای تعمیر موتور خودرو میانجامد.
رایجترین دلایل ریپ زدن ماشین عبارتاند از:
۱. مشکل در سیستم اگزوز
سیستم اگزوز، از طریق منیفولد (چندراهه) اگزوز، گازهای خروجی را از سرسیلندر جمع میکند و مانند یک قیف، این گازها را بهسمت بیرون از سیلندرها هدایت میکند. در آنجا، گازها از طریق لوله جلویی آزاد میشوند و به مبدل کاتالیزوری انتقال مییابند. مبدل کاتالیزوری با حذف عناصر مضر گازها مانند مونوکسید کربن و مونوکسید هیدروژن، آنها را به گازهای بیاثر تبدیل میکند.
در نهایت این گازها به انبار اگزوز (صداخفهکن) منتقل میشوند که صدای خروج آنها را کاهش میدهد و سپس از طریق لوله اگزوز بیرون میفرستد.
۲. مشکل در سیستم سوخت
سیستم سوخت، وظیفه ذخیره و تأمین سوخت خودرو را برای کارکردن موتور برعهده دارد. ابتدا سوخت با هوا مخلوط میشود، به ذرات ریز اتمی تبدیل شده و در نهایت تبخیر میشود. این فرایند در سیستم ورودی موتور اتفاق میافتد. سپس این مخلوط در سیلندر موتور فشرده و مشتعل میشود و انرژی حرکتی موردنیاز پیستونها را فراهم میکند.
علل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف
حالا بیایید علل مشکلاتی را که در این دو سیستم ایجاد شده و به ریپ زدن ماشین منجر میشود بررسی کنیم.
۱. نشتی در منیفولد (چندراهه) اگزوز
اگر منیفولد اگزوز که گازهای خروجی را جمع میکند نشتی داشته باشد، میتواند باعث ریپ زدن ماشین شود. در این وضعیت صدای موتور افزایش مییابد، چراغ چک روشن میشود و عملکرد اگزوز ضعیف خواهد بود. اگر منیفولد اگزوز ترک خوردگی یا نشتی داشته باشد، رانندگی با آن بسیار خطرناک است، زیرا گازهای داغ فرّار میتوانند اجزای پلاستیکی اطراف خروجی را ذوب کنند. حتی ممکن است دود اگزوز وارد کابین خودرو شود.
برای رفع مشکل اگزوز ماشین، باید آن را به تعمیرگاه ببرید. درآنجا منیفولد اگزوز را تعمیر یا تعویض خواهند کرد. هر چند تعمیر آن موقت است و بهزودی باید آن را عوض کنید.
۲. مهروموم یا واشر فرسوده
در سیستم اگزوز تعدادی مهروموم و واشر وجود دارد که اگر هر یک از آنها پوسیده یا کهنه شوند، ماشین ریپ خواهد زد. معمولا این مهرومومها و واشرها با گذشت زمان فرسوده میشوند. اگر آنها را به موقع تعویض نکنید، به منیفولد اگزوز که قطعه گرانتری است آسیب میرسانند.
معمولا تعویض واشرها و مهرومومها سخت نیست ولی اگر خودتان نمیتوانید کار را به مکانیک بسپارید.
۳. خرابی مبدل کاتالیزوری
اگر موتور ریپ میزند یا بد کار میکند و همزمان بوی تخممرغ گندیده به مشامتان میرسد، مشکل از مبدل کاتالیزوری است. در بیشتر مواقع چراغ چک هم روشن میشود.
وقتی مبدل خراب میشود، نمیتواند هیدروکربنهای موجود در اگزوز را بسوزاند و بنابراین گوگردی را که موتور آزاد کرده است از بین نمیبرد. به همین دلیل بوی شدید تخممرغ فاسد را حس میکنید. در ابتدا با خرابی مبدل ماشن فقط ریپ میزند، اما درنهایت با مسدود شدن کامل آن، دیگر ماشین روشن نمیشود.
۴. خرابی سنسورهای اکسیژن
سنسورهای اکسیژن میزان غلیظ یا رقیق بودن گازهای خروجی را وقتی که از محفظه احتراق خارج میشوند، اندازهگیری میکنند. سیستم رایانه اتومبیل از این اطلاعات برای تنظیم میزان سوخت وارد شده به موتور استفاده میکند. اگر سنسور کثیف باشد یا از کار بیفتد، سوخت زیاد یا خیلی کم وارد موتور میشود و باعث ریپ زدن آن میشود.
سنسورهای اکسیژن باید بهطور مرتب عوض شوند. اگر ریپ زدن به این دلیل باشد، فقط کافی است سنسورها را تمیز کنید یا اگر زیاد آسیب دیدهاند، آنها را تعویض کنید.
۵. انژکتورهای کثیف
انژکتورهای سوخت، سوخت را بهداخل سیلندرها اسپری یا پاشش میکنند. این سوخت با هوا مخلوط شده و مشتعل میشود. نازلهای انژکتور سوخت با گذشت زمان مسدود میشوند و باعث ریپ زدن ماشین میشوند. اگر مشکل از انژکتور باشد، معمولا ماشین بهخوبی شتاب نمیگیرد و به اصطلاح ماشین جان ندارد.
اگر زود به آن رسیدگی کنید، میتوان با تمیزکردن انژکتورها مشکل را برطرف کرد. در غیر این صورت، باید آنها را تعویض کنید.
۶. شمعهای معیوب یا کثیف
شمع باعث اشتعال سوخت در محفظه احتراق میشود. اگر درست کار نکند یا کثیف باشد، بهخوبی نمیتواند سوخت را مشتعل کند و ماشین به بدسوزی میافتد یا ریپ میزند. سرشاخههای شمع باید مرتب تمیز و هر از گاهی تعویض شوند.
اگر شمعها هنوز فرسوده نشدهاند میتوان با تمیزکردن آنها مشکل را رفع کرد. اگر نه، باید آنها را تعویض کنید.
۷. سنسور جریان هوای کثیف
این سنسور میزان هوایی را که به سیستم انژکتوری سوخت وارد میشود اندازهگیری میکند. این اطلاعات به رایانه اتومبیل منتقل میشوند و رایانه تشخیص میدهد که مقدار مناسب سوخت که باید به محفظه احتراق برسد چقدر است. اگر این سنسورها کثیف شده باشند، اطلاعات اشتباه را به رایانه ارسال میکنند و بنابراین نسبت مخلوط هوا به سوخت بهدرستی تنظیم نمیشود. در این شرایط ممکن است مخلوط زیاد رقیق یا غلیظ باشد.
۸. نشت در سیستم خلاء
خودرو معمولا یک مجموعه از شیلنگهای خلاء دارد که با گذشت زمان ممکن است فرسوده شده و نشت کنند. نشتی در سیستم خلاء خودرو، به بد کار کردن یا ریپ زدن ماشین منجر میشود. دلیلش این است که مخلوط سوخت و هوا ممکن است خیلی غلیظ یا رقیق باشد.
اینها دلایلی بودند که معمولا در هر شرایطی که ماشین ریپ میزند، مخصوصا در هنگامی که شتاب میگیرید یا سرعتتان را بالا میبرید، ممکن یک یا چند مورد از آنها در آن دخیل باشند.کارنامه با سرویس کارشناسی خودرو همه جوره همه چیو چک میکنه.
دلایل رایج ریپ زدن ماشین در هنگام روشن کردن
اما دلایل دیگری هم وجود دارند که بیشتر زمانی که تازه ماشین را استارت زدهاید و روشن کردهاید باعث ریپ زدن ماشین میشوند. در زیر به چند مورد از این دلایل اشاره میکنیم:
۱. وجود رطوبت در درپوش دلکو
وقتی فقط در آبوهوای بارانی ماشین را روشن میکنید و ماشین ریپ میزند، احتمالا در درپوش دلکوی آن رطوبت وجود دارد. این رطوبت در عملکرد سیستم احتراق اختلال ایجاد میکند.
صبر کنید تا درپوش دلکو خشک شود یا اینکه با پارچه آن را خشک کنید. برای جلوگیری از این مشکل، حتیالامکان سعی کنید وقتی باران میبارد ماشین را جایی سرپوشیده پارک کنید.
۲. آسیبدیدگی تسمه تایم
کاپوت را بالا بزنید و تسمه تایم را بررسی کنید. تسمه تایم قطعهای بسیار مهم در ماشین است، اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد، ماشین روشن نمیشود یا ریپ میزند. اگر آسیب دیده باشد باید تعویضش کنید.
اگر کویل ماشین مشکل داشته باشد یا جریان کافی را برای وایر شمع تأمین نکند، باعث میشود ماشین در هنگام استارت زدن ریپ بزند.
3. فیلترهای سوخت کهنه
اگر مرتبا فیلترهای سوخت را عوض نکنید، دیگر کارآیی همیشگی را نخواهند داشت. فیلترها اجازه نمیدهند ذرات گردوغبار و زنگزدگی به سیستم سوخت وارد شود. بنابراین اگر نتوانند کار خود را بهدرستی انجام دهند، باعث خرابی پمپ سوخت و انژکتورهای سوخت میشوند که ریپ زدن ماشین را بعد از استارت در پی خواهد داشت.
حتما بخوانید: علائم خرابی سنسور دریچه گاز و دلایل آن
در این نوشته سعی کردیم شما را با عمده دلایل ریپ زدن خودرو آشنا کنیم که با شناخت آنها، بتوانید سریعا مشکل را برطرف کنید. اما توجه داشته باشید در مواجه با مشکلاتی چون روشن شدن چراغ چک و یا این مشکل، چنانچه نتوانستید آن را برطرف کنید، باید به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کرده تا از بروز هزینههای سنگین جلوگیری کنید.
حالا شما بگویید آیا تا کنون ریپ زدن ماشین را تجربه کردهاید؟ آیا علت آن در بین عللی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم وجود داشت؟ بیشتر در چه زمانی ماشینتان شروع به ریپ زدن میکرد؟ لطفا برایمان در دیدگاهها بنویسید.
ریپ زدن خودرو ممکن است در هر شرایطی اتفاق بیفتد، بااینحال جز در چند مورد، معمولا دلایل آنها شبیه به هم است.
معمولا رایجترین موارد ریپ زدن، یکی ریپ زدن ماشین در هنگام شتاب گرفتن است و دیگری، ریپ زدن ماشین در هنگام استارت زدن.
تقریبا در همه موارد، ریپ زدن ماشین به معنای وجود مشکلی است که باید بهسرعت بررسی شود.
دلایل رایج ریپ زدن ماشین چیست؟
اولین شک شما باید به بنزین باشد. وقتی بنزین تمام میشود، ماشین ریپ میزند، اما اگر باک پر باشد چه؟
اگر باک پر است، یعنی مشکل مهمتری در محفظه موتور وجود دارد که بررسینکردن آن به آسیبهای بیشتر و هزینههای بالاتری برای تعمیر موتور خودرو میانجامد.
رایجترین دلایل ریپ زدن ماشین عبارتاند از:
۱. مشکل در سیستم اگزوز
سیستم اگزوز، از طریق منیفولد (چندراهه) اگزوز، گازهای خروجی را از سرسیلندر جمع میکند و مانند یک قیف، این گازها را بهسمت بیرون از سیلندرها هدایت میکند. در آنجا، گازها از طریق لوله جلویی آزاد میشوند و به مبدل کاتالیزوری انتقال مییابند. مبدل کاتالیزوری با حذف عناصر مضر گازها مانند مونوکسید کربن و مونوکسید هیدروژن، آنها را به گازهای بیاثر تبدیل میکند.
در نهایت این گازها به انبار اگزوز (صداخفهکن) منتقل میشوند که صدای خروج آنها را کاهش میدهد و سپس از طریق لوله اگزوز بیرون میفرستد.
۲. مشکل در سیستم سوخت
سیستم سوخت، وظیفه ذخیره و تأمین سوخت خودرو را برای کارکردن موتور برعهده دارد. ابتدا سوخت با هوا مخلوط میشود، به ذرات ریز اتمی تبدیل شده و در نهایت تبخیر میشود. این فرایند در سیستم ورودی موتور اتفاق میافتد. سپس این مخلوط در سیلندر موتور فشرده و مشتعل میشود و انرژی حرکتی موردنیاز پیستونها را فراهم میکند.
علل ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف
حالا بیایید علل مشکلاتی را که در این دو سیستم ایجاد شده و به ریپ زدن ماشین منجر میشود بررسی کنیم.
۱. نشتی در منیفولد (چندراهه) اگزوز
اگر منیفولد اگزوز که گازهای خروجی را جمع میکند نشتی داشته باشد، میتواند باعث ریپ زدن ماشین شود. در این وضعیت صدای موتور افزایش مییابد، چراغ چک روشن میشود و عملکرد اگزوز ضعیف خواهد بود. اگر منیفولد اگزوز ترک خوردگی یا نشتی داشته باشد، رانندگی با آن بسیار خطرناک است، زیرا گازهای داغ فرّار میتوانند اجزای پلاستیکی اطراف خروجی را ذوب کنند. حتی ممکن است دود اگزوز وارد کابین خودرو شود.
برای رفع مشکل اگزوز ماشین، باید آن را به تعمیرگاه ببرید. درآنجا منیفولد اگزوز را تعمیر یا تعویض خواهند کرد. هر چند تعمیر آن موقت است و بهزودی باید آن را عوض کنید.
۲. مهروموم یا واشر فرسوده
در سیستم اگزوز تعدادی مهروموم و واشر وجود دارد که اگر هر یک از آنها پوسیده یا کهنه شوند، ماشین ریپ خواهد زد. معمولا این مهرومومها و واشرها با گذشت زمان فرسوده میشوند. اگر آنها را به موقع تعویض نکنید، به منیفولد اگزوز که قطعه گرانتری است آسیب میرسانند.
معمولا تعویض واشرها و مهرومومها سخت نیست ولی اگر خودتان نمیتوانید کار را به مکانیک بسپارید.
۳. خرابی مبدل کاتالیزوری
اگر موتور ریپ میزند یا بد کار میکند و همزمان بوی تخممرغ گندیده به مشامتان میرسد، مشکل از مبدل کاتالیزوری است. در بیشتر مواقع چراغ چک هم روشن میشود.
وقتی مبدل خراب میشود، نمیتواند هیدروکربنهای موجود در اگزوز را بسوزاند و بنابراین گوگردی را که موتور آزاد کرده است از بین نمیبرد. به همین دلیل بوی شدید تخممرغ فاسد را حس میکنید. در ابتدا با خرابی مبدل ماشن فقط ریپ میزند، اما درنهایت با مسدود شدن کامل آن، دیگر ماشین روشن نمیشود.
۴. خرابی سنسورهای اکسیژن
سنسورهای اکسیژن میزان غلیظ یا رقیق بودن گازهای خروجی را وقتی که از محفظه احتراق خارج میشوند، اندازهگیری میکنند. سیستم رایانه اتومبیل از این اطلاعات برای تنظیم میزان سوخت وارد شده به موتور استفاده میکند. اگر سنسور کثیف باشد یا از کار بیفتد، سوخت زیاد یا خیلی کم وارد موتور میشود و باعث ریپ زدن آن میشود.
سنسورهای اکسیژن باید بهطور مرتب عوض شوند. اگر ریپ زدن به این دلیل باشد، فقط کافی است سنسورها را تمیز کنید یا اگر زیاد آسیب دیدهاند، آنها را تعویض کنید.
۵. انژکتورهای کثیف
انژکتورهای سوخت، سوخت را بهداخل سیلندرها اسپری یا پاشش میکنند. این سوخت با هوا مخلوط شده و مشتعل میشود. نازلهای انژکتور سوخت با گذشت زمان مسدود میشوند و باعث ریپ زدن ماشین میشوند. اگر مشکل از انژکتور باشد، معمولا ماشین بهخوبی شتاب نمیگیرد و به اصطلاح ماشین جان ندارد.
اگر زود به آن رسیدگی کنید، میتوان با تمیزکردن انژکتورها مشکل را برطرف کرد. در غیر این صورت، باید آنها را تعویض کنید.
۶. شمعهای معیوب یا کثیف
شمع باعث اشتعال سوخت در محفظه احتراق میشود. اگر درست کار نکند یا کثیف باشد، بهخوبی نمیتواند سوخت را مشتعل کند و ماشین به بدسوزی میافتد یا ریپ میزند. سرشاخههای شمع باید مرتب تمیز و هر از گاهی تعویض شوند.
اگر شمعها هنوز فرسوده نشدهاند میتوان با تمیزکردن آنها مشکل را رفع کرد. اگر نه، باید آنها را تعویض کنید.
۷. سنسور جریان هوای کثیف
این سنسور میزان هوایی را که به سیستم انژکتوری سوخت وارد میشود اندازهگیری میکند. این اطلاعات به رایانه اتومبیل منتقل میشوند و رایانه تشخیص میدهد که مقدار مناسب سوخت که باید به محفظه احتراق برسد چقدر است. اگر این سنسورها کثیف شده باشند، اطلاعات اشتباه را به رایانه ارسال میکنند و بنابراین نسبت مخلوط هوا به سوخت بهدرستی تنظیم نمیشود. در این شرایط ممکن است مخلوط زیاد رقیق یا غلیظ باشد.
۸. نشت در سیستم خلاء
خودرو معمولا یک مجموعه از شیلنگهای خلاء دارد که با گذشت زمان ممکن است فرسوده شده و نشت کنند. نشتی در سیستم خلاء خودرو، به بد کار کردن یا ریپ زدن ماشین منجر میشود. دلیلش این است که مخلوط سوخت و هوا ممکن است خیلی غلیظ یا رقیق باشد.
اینها دلایلی بودند که معمولا در هر شرایطی که ماشین ریپ میزند، مخصوصا در هنگامی که شتاب میگیرید یا سرعتتان را بالا میبرید، ممکن یک یا چند مورد از آنها در آن دخیل باشند.کارنامه با سرویس کارشناسی خودرو همه جوره همه چیو چک میکنه.
دلایل رایج ریپ زدن ماشین در هنگام روشن کردن
اما دلایل دیگری هم وجود دارند که بیشتر زمانی که تازه ماشین را استارت زدهاید و روشن کردهاید باعث ریپ زدن ماشین میشوند. در زیر به چند مورد از این دلایل اشاره میکنیم:
۱. وجود رطوبت در درپوش دلکو
وقتی فقط در آبوهوای بارانی ماشین را روشن میکنید و ماشین ریپ میزند، احتمالا در درپوش دلکوی آن رطوبت وجود دارد. این رطوبت در عملکرد سیستم احتراق اختلال ایجاد میکند.
صبر کنید تا درپوش دلکو خشک شود یا اینکه با پارچه آن را خشک کنید. برای جلوگیری از این مشکل، حتیالامکان سعی کنید وقتی باران میبارد ماشین را جایی سرپوشیده پارک کنید.
۲. آسیبدیدگی تسمه تایم
کاپوت را بالا بزنید و تسمه تایم را بررسی کنید. تسمه تایم قطعهای بسیار مهم در ماشین است، اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد، ماشین روشن نمیشود یا ریپ میزند. اگر آسیب دیده باشد باید تعویضش کنید.
اگر کویل ماشین مشکل داشته باشد یا جریان کافی را برای وایر شمع تأمین نکند، باعث میشود ماشین در هنگام استارت زدن ریپ بزند.
3. فیلترهای سوخت کهنه
اگر مرتبا فیلترهای سوخت را عوض نکنید، دیگر کارآیی همیشگی را نخواهند داشت. فیلترها اجازه نمیدهند ذرات گردوغبار و زنگزدگی به سیستم سوخت وارد شود. بنابراین اگر نتوانند کار خود را بهدرستی انجام دهند، باعث خرابی پمپ سوخت و انژکتورهای سوخت میشوند که ریپ زدن ماشین را بعد از استارت در پی خواهد داشت.
حتما بخوانید: علائم خرابی سنسور دریچه گاز و دلایل آن
در این نوشته سعی کردیم شما را با عمده دلایل ریپ زدن خودرو آشنا کنیم که با شناخت آنها، بتوانید سریعا مشکل را برطرف کنید. اما توجه داشته باشید در مواجه با مشکلاتی چون روشن شدن چراغ چک و یا این مشکل، چنانچه نتوانستید آن را برطرف کنید، باید به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کرده تا از بروز هزینههای سنگین جلوگیری کنید.
حالا شما بگویید آیا تا کنون ریپ زدن ماشین را تجربه کردهاید؟ آیا علت آن در بین عللی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم وجود داشت؟ بیشتر در چه زمانی ماشینتان شروع به ریپ زدن میکرد؟ لطفا برایمان در دیدگاهها بنویسید.
آخرین ویرایش توسط مدیر: