• برای استفاده از سایت از طریق این لینک عضو سایت شوید و برای دسترسی به فایل های خودروئی و ریمپ از این لینک عضو گروه VIP شوید. درصورت نیاز به راهنمایی بعد از عضویت در سایت از طریق چت آنلاین در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

چگونگی شستشو و نظافت اتومبیل

بهداد

Well-Known Member
عضویت
24/11/16
ارسالی ها
878
تعداد لایک ها
528
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg

چگونگی شستشو و نظافت اتومبیل

میانگین عمری اتومبیلها روی جاده، رو به افزایش است که باید آن را مدیون صنایعی دانست که باعث افزایش عمر قطعات میشوند به طوری که اتومبیلهای امروزی حتّی قابل اعتماد تر از اتومبیلهای یک دهه قبل هستند.

زمانی نه چندان دور طی مسافتی بالغ بر ۱۶۰ هزار کیلومتر برای یک اتومبیل به گونهای بود که به آن اتومبیل قدیمی و کهنه خطاب میگردید ولی امروزه اتومبیلهای زیادی هستند که حتّی دو برابر این میزان نیز کار کرده بدون آنکه نیازی به تعمیر اساسی داشته باشند و یا فکر اسقاط کردن آنها ذهن دارنده را مشغول کند .

رنگ، بدنه و قسمتهای مختلفی از داخل کابین اتومبیل نیاز به دو برابر مراقبت بیشتر برای حفظ تازگی و جلای خود دارند . بنابراین یک وسیله نقلیه باید دارای شرایط ویژهای باشد تا بتواند ارزش خود را در بازار حفظ کند . برای اینکه یک اتومبیل ارزش خود را حفظ کند چگونه میبایست از آن نگهداری کرد ؟
شستشو
اتومبیلها کثیف میشوند ، امّا چیزهایی غیر از آلودگی ممکن است به قسمت بیرون اتومبیل شما بچسبند . مواد آلاینده تولید شده توسط صنایع مختلف، بارانهای اسیدی ، حشرات مرده ، شیره درختان و فضولات پرندگان همگی باعث آسیب رساندن جدی به رنگ بدنه اتومبیل میشوند . امروزه رنگ اتومبیلهای مدرن تماماً توسط یک لایه شفاف پوشانده شدهاند تا محافظت بهتری از آنها به عمل آید آمّا حتّی این لایه نیز که در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید مقاومت بالایی دارد ، میتواند در اثر مراقبت صحیح ، عمر طولانیتری در حفظ کیفیت رنگ خودرو داشته باشد لذا توصیه میشود که همواره بدنه خودروی خود را تمیز و واکس زده نگه داشته و آب و مواد آلاینده را از آن جدا کنید . همین دقت و توجه میبایست که در داخل کابین اتومبیل نیز رعایت شود چون مثلا روغن سیبزمینی سرخ کرده، سایر مواد غذایی چربیدار، عرق بدن و گرد و خاک همگی باعث میگردند داخل کابین اتومبیل دچار آسیب دیدگی شود . شامپو کردن پوشش پارچهای صندلیها باعث میگردد مواد آلایندهای که به سطح آنها چسبیده، جدا شود . بعضا از افراد تصور میکنند از روی شستشوی اتومبیل مطلع هستند ، در اینجا به این افراد توصیه میشود اطلاعات خود را در این زمینه را فراموش کرده چون به طور مثال از میان اقلامی که در زیر کابین سینک آشپزخانه شما یافت میشود ، فقط شاید محلول شیشه پاککن مناسب تمیز کردن اتومبیل باشد و الباقی به هیچ عنوان مناسب نیستند . برای نمونه محلولهایی که برای شستشوی ظروف به کار میروند فقط به درد همان کار میخورند و بهتر است جهت شستشوی اتومبیل از محلولهایی که به همین منظور در بازار وجود دارد استفاده کنید. آخرین قسمتی که در اتومبیل میبایشت به تمیز کردن آن بعد از شستشو بپردازید، شیشه ها هستند .

اغلب رینگهای چرخ اسپرت به رنگ نقرهای هستند و سپس روی آنها لعاب پاشیدهاند لذا جهت تمیز کردن آنها همانند سایر سطوح رنگ شده اتومبیل رفتار کنید .

برای نظافت صندلیهایی که دارای پوشش چرم طبیعی هستند میبایست از تمیزکنندههای مخصوص استفاده کرده و در انتها از روغنهای مخصوص جلا دادن چرم برای تازه نگه داشتن آن بهره ببرید . به طور کاملاً جدی توصیه میشود از ترکیبات و موتد محافظ که معمولاً براق کننده نیز هستند فقط برای تمیز کردن و جلا دادن جلو داشبورد استفاده کنید و از مالیدن آنها روی غربیلک چرمی فرمان و یا پدالهای پلاستیکی پرهیز کنید چون باعث کاهش چسبندگی دستان شما میگردند که خطرات جدی را در بر دارد . شستشوی اتومبیل در زیر نور آفتاب باعث میگردد لکههایی که روی بدنه آن به وجود میآید قبل از آنکه پاک شوند خشک شده و اثر نامطلوبی روی رنگ بدنه ، بگذارد .

اولین مرحله در شستشوی بدنه خیس کردن آن بوده چون باعث میگردد حشرات باقی مانده روی بدنه و همینطور سایر آلایندههای چسبیده به بدنه جدا شده و تمیز کردن آسانتر انجام گیرد.

با ساتفاده از شیلنگ آب و فشار آن سعی کنید آلودگیها و از جمله نمک را که به داخل گلگیرها چسبیدهاند، از آن جدا کنید . برای جلوگیری از ترشح و انتشار آلایندههای روی رینگهای چرخ به روی بدنه توصیه میشود ابتدا اقدام به نظافت آنها بنمایید و بعد از شستشوی رینگهای چرخ حتماً آنها را خشک کنید و اگر قصد پولیش کردن آنها را دارید، این کار را هم زمان با پولیش کردن سایر قطعات رنگی بدنه انجام دهید . در این مرحله اتومبیل آمادگی آن را دارد که مورد شستشوی کامل قرار گیرد و برای شستشو توصیه میشود از اسفنجهای نرم و یا الیاف پارچهای و کتانی نرم استفاده کنید چون در غیر این صورت رنگ بدنه دچار اسیب دیدگی و خراش خوردگی میشود . برای خشک کردن نیز از پارچههای مخصوص کتانی نرم استفاده و حتماً شیشه ها را هم از داخل و هم از خارج تمیز کنید .

مراحل مختلف شستشو
1- آلوده و مات بودن چراغهای جلو که معمولا دارای قاب پلاستیکی هستند ، نه تنها به زیبایی ظاهری اتومبیل لطمه میزند بلکه خطرناک نیز هست . برای تمیز کردن قابهای پلاستیکی چراغهای بزرگ جلو میتوان از پولیشهای مخصوص استفاده کرد که حتی باعث میگردند چراغهای کهنه و قدیمی نیز نو به نظر برسند . بهتر است اطراف چراغهای جلو را قبل از تمیز کردن توسط چسبهای نواری مخصوص بپوشانید تا مانع از آسیب دیدگی بدنه رنگی اتومبیل شوید .
۲ - ابتدا رینگ چرخ و تایر را کاملاً مرطوب کرده و سپس به وسیله اسپری مخصوص یا برس ، اقدام به تمیز کردن آنها بنمائید . استفاده از برسهای نرم باعث میگردد بتوانید آلایندههایی که در نقاطی از رینگ چرخ قرار گرفته و از دید ناپیدا هستند را از بین ببرید که بخش اعظم این آلایندهها ذرات لنت ترمز هستند و سپس با آب را بشویید و سپس رینگهای چرخ را خشک کنید .
3- در بسیاری از اتومبیلهای امروزی قطعاتی به چشم میخورد که به نظر قطعه فلزی براق میرسد ولی آنها چیزی نیستند جز قطعات پلاستیکی دارای پوشش کرومی و یا فلزاتی که دارای پوشش رنگی براق هستند . برای نظافت این قسمتها میبایست از مواد واکسی مخصوص که به مدت فقط چند ثانیه روی آنها قرار میگیرد استفاده کرد . فلزات بدون پوشش از خود رنگی خاکستری روی پارچه واکس بر جای میگذارند و اگر چنان چه چنین رنگی روی پارچه قرار نگرفت این بدان معناست که روی آن ماده مخصوصی که جنبه پوششی داشته قرار دارد .
4- پرداختن به جزئیات استفاده از رده خارج و برسهای مخصوص میتواند آلایندههایی که در درزها و شکاف انباشته شدهاند را از آنها خارج کند . همواره اطمینان از خشک بودن اتومبیل قبل از واکس زدن داشته باشید.
5- در صورتی که رنگ اتومبیل شما مشکی بوده وظایف نظافت کردن شما دو برابر میشود و علاوه بر آن نوع پولیش رنگهای مشکی با سایر رنگها متفاوت است و توصیه میشود از پولیشهای سیاه رنگ استفاده کنید چون این پولیشها هیچ گونه باقی مانده سفید رنگی در درزها و شکافها باقی نمیگذارند .
6- چنانچه از پولیشهای شیمیایی مخصوص استفاده کنید میتوانید مجدداً شفافیت زیادی به رنگهای کهنه شده بدهید . اتومبیلهایی که دارای لایه رنگ کیلر هستند که که معمولاً اتومبیلهایی که بعد از دهه ۱۹۹۰ میلادی ساخته شدهاند دارای این لایه هستند میبایست از پولیشهایی استفاده کنند که برچسب عدم آسیب دیدن به لایه رنگ کیلر روی آنها وجود داشته باشد .
پولیشهای خشن مناسبترین ماده برای اتومبیلهای قدیمی هستند که فاقد لایه رنگ کیلر هستند . اگر میخواهید مطمئن شوید که رنگ اتومبیل شما دارای چنین لایهای است از همان روشی استفاده کنید که در مورد تصویر ۳ به آن اشاره شد.

7- عدم توجه کافی به قطعات پلاستیکی باعث میگردد که ظاهر آن بسیار زودتر از حد معمول کهنه به نظر برسد . مواد محافظ کننده تا حدودی میتوانند کمک کنند امّا مقاومت چندانی در زیر نور آفتاب ندارند . کرم های مخصوص برای این کار وجود دارند و در ضمن توصیه میشود که از واکس مخصوص کفش برای این قطعات و جلا دادن به آنها استفاده نکنید .

 
بالا