• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

راهنمای خرید خودروی دست دوم - قسمت دوم

بهداد

Well-Known Member
کاربر VIP
عضویت
24/11/16
ارسالی ها
879
تعداد لایک ها
537
52.jpg
53.jpg
54.jpg
55.jpg
56.jpg
57.jpg
58.jpg
59.jpg
60.jpg
61.jpg
62.jpg
63.jpg
64.jpg
65.jpg
66.jpg
67.jpg
68.jpg
69.jpg
70 (1).jpg
71.jpg
72.jpg
73.jpg
75.jpg
76.jpg
77.jpg
78.jpg
79.jpg
80.jpg
81.jpg
82.jpg
84.jpg
85.jpg
86.jpg
87.jpg
88.jpg
89.jpg
90.jpg
91.jpg
92.jpg
93.jpg
94.jpg
95.jpg
96.jpg
97.jpg
98.jpg
99.jpg
100.jpg
101.jpg
102.jpg
103.jpg
104.jpg
105.jpg
106.jpg
107.jpg
108.jpg
109.jpg

راهنمای خرید خودروی دست دوم - قسمت دوم

داشبورد نباید هیچ گونی صدایی از قبیل صدای جیر جیر یا حالت تقه خوردن داشته باشد ، اصولا این موارد در هنگام رانندگی مشخص می شود . اگر خودرو مجهز به کیسه ی هوای سرنشین بود ، محل آن را چک نمایید تا برآمدگی یا فرو رفتگی در آن قسمت وجود نداشته باشد ، درز های داشبورد باید به درستی روی هم قرار گرفته باشند و درب محفظه درون داشبورد باید به خوبی باز و بسته شود و لقی نداشته باشد . همچنین دقت داشته باشید که آثار خط و خش ، فرورفتگی ، شکستگی و یا رنگ پریدگی روی داشبورد وجود نداشته باشد .
هرگونه آثار روی سقف از قبیل سوختگی ، تغییر رنگ غیر عادی ، چروک شدگی روکش سقف و یا سوراخ و پاره شدن آن جای تامل دارد . سقف خودرو باید کاملا صاف و یک دست باشد و روکش آن به خوبی روی آن قرار گرفته باشد . در صورتی که خودرو مجهز به سانروف یا سقف پاناروما ( سقف شیشه ای ) بود ، هیچ گونه ترک و شکستگی نباید روی آن وجو داشته باشد ، از درست باز و بسته شدن سانروف و یا پوشش سقف پانوراما مطمئن شوید .
کنسول در بعضی از خودروها محلی برای قرار دادن دست بوده که در رانندگی طولانی باعث آسیب رساندن به دست نشده و مانع از خستگی بیش از حد دست گردد . در صورتی که این جای دست روکش چرم نیز به همراه داشت دقت کنید که ساییدگی نداشته باشد .
سیستم تهویه خودرو حتما باید مورد بررسی قرار گیرد ، تمام دکمه ها باید دارای عملکرد مناسبی باشند و هیچ کدام نباید شکسته و یا خراب باشند ، در زمانی که موتور خودرو روشن است در صورتی که مجهز به سیستم تهویه مطبوع 2 یا 4 گانه بوده ، دمای سیستم تهویه مطبوع را روی 2 یا 4 دمای مختلف با اختلاف بالا ( بسته به 2 گانه یا 4 گانه بودن سیستم ) قرار دهید ، بعد از چند ثانیه تفاوت دما بین دریچه ها باید کاملا مشهود باشد . در سیستم های عادی کافی است فن را روی درجات مختلف بگذارید و از سالم بودن آن مطمئن شوید .
سیستم نور و چراغ های هر خودرویی یکی از موارد مهم می باشد ، در صورت امکان تمام چراغهای پشت آمپر را بررسی نموده ، چراغهای خارجی خوردرو را حتی المقدور در محیطی تاریک مورد بررسی قرار دهید تا از طیف نور و سالم بودن کارکرد آن ها اطمینان کافی را به عمل آورید . همچنینی این عمل را برای چراغهای عقب نیز به انجام برسانید و از سالم بودن تمام چراغ ها ( چراغ سوم ترمز و همچنین چراغ مه شکن ) اطمینان حاصل نمایید . در کاملا ترین خودرو ها , نورپردازی داخل اتاق معمولا به نور پردازی پشت آمپر , دکمه های فرمان , سیستم صوتی , جای پا , کنسول میانی و اهرم باز و بسته کردن شیشه ها و روکش درب های جلو و عقب ختم می شود ، لذا در صورت سالم بودن چراغ این قسمت ها جای نگرانی نیست . حتما دسته راهنمای خودرو و تمام چراغهای چشمک زن را امتحان نموده و فلاشر خودرو را نیز بررسی نمایید تا هم از سرعت فلاشر ها اطمینان حاصل نمایید و هم از سالم بودن عملکرد آن ها .
دسته کنترل کننده برف پاک کن و شیشه شورها را حتما بررسی نموده و در تمام سرعت ها و در همه جهات آنرا چک نمایید تا هیچ مشکل و ایرادی از چشمان شما دور نماند .
داخل بدنه خودرو را حتما بررسی نمایید تا هیچ ایرادی نداشته باشد و مواردی که باید به دقت بررسی بشوند ، پوسیدگی کف خودرو ، زنگ زدگی کف خودرو ، محل جوش و یا تمیز ( در اصطلاح تریم گویند ) کاری جوش ، برش ، خم و یا علائمی از صاف کاری و رنگ شدگی و مواردی که کاملا غیر عادی به نظر بیاید در خودرو ، زیرا هر کدام از موارد خودرو در بدنه منجر به مخدوش شدن و آسیب به شاسی گردیده و مشکلات فراوانی به همراه خواهد داشت .
موارد فوق را در صندوق عقب نیز بررسی نمایید و هر نکته غیر عادی را تا پیدا نمودن علت آن پیگیری نمایید ، از وجود زاپاس با کیفیت مناسب در صندق بار اطمینان حاصل نمایید ، وجود جعبه ابزار و آچارهایی که شرکت برای هر خودرو در نظر گرفته است را بررسی نمایید ، از وجود کفی های فابریک کارخانه و کیفیت و سالم بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید تا بعدا از خرید خودروی فوق دارای آرامش خاطر باشید .
از عملکرد ترمز دستی کاملا اطمینان حاصل نمایید به نحوی که در یک مسیری که دارای شیب می باشد ، آنرا بررسی نمایید تا هیچ مشکلی مشاهده نگردد و از سلامت عملکرد ترمز دستی نیز اطمینان لازم را به عمل آورید .
بخش فنی خودرو بسیار بخش مهم و قابل توجه ای است ، زیرا ایراد در این بخش منجر به اتخاذ تصمیم نهایی از طرف شما برای خرید و یا نخریدن خودرو می باشد . اگر به مسائل فنی و موارد اینچنینی آشنایی کامل دارید که امیدواریم در انتخاب خودرو بهترین را انتخاب نمایید ولی اگر در این زمینه مهارت کافی ندارید ، سعی نمایید یا به همراه یک فردی که در این زمینه خبره می باشد برای خرید خودرو اقدام نمایید و یا اینکه به توصیه هایی که در ادامه مشاهده می نمایید کاملا عمل نمایید تا بتوانید در خرید خود مصمم تر و بهتر عمل نمایید . در نهایت نیز خودرو فوق را به یکی از تعمیرکاران مجاز شرکتی نشان داده و نظر تعمیرکاران حرفه ای را در خصوص خودرو فوق نیز جویا شوید .

در بخش فنی به 2 قسمت تست حرکت خودرو ( که نشان از معیوب بودن قطعات سیستم تعلیق ، شاسی ، عملکرد مناسب موتور و گیربکس ، ترمزها و فنر بندی ماشین دارند ) و بررسی در حالت ایستاده خودرو ، تقسیم می شوند .

در تست ایستاده ابتدای امر باید کاپوت خودرو را بالا بزنید و داخل محفظه موتور را به دقت بررسی نمایید ، افرادی که دارای صداقت در فروش خودرو باشند و از خودرو خویش اطمینان دارند ، قبل از مراجعه برای فروش خودرو ، به کارواش رفته و خودرو را برای کارواش کامل ارائه می دهند به نحوی که تمام زیر خودرو و داخل کاپوت و بدنه ، تمیز بوده و شما به راحتی می توانید خودرو را انتخاب نمایید ولی اگر مشاهده شد که خودرو فوق دارای کثیفی بیش از حد است ، باید تقاضا نمایید که شستشوی نسبتا کاملی بر روی محفظه موتور و زیر خودرو خودرو انجام گردد ( در اصطلاح به آن موتور شویی و زیر شویی گویند ) تا بتوان به دقت ظاهر قطعات فنی و ایرادات شاسی را مشاهده نمود
در محفظه موتور حتما تمام بست ها ، تمام لوله های رابط ، رادیاتور و مخزن رادیاتور ، تسمه ها ، دسته موتورها و تمام موارد اینچنینی مشاهده گردد که هیچ کدام دارای پوسیدگی بیش از حد ، دارای زخم خوردگی و یا اتصال نا مناسب نباشند تا از سلامت اتصالات موتور خودرو اطمینان کافی را به عمل آورید .
در ادامه این موارد سطح رادیاتور ، مخزن روغن ترمز ( از نظر اندازه و غلظت مناسب روغن موجود ) مخزن انبساط آب رادیاتور و وجود آب به شفافیت مناسب و نبود هیچگونه زنگ آهن و موارد مشابه در آب رادیاتور و محفظه انبساط رادیاتور اطمینان کامل به عمل آورید .
روغن موتور خودرو را بررسی نمایید و همچنین گیج روغن موتور را به درستی بررسی نمایید تا اطمینان کافی حاصل گردد از نبود هرگونه براده و یا پیلیسه ای در روغن موتور بیش از حد مجاز ( دانه های کربن که همان روغن سوخته بوده و این نشان از آسیب دیدن موتور و یا تعویض ننمودن به موقع روغن موتور و مواردی که باعث آسیب رساندن به موتور خودرو خواهد شد را دارد ) .
باتری خودرو را حتما بررسی نمایید ، ابتدا از نظر تمام بست ها و اتصالات ، دوم نگهدارنده مناسب باتری خودرو ، سوم سالم بودن باتری به نحوی که اگر باتری اتمی باشد ، نشان دهنده آن باید کاملا سبز رنگ باشد و اگر اسیدی باشد ، باید از وجود آب اسد کافی در خانه های باتری و نیز سالم بودن خانه های باتری و میزان عمر باتری اسیدی نیز بسیار مهم می باشد .
از سالم بودن محفظه ورودی هوا ، اتصالات آن ، سالم بودن فیلتر هوا و نداشتن نشتی در مسیر ورود هوای موتور اطمینان حاصل نمایید زیرا این موارد اگر درست نباشند ، موتور خودرو به خوبی و درستی عمل تنفس ( همان مکش هوا ) را انجام نمی دهد و باعث کاهش عملکرد موتور خودرو خواهد شد پس از بررسی محفظه موتور و سالم بودن ظاهری قطعات ، باید موتور خودرو را روشن نمایید ، در برخی از خودروهای کنونی دنده اتوماتیک باید کلید خودرو را در جایگاه خود قرار داده و دکمه استارت خودرو را پس از چند لحظه فشار دهید ، البته قبل از آن حتما باید پای خود را بر روی ترمز نگاه دارید ، برای خودروهایی که با سویچ روشن می شوند ، پس از قرار دادن سویچ در حالت جرقه ( IGN ) و چند لحظه انتظار ، باید موتور خودرو با اولین استارت روشن گردد ( البته در برخی موارد 2 استارت نیز قابل توجیه و بدون مشکل می باشد ) .
پس از روشن نمودن موتور خودرو ، دور آرام موتور را بررسی نمایید ، به این نحو که موتور را پس از روشن نمودن ، نه گاز داده و نه دیگر عملی انجام دهید ( مانند ترمز گرفتن و کلاچ گرفتن ) ، سپس به لرزش و صدای اتاق توجه نمایید و ببینید که صدای غیر طبیعی به داخل اتاق خودرو وارد می شود یا خیر و یا اینکه بدنه خودرو صدایی غیر طبیعی و یا لرزشی غیر طبیعی دارد ، در صورتی که چنین مواردی مشاهده شد ، خودرو مناسب نمی باشد . در هنگام روشن نمودن و پس از آن نباید صدایی غیر طبیعی از موتور خودرو بشنوید و باید صدایی آرام و کارکردی بدون صدای اضافی داشته باشد ، برای پی بردن به صدای موتور هر خودرویی ، ترجیحا از قبل به صدای خودروهایی که سالم بوده و در حال کار کردن هستند توجه داشته باشید .

پس از بررسی داخل اتاق و صدای داخل اتاق ، کاپوت خودرو را باز نموده و به بررسی صدای موتور اقدام نمایید که اگر موتور با صدایی آرام در حال کار کرد بوده ، هیچ ایرادی نداشته ولی اگر کوچکترین صدایی غیر طبیعی در حال کار کرد موتور شنیده بشود از خرید خودرو صرف نظر نمایید .

پس از اطمینان از نداشتن هیچ گونه صدای غیر طبیعی ، درب قالپاق سوپاپ را برداشته ( محل ورود روغن بر روی سر سیلندر ) و با کف دست بر روی آن کمی فشار وارد نمایید و در صورتی که فشار هوا و یا دود آبی رنگ که نشان از روغن سوخته دارد را مشاهده نموده اید ، از خرید خودروی فوق صرف نظر نمایید زیرا داشتن کمپرس در سرسیلندر نشان از ناسالم بودن موتور داشته و یا موتور تعمیری می باشد ( تراش خوردن سر سیلندر به هر دلیلی را موتور تعمیری گویند ) .
در انتها نیز از وجود نشتی آب و روغن اطمینان کامل حاصل نمایید ، به نحوی که سینی زیر خودر را کاملا بررسی نموده و یا اینکه زیر خودرو را بررسی نمایید و ببینید آیا در زمان توقف ، نشتی آب و یا روغن مشاهده شده است یا خیر ، در نهایت نیز در زمان روشن بودن موتور خودرو کمی در حالت درجا به آن گاز بدهید و ببینید آیا موتور خودرو صدایی غیر طبیعی از خود بروز می دهد . در هنگام افزایش دور موتور به اگزوز خودرو و دودهای خروجی با دقت توجه نمایید و اگر وجود بخار آب بیش از حد ( زیرا در ابتدای استارت خروج بخار آب از اگزوز کاملا طبیعی بوده ولی پس از گرم شدن موتور دیگر نباید بخار آب مشاهده گردد ) استاندارد و متعارف ، وجود دود مشکی رنگ و وجود دود آبی رنگ از اگزوز هرگز نشانه خوبی برای یک خودروی سالم نمی باشد .

پس از انجام آزمایشهای فوق به تست جاده اقدام نمایید به نحوی که خودتان پشت خودرو قرار بگیرید و اقدام به رانندگی با خودرو نمایید .

اگر گیربکس خودرو اتوماتیک بود ، پس از روشن نمودن خودرو ، دسته دنده را در حالت حرکت انتخاب نمایید ( D و یا R و یا یکی از دنده ها ) ، از پارک خارج شده و نسبت به تعویض دنده اقدام نمایید ، ( اگر امکان داشت خودرو را در بزرگراه تست نمایید و تا دنده 3 با خودرو به رانندگی بپردازید تا هیچگونه صدا و یا لرزش غیر عادی در خودرو احساس ننمایید ) ، پس از رانندگی و اطمینان از آنکه خودرو دارای ایرادی ( صدای خاص ، تقه زدن و یا ضربه زدن در هنگام تعویض دنده ، کندی تعویض دنده در گیربکس های اتوماتیک و مواردی اینچنینی ) نمی باشد ، به نرمی در حال حرکت و تعادل خودرو دقت نمایید . پس از آن به بالانس بودن خودرو دقت نمایید ، به نحوی که در زمان حرکت خودرو زمانی که در بزرگراه و یا خیابان در حال حرکت هستید و هیچ خودرویی در اطراف و نزدیکی شما حضور ندارد ، فرمان را رها نمایید و مشاهده کنید که خودرو به سمت راست یا چپ مسیر انحراف پیدا ننماید ( این حرکت را یک دست کشیدن خودرو در اصطلاح گویند ) و در مسیری مستقیم به حرکت خویش ادامه دهد و اگر چنین نبود کمی در خرید خود دقت نمایید . دقت کنید در حرکت فرمان لرزش بیش از حد نداشته باشد ، فرمان حالت ضربه زدن نداشته باشد ( اصطلاحا فرمان نکوبد ) ، نرمی خودرو و صدا ندادن ستون های خودرو ، صدا ندادن بدنه خودرو ( در برخی موارد ایراد از طراحی خودرو بوده که صدای بیروی و شکاف هوا به راحتی داخل اتاق شنیده می شود ، سعی نمایید قبل از خرید هر خودرویی اطلاعات کافی از خودروی مذکور را بدست آورید ) ، نداشتن لرزش بیش از حد خودرو و مواردی اینچنینی حتما مورد نظرتان باشد و بررسی نمایید .
برای خودروهایی که با دنده دستی هستند ، حتما مناسب بودن صفحه کلاچ را امتحان نمایید و این عمل تنها با بالا بودن ترمز دستی و گرفتن نیم کلاچ امکان داشته ، به نحوی که خودرو در دنده 4 ویا 5 باشد اگر در این زمان که نیم کلاچ گرفته اید خودرو خاموش شد ، صفحه کلاچ سالم است و اگر خودرو خاموش نگردد و همچنان با برداشتن پا از روی کلاچ موتور در حالت دنده به کار خود ادامه بدهد این نشان گر سر خوردن صفحه بر روی دیسک و به عبارت دیگر نشانگر گر اتمام عمر صفحه کلاچ است . به غیر از این تست در زمان توقف خودرو پدال کلاچ را چندین مرتبه فشار دهید و از سفتی و ارتفاع مناسب رها سازی کلاچ در پدال ، اطمینان کافی را حاصل نمایید . این خودرو را نیز به مانند خودروهای اتوماتیک در بزرگراه در دنده های 1 ، 2 و 3 تست نمایید و تمام موارد بالا را نیز در هنگام حرکت حتما بررسی نمایید . برای اطمینان از سلامت گیربکس دستی ، در زمان قبل از تعویض دنده و پس از آن دست خود را حتما از روی دنده برداشته و توجه نمایید که آیا دنده بیرون می زند از جای خویش و یا به سختی درگیر می شود و یا اینکه صدای درگیر شدن دنده ها شنیده می شود ( ساییده شدن و درگیر نشدن دنده ها با یکدیگر ) ، در صورتی که این موارد مشاهده نموده اید ، گیربکس ایراد فنی داشته و ترجیحا از خرید چنین خودرویی صرف نظر نمایید .
در هنگام رانندگی حتما به عملکرد سیستم ترمز دقت نمایید ، زیرا این سیستم نقشی حیاتی در هر خودرویی داشته و اگر سالم باشد میتواند باعث آرامش شما در رانندگی باشد و اگر ناسالم باشد ، این سیستم ابدا تکیه گاهی مناسب برای اعتماد شما نیست ، در زمانی که توقف داشته اید ، حتما چند بار پشت سر هم پدال ترمز را فشار دهید تا از سالم بودن ( در اصطلاح سفت بودن و پر بودن سیستم ترمز خودرو ) ، اطمینان پیدا نمایید و در زمان حرکت خودرو نیز هم زمانی که دنده درگیر است ترمز را تست نمایید و هم زمانی که دنده را در حالت خلاص قرار می دهید ، ترمز را تست نمایید ، در هر حالت و در هر صورت پدال ترمز نباید زیر پای شما خالی گردد و یا احساس نمایید که سیستم ترمز دیر به نیاز شما ( همان ترمز گیری ) پاسخ می دهد .
در کل مطالبی که به آن ها اشاره گردید ، تنها موارد و مطالبی بودند که برای یک کاربر آماتور بیشتر مورد توجه واقع گردد و اگر در خرید خودروی کارکرده تبحر کافی را ندارید ، حتما با کارشناسان مربوطه مشاوره داشته باشید ، خودرو را از مراکز مجاز خرید و فروش که در شهر های بزرگ وجود دارند تهیه نمایید و یا به نمایشگاه های خودرو معتبر و منصف مراجعه نمایید و در نهایت نیز حتما از تعمیرکاران حرفه ای و با سابقه خودروها راهنمایی و مشاوره بگیرید ، چرا که ایشان از همگان بهتر هر خودرویی را می شناسند و بهتر می توانند شما را در امر خرید خودرو راهنمایی نمایند .

در پایان برای شما دوستان گرامی چک لیست مناسبی را طراحی و آماده نموده ایم و در آن برخی از مواردی که ممکن است با مراجعه به آن بتوانید به بررسی خودرویی که قصد خرید آنرا دارید ، پرداخته و همراه مناسبی برای شما جهت خرید یک خودروی دست دوم و مناسب باشد .
 
آخرین ویرایش:
بالا