- عضویت
- 24/11/16
- ارسالی ها
- 879
- تعداد لایک ها
- 536
شناسایی آسیب خودروی دست دوم پیش از خرید
واژگونی خودرو یا به اصطلاح عموم چپ کردن خودرو یکی از مهمترین آسیب هایی است که برای یک خودرو وجود دارد که می تواند درآینده مشکلات جدی را برای صاحب خودرو به همراه خواهد داشت. شاید زمانی تشخیص خودروی واژگون شده با کمی توجه امکانپذیر بود اما امروزه به مدد پیشرفت روش های ترمیم و بازسازی، تشخیص خودروی نو و سالم از خودروی ترمیم شده به سختی امکانپذیر است.
اولین مورد برای شناسایی یک خودروی واژگون شده ایراد در رنگ خودرو است. خودروی واژگون شده حتما نیازمند رنگ شدن است و رنگ کارخانه با رنگ تعمیرگاه متفاوت است. مراحل رنگ آمیزی خودرو در کارخانه بسیار متفاوت از مراحل رنگ کردن خودرو در تعمیرگاه است. به عنوان مثال در کارخانه، رنگ خودرو در دمای بالای ١٥٠ درجه خشک میشود اما در تعمیرگاه خودرو را درون اتاقی با دما ٥٠ تا ٦٠ درجه قرار می دهند تا رنگ آن خشک شود بنابراین کیفیت رنگ بدست آمده هرگز با کیفیت رنگ کارخانه یکی نخواهد بود. این مسئله اگر با چشم هم قابل تشخیص نباشد با استفاده از دستگاه های تست رنگ دیجیتال قابل شناسایی است.
سقف خودرو یکی از مواردی است که در واژگونی های خودرو دچار آسیب جدی می شود. با توجه به حساس بودن سقف خودرو، کوچکترین ضربه ای می تواند سقف را از حالت اصلی خود خارج کند بنابراین در صورتی که به سقف ضربه ای وارد شود شکل و زاویه ستون ها و شیب سقف تغییر می کند که میتوان آن را تشخیص داد. تعویض کامل سقف هم از طریق ستون ها امکانپذیر است. که البته نیازمند یک کارشناس و فرد با تجربه است.
در زمان واژگونی خودرو و تعمیر توسط تعمیرکار، پرس های موجود در زیر نوارهای دور درهای خودرو از بین می رود. اثر پرس هایی که توسط کارخانه ایجاد می شود به راحتی قابل تشخیص است. گاهی اوقات تعمیرکاران هم این نوع پرس ها را ایجاد می کنند اما هرگز مشابه یا پرس کارخانه نمی شود.
یکی دیگر از نقاط مهمی که می تواند به تشخیص واژگونی خودرو کمک کند فاصله سر شاسی هاست. یک کارشناس در صورت قرارگرفتن خودرو روی چاله مخصوص می تواند متوجه بازسازی شاسی خودرو شود. علاوه بر تمام مواردی که گفته شد خودروهای واژگون شده در نحوه حرکت هم مشکلاتی دارند که قابل تشخیص هستند.
در خودروهایی که از جلو تصادف شدید داشته اند تنظیم فرمان به هم میخورد و شاسی خودرو از تنظیمات اولیه خود خارج می شود. اگرچه برخی از تعمیرکاران سعی می کنند با کشیدن شاسی و تنظیم آن این نقص را پنهان کنند اما به مرور زمان این نقص به خوبی خود را در خودرو نشان می دهد.
عدم تنظیم جلوبندی در خودروهای واژگون شده منجر به لاستیک سایی خودرو نیز می شود که در آن به دلیل خارج شدن لاستیک ها از زوایای استاندارد، از یک سمت ساییده می شوند. علاوه بر این وجود انواع صداهای اضافی در خودرو می-تواند دلیلی برای واژگونی خودرو باشد.
واژگونی خودرو یا به اصطلاح عموم چپ کردن خودرو یکی از مهمترین آسیب هایی است که برای یک خودرو وجود دارد که می تواند درآینده مشکلات جدی را برای صاحب خودرو به همراه خواهد داشت. شاید زمانی تشخیص خودروی واژگون شده با کمی توجه امکانپذیر بود اما امروزه به مدد پیشرفت روش های ترمیم و بازسازی، تشخیص خودروی نو و سالم از خودروی ترمیم شده به سختی امکانپذیر است.
اولین مورد برای شناسایی یک خودروی واژگون شده ایراد در رنگ خودرو است. خودروی واژگون شده حتما نیازمند رنگ شدن است و رنگ کارخانه با رنگ تعمیرگاه متفاوت است. مراحل رنگ آمیزی خودرو در کارخانه بسیار متفاوت از مراحل رنگ کردن خودرو در تعمیرگاه است. به عنوان مثال در کارخانه، رنگ خودرو در دمای بالای ١٥٠ درجه خشک میشود اما در تعمیرگاه خودرو را درون اتاقی با دما ٥٠ تا ٦٠ درجه قرار می دهند تا رنگ آن خشک شود بنابراین کیفیت رنگ بدست آمده هرگز با کیفیت رنگ کارخانه یکی نخواهد بود. این مسئله اگر با چشم هم قابل تشخیص نباشد با استفاده از دستگاه های تست رنگ دیجیتال قابل شناسایی است.
سقف خودرو یکی از مواردی است که در واژگونی های خودرو دچار آسیب جدی می شود. با توجه به حساس بودن سقف خودرو، کوچکترین ضربه ای می تواند سقف را از حالت اصلی خود خارج کند بنابراین در صورتی که به سقف ضربه ای وارد شود شکل و زاویه ستون ها و شیب سقف تغییر می کند که میتوان آن را تشخیص داد. تعویض کامل سقف هم از طریق ستون ها امکانپذیر است. که البته نیازمند یک کارشناس و فرد با تجربه است.
در زمان واژگونی خودرو و تعمیر توسط تعمیرکار، پرس های موجود در زیر نوارهای دور درهای خودرو از بین می رود. اثر پرس هایی که توسط کارخانه ایجاد می شود به راحتی قابل تشخیص است. گاهی اوقات تعمیرکاران هم این نوع پرس ها را ایجاد می کنند اما هرگز مشابه یا پرس کارخانه نمی شود.
یکی دیگر از نقاط مهمی که می تواند به تشخیص واژگونی خودرو کمک کند فاصله سر شاسی هاست. یک کارشناس در صورت قرارگرفتن خودرو روی چاله مخصوص می تواند متوجه بازسازی شاسی خودرو شود. علاوه بر تمام مواردی که گفته شد خودروهای واژگون شده در نحوه حرکت هم مشکلاتی دارند که قابل تشخیص هستند.
در خودروهایی که از جلو تصادف شدید داشته اند تنظیم فرمان به هم میخورد و شاسی خودرو از تنظیمات اولیه خود خارج می شود. اگرچه برخی از تعمیرکاران سعی می کنند با کشیدن شاسی و تنظیم آن این نقص را پنهان کنند اما به مرور زمان این نقص به خوبی خود را در خودرو نشان می دهد.
عدم تنظیم جلوبندی در خودروهای واژگون شده منجر به لاستیک سایی خودرو نیز می شود که در آن به دلیل خارج شدن لاستیک ها از زوایای استاندارد، از یک سمت ساییده می شوند. علاوه بر این وجود انواع صداهای اضافی در خودرو می-تواند دلیلی برای واژگونی خودرو باشد.